تولید گل درخشان با تزریق دی‌ان‌ای قارچ

پژوهش‌گران با ادغام دی‌ان‌ای یک نوع قارچ درخشان با گیاه تنباکو گل‌های این گیاه را درخشان کردند

مزرعه تنباکو - ELMER MARTINEZ / AFP

دانشمندان با اصلاح دی‌ان‌ای گیاهی، گل‌های درخشان تولید کردند.

این پژوهش‌گران با ادغام دی‌ان‌ای یک نوع قارچ درخشان با گیاه تنباکو دریافتند که می‌توان کاری کرد که گل‌های این گیاه «هاله خوشایندی از نور سبز ناشی از نیروی حیاتی‌ از خود ساطع کنند.»

این محققان می‌گویند که از این کشف می‌توان برای تولید گل‌ یا گیاهان تزئینی درخشان استفاده کرد و ساختار گیاهان اطراف‌مان را تغییر داد.

هم‌چنین، محققان می‌توانند با استفاده از این کشف دانسته‌های خود را از گیاهان مورد مطالعه افزایش دهند و با ردیابی این درخشش، ببینند که سازوکار درونی این گیاهان چگونه است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این پژوهش جدید در نشریه زیست‌فناوری طبیعت منتشر شده است و پژوهشگرانی از روسیه، بریتانیا و اتریش، آن را انجام داده‌اند.

محققان سازنده این گیاهان می‌گویند، گیاه جدید می‌تواند بیش از یک میلیارد «فوتون» (ذرات نور) در دقیقه تولید کند. یعنی درخشش این گیاهان بسیار بیشتر و البته پایدارتر از همه نمونه‌های قبلی است.

این پژوهشگران ابتدا متوجه شدند که سازوکار زیست‌درخشش، نوعی قارچ شبیه فرایندهای طبیعی‌ای است که در این گیاهان وجود دارد و با این اطلاعات توانستند این گیاه جدید را تولید کنند. آنان موفق شدند دی‌ان‌ای قارچ را جدا کنند و آن را به گیاه موردنظر منتقل کنند تا نور قارچ در گیاه بدرخشد.

آنان پیش‌ از این در تلاش برای انجام این کار با مشکلاتی مواجه شده بودند، چون استفاده از درخشش باکتری کار سختی بود. معمولاً انتقال بخش‌های باکتریایی برگرفته از اندامگان ساده‌تر به اندامگان پیچیده‌تر نتیجه‌بخش نیست.

اما پیش‌رفت اصلی زمانی رخ داد که پژوهش‌گران بخش‌های زیست‌درخشنده‌ای در قارچ پیدا کردند و توانستند سازوکار درونی یک اندامگان پیشرفته‌ چند سلولی را برای اولین بار مشخص کنند و کشف کردند که این سازوکار مشخصاً برای گیاهان به خوبی نتیجه‌بخش است.

قارچ‌ها خویشاوندی نزدیک با گیاهان ندارند و ممکن بود دوباره این کار با مشکل مواجه شود. اما پژوهش‌گران کشف کردند که وقتی گیاهان دیواره‌های یاخته‌ای می‌سازند، وجود برخی از مولکول‌های مشابه با مولکول‌های موجود در آن قارچ‌ها نیز بسیار ضروری است، و همین باعث شد که محققان به فکر تزریق آن به گیاه بیفتند.

محققان ادعا کرده‌اند که با گرفتن دی‌ان‌ای قارچ و انتقال آن به گیاهان، توانسته‌اند نمونه‌هایی تولید کنند که درخشش‌شان ده برابر می‌شود. به ادعای این محققان، این گیاهان چنان درخشانند که می‌توان نور منتشر شده از برگ‌ها، شاخه‌ها، ریشه‌ها و گل‌ها‌شان را دید و با دوربین گوشی‌های هوشمند معمولی از آن‌ عکس گرفت.

© The Independent

بیشتر از زندگی