کسی به فکر خبازان ایران نیست

دستمزد نانوایان در سال جدید شمسی افزایش نیافته است

براساس قوانین، کارگران خباز «روزانه» دستمزد می‌گیرند و پس از شیوع کرونا در ایران و کسادی کار بسیاری از نانوایی‌ها، همین دستمزد روزانه هم سهم خبازان نشد - AFP

خبازان ایران روزگار خوبی ندارند. آنان که در روزگار کرونازده ناچار به ادامه فعالیت بودند و در شرایطی که فشارهای اقتصادی بیشتر و بیشتر بر مردم فشار می‌آورد، تنها راه پر شدن سفره‌های خالی اقشار آسیب‌پذیر را مسدود نکردند. 

مراجعه همیشگی مردم و شلوغی در برابر نانوایی‌ها، امکان ابتلای خبازان کشور را در قیاس با بسیاری از دیگر مشاغل جامعه، بیشتر می‌کند. دستمزد کارگران خباز اما در سال جدید افزایش نداشته است و بسیاری از کارگران، کمتر از حداقل مزد مصوبه شورای عالی کار دریافت می‌کنند.

رمضانعلی نوروزی (نایب رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران خباز کشور و  رئیس انجمن صنفی کارگران خباز استان مرکزی)، درباره این روزهای کارگران خباز می‌گوید: «کسی احوالی از کارگر خباز نمی‌پرسد!»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مقام مسئول به خبرگزاری ایلنا می‌گوید: «کارگران خباز این روزها در فقر زندگی می‌کنند. کسی به فکر ما نیست؛ نه وزارت کار و نه هیچ نهاد مسئولی. اگر کارگری زورش رسید، حقش را می‌گیرد، و اگر نه، راهروهای پر و پیچ و خم وزارت کار به هیچ کارگری جوابگو نیست. در جواب مشکلات کارگران خباز، پاسخ می‌دهند که این مشکلات را با نماینده‌تان مطرح کنید. به ما هم جواب سربالا می‌دهند و می‌گویند بودجه نداریم.»

 به گفته رمضانعلی نوروزی، «در پی بازدید اعضای کانون انجمن‌های صنفی کارگران خباز از برخی نانوایی‌ها و گزارش‌های دریافت شده، خیلی از خبازان بدون بهداشت فردی مناسب در محیط کار مشغول به کار هستند. کارگران خباز اما حق انتخابی هم ندارند و مجبور هستند در هر شرایطی کار کنند تا شغل خود را از دست ندهند.»

در گزارش خبرگزاری ایلنا  آمده است: «دستمزد کارگران خباز به صورت توافقی تعیین می‌شود. مذاکرات افزایش مزد در این صنوف به صورت توافق بین اتحادیه‌های کارگری و کارفرمایی در هر استان است. دستمزد توافقی و منطقه‌ای کارگران خباز و عدم رعایت حداقل‌های تعیین شده هر ساله، موجب مشکلات شدید معیشتی برای کارگران این صنف می‌شود.»

به گفته ناظران، «نبود نظارت‌ها و بازرسی‌های لازم»، «عدم افزایش قیمت نان» و «بالا رفتن هزینه‌های مواد اولیه»، سبب شده است تا کارفرمایان به صورت «غیرقانونی» از پرداخت حداقل‌های دستمزد تعیین شده هم طفره بروند. 

چندی پیش، پس از جلسات و بررسی‌های فراوان، حداقل دستمزد ماهیانه کارگران تعیین شد که براساس آن، دریافتی کارگران بدون فرزند به ۲ میلیون و ۴۳۵ هزار تومان در ماه رسیده است، دریافتی کارگران دارای یک فرزند، ۲ میلیون و ۶۱۸ هزار و ۹۵۹ تومان، و دریافتی کارگران دارای دو فرزند، نیز برابر با ۲ میلیون و ۸۰۲ هزار و ۶۱۲ تومان اعلام شد. اما به گفته مسئولان، دستمزد کارگران خباز خیلی کمتر از این‌هاست. در واقع، برخلاف دیگر کارگران، خبازان افزایش دستمزد نداشته‌اند.

براساس قوانین، کارگران خباز «روزانه» دستمزد می‌گیرند و پس از شیوع کرونا در ایران و کسادی کار بسیاری از نانوایی‌ها، همین دستمزد روزانه هم سهم خبازان نشد. 

به گفته رمضانعلی نوروزی، «خیلی اوقات کار بود اما پولی در کار نبود. چون کارفرمایان مشکلات بودجه را بهانه می‌کردند.»

این مقام مسئول کارگری می‌گوید: «در سال جدید خیلی از کارگران همچنان همان ۷۰ هزار تومان روزانه را دریافت می‌کنند. با این حساب، در بهترین حال خبازان همچنان کمتر از دو میلیون و نیم دریافت می‌کنند. این دستمزد اغلب کارگران نان‌گیر، نان‌پهن‌کن، خمیرگیر و ...، است. فقط کارگر شاطر است که ممکن است بیش از ۲ میلیون و نیم دریافتی داشته باشد، که آن هم در صورت افزایش روزهای تعطیلی، کاهش می‌یابد.»

پیش‌تر، علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران، در خصوص عدم رعایت نکات بهداشتی توسط برخی نانوایی‌ها گفته بود: «در نشستی که با اصناف برگزار شد، پروتکل‌های بهداشتی تدوین و به نانواها نیز استانداردهای مرتبط ابلاغ شده است. در این رابطه، کارشناسان بهداشت محیط نظارت‌های ویژه‌تری را اعمال خواهند کرد.»

او مدعی شده بود که «ستاد مقابله با کرونا در تهران آماده همکاری با اتحادیه نانوایان برای تامین اقلام بهداشتی مورد نیاز با قیمت مناسب است.»

بیشتر از