کرونا در ایران؛ دعوا بر سر بازگشایی اماکن مذهبی ادامه دارد

«تعطیل شدن تجمع‌های مذهبی در ماه رمضان خلاف خواسته مسئولان است»

اغراق نیست اگر بگوییم که پس از شیوع گسترده ویروس کرونا در ایران، یکی از مهم‌ترین بحران‌های مقامات جمهوری اسلامی تصمیم برای تعطیلی اماکن مذهبی کشور بود؛ موضوعی که از همان ابتدا محل اختلاف بسیاری از مسئولان مملکتی و مقامات بهداشتی کشور بود. 

پس از گذشت بیش از دوماه از تعطیلی اماکن مذهبی و با شروع ماه رمضان، فشارها برای بازگشایی آن اماکن در کشور شدت گرفته است و خبرگزاری‌های نزدیک به حکومت از شروع کمپین‌های مختلف از سوی نیروهای حزب‌الهی برای «بازگشایی اماکن مذهبی» در ماه رمضان خبر داده‌اند. 

دیروز نیز جمعی از مداحان و واعظان کشور بیانیه‌ای دادند و در آن خواستار بازگشایی اماکن مذهبی کشور و از سرگیری مراسم مذهبی در ماه رمضان شدند.

از سوی دیگر، «موسسه موضوع‌شناسی احکام فقهی حوزه علمیه قم» نیز با صدور بیانیه‌ای، نسبت به «بازگشایی مساجد و مشاهد مشرفه» اعلام موضع کرده است.

آن بیانیه، با اشاره به این که پس از بررسی «ملاک‌های شرعی و فتاوای مراجع عظام تقلید» و هم‌چنین برگزاری جلساتی با «کارشناسان فقهی، پزشکی، تبلیغی و صاحب‌نظران» و «همکاری دفتر مقام معظم رهبری» و برخی دیگر از ارگان‌های مربوط، مسایل فقهی مرتبط با کرونا را اعلام کرده است.

در بیانیه «موسسه موضوع‌شناسی احکام فقهی» آمده است: «بیش از دو ماه است که به سبب شیوع بیماری کرونا، مراکز معنوی اجتماعی مسلمانان در اکثر کشورهای اسلامی و در کشور عزیزمان ایران به توصیه مسئولان اجرایی و بهداشتی کشور، به روی مؤمنان و مشتاقان بسته شده است. مردم نیز از باب وظیفه قانونی و شرعی، محرومیت از عبادت در مساجد و زیارت مشاهد را تحمل کردند، ولی برای بازگشایی این اماکن مقدس لحظه شماری می‌کنند و با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان انتظار آنان بیشتر شده و مسئولان امر نیز در پی راه حلی برای این مشکل هستند.»

امروز، عیسی فرهادی، معاون استاندار تهران، گفت: «تعطیل شدن تجمع‌های مذهبی در ماه رمضان خلاف خواسته مسئولان است، اما به منظور کنترل این بیماری موظف به رعایت پروتکل‌های بهداشتی ابلاغی از سوی ستاد مقابله و مبارزه با کرونا هستیم.»  

روز گذشته، روزنامه کیهان در ستون خوانندگان خود تلویحا درخواست کرد که با بازگشایی «مساجد و حرم‌ها و بقاع متبرکه» موافقت شود. کیهان نوشت: «با رسیدن ماه مبارک رمضان، بازگشایی مساجد و حرم‌ها و بقاع متبرکه کشور، البته با رعایت کامل اصول بهداشتی و اجرای دستورالعمل‌های موجود، به یک خواسته مهم و مورد انتظار مردم کشورمان تبدیل شده است. تاکنون زمزمه‌هایی از بسته‌ماندن مساجد و حرم‌های مطهر تا حداقل ۱۵ اردیبهشت به گوش می‌رسد، اما این سؤال در بین مردم مطرح می‌شود که چطور حضور مردم در پاساژها یا بوستان‌ها و بسیاری از موارد دیگر که این روزها شاهد آن هستیم بلامانع است، اما اماکن متبرکه و مساجد که سهم کمی در شیوع کرونا داشته‌اند و با رعایت اصول و موازین بهداشتی از بسیاری از اماکن دیگر قابل کنترل‌تر هستند، باید همچنان بسته بمانند؟!»

علم‌الهدی، امام‌جمعه مشهد، نیز خواستار بازگشایی «مساجد و اماکن متبرکه» شده است. او روز جمعه گفت: «درهای معابد و مساجد در ماه مبارک رمضان‌ که ماه خداست، به روی بندگان خدا بسته ‌شده و مردم نمی‌توانند از عبادت در آن مکان‌ها استفاده کنند، هرچند امیدوار هستیم با برنامه‌ریزی مسئولان، در مقابله با این ویروس و بلیه خطرناک، امکان حضور مردم در معابد و مساجد در ماه مبارک رمضان برای انس‌ با خدا در حال روزه‌داری، فراهم شود.»

امام جمعه مشهد مدعی شده است که ویروس کرونا در ایران به برکت «دین و گرایش‌های دینی» بهتر از سایر نقاط دنیا «مهار و مدیریت شد» و از «برکت اسلام»، ضرر و آسیب کرونا در ایران کمتر شد.

بنا به استدلال او، نباید از «برکتی که در مساجد و معابد خدا هست»، محروم شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 امام‌جمعه مشهد مدعی شده است که «در نظریه‌ای که فرهنگستان علوم پزشکی اعلام کرده است، اثر و نقش بازگشایی مساجد، معابد و عتبات عالیات در توسعه و شیوع این بیماری خیلی کمتر است و پسندیده نیست که همه مکان‌ها در حال فعالیت باشند، ولی مساجد و عتبات تعطیل باشند.»

با گذشت بیش از چهل روز از اجرای طرح «محدودیت زیارت حرم‌های‌ مطهر»، روز گذشته رئیس ‌جمهوری از طرح تقسیم‌بندی کشور سخن گفت و طبق آن بنا شد اگر وزارت بهداشت وضعیت مشهد سفید اعلام شود، حرم مطهر رضوی نیز بازگشایی ‌شود.

اما امروز علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، در خصوص بازگشایی حرم معصومه در قم و حرم رضوی در مشهد گفت: «آرزوی همه ما است که اماکن مذهبی بازگشایی شوند و زیارت کنیم، اما فعلا شرایط برای (بازگشایی) این اماکن اصلا وجود ندارد و تا پایان ماه رمضان این شرایط وجود ندارد. اگر زمانی وضعیت‌مان به مرحله‌ای رسید که این اماکن در مناطق سفید باشند، تصمیم‌گیری می‌کنیم. البته با روند فعلی بعید می‌دانم که به زودی این اتفاق بیفتد.»

به گفته این مقام مسئول، «نباید در مساجد محفل دعاخوانی و تجمع برگزار شود و افراد می‌توانند برای نماز ظهر چند دقیقه در مساجد حضور پیدا کنند.»

علیرضا رئیسی تاکید کرده است که «اماکن زیارتی کماکان تعطیل هستند» و «محافل قرآن‌خوانی و دعاخوانی نباید در مساجد برگزار شود.» 

از سوی دیگر، برخی «فعالان رسانه‌ای» مشهد هم در فضای مجازی خواستار بازگشایی حرم رضوی در این شهر شدند.

به نوشته یکی از این مشتاقان به باز شدن حرم مشهد، «وضعیت سفید مد نظر دولت با وجود مراودات مردم در بازار و صف کالای تنظیم بازار حالا حالاها ممکن نیست. برای عبور از بحران هم باید منتظر یک رویداد طبیعی باشیم، مثل آلودگی هوا که با باد و کم‌آبی که به لطف باران حل شد. حرم را باز کنید و ورودی مشهد را محدود، زائران رعایت می‌کنند.»

پیش‌تر و با اعلام تعطیلی حرم رضوی در مشهد، گروهی از تندروهای مذهبی در این شهر سعی در باز کردن درهای بسته حرم داشتند که البته با برخورد نیروهای امنیتی مواجه شدند. 

بیشتر از