روند صعودی مبتلایان کرونا در سیستان و بلوچستان

۷۴ درصد شهروندان این استان محروم زیر خط فقر امنیت غذایی هستند

بیش از دو ماه از شیوع ویروس کرونا در ایران می‌گذرد و با توجه به تداوم روند ابتلای شهروندان در بسیاری از مناطق ایران، به نظر می‌رسد که سایه کرونا هنوز بر زندگی بسیاری از ایرانیان به شدت سنگینی می‌کند. 

جدای از بحران‌های ناشی از کرونا در این روزهای ایران، بسیاری نگران دوران پسا کرونا و تبعات آن به‌خصوص در مناطق محروم کشور هستند. 

سیستان و بلوچستان از جمله استان‌های ایران بود که در ابتدای شیوع کرونا در ایران، اطلاع‌رسانی اندک و ضعیفی از همه‌گیری کرونا در این استان مخابره می‌شد. تا روزهای بسیار حتی یک مورد از موارد ابتلا به کووید ۱۹ در شهرهای این استان شرقی کشور گزارش نشده بود و برخی گزارش‌ها به غلط این استان کشور را منطقه‌ای «سفید» اعلام می‌کردند. 

حالا و با گذشت قریب به دو ماه از شیوع ویروس کرونا در ایران و برملا شدن مشکلات فراوان ناشی از این همه‌گیری، نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی می‌گوید «دولت در موضوع حمایت از اقشار آسیب‌دیده سیستان و بلوچستان موفق عمل نکرد». 

به گفته علیم یارمحمدی روند ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در استان سیستان و بلوچستان بالاست. این نماینده مجلس به خبرگزاری ایلنا گفته است که « به دلیل پراکندگی جمعیت در استان، تعداد مبتلایان و جان باختگان کرونا محدود بود اما پس از اینکه مجوز شروع به کار و فعالیت از سوی دولت داده شد، آمار مبتلایان صعودی شد و همین موضوع موجب نگرانی مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شد».

این نماینده مجلس می‌گوید « حدود ۷۴ درصد مردم استان سیستان و بلوچستان زیر خط فقر امنیت غذایی هستند و شغل ثابتی ندارند». 

به گفته وی «اغلب  مردم در این استان به صورت روزانه فعالیت می‌کنند و روزمزد هستند بر همین اساس با اوج گرفتن کرونا نیز این مردم دست از فعالیت نکشیدند و نگرانی ما و سایر مسئولان نیز به همین خاطر بود».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

براساس آمار این نماینده مجلس  «۷۰ درصد مردم آن منطقه به شبکه مخابراتی دسترسی ندارند».

در روزهای گذشته انتشار ویدیویی از امام جمعه ایرانشهر در استان سیستان و بلوچستان که در آن به کارگران روزمزد، پول نقد می‌داد بازتاب‌های منفی بسیاری داشت و دست آخر موجب کنار رفتن نماینده رهبر جمهوری اسلامی از سمت خود در ایرانشهر شد. 

بیشتر از