فشار به بوریس جانسون برای کاهش محدودیت‌ها در بریتانیا

دولت بریتانیا زیر فشار بی‌‌امان برای اعلام استراتژی خروج از قرنطینه است

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا پیش از ابتلا به کرونا در پارک تکنولوژی بدفورد در شمال لندن-Jack Hill / POOL / AFP

در حالی که دولت بریتانیا زیر فشار بی‌‌امان برای اعلام استراتژی خروج از قرنطینه است، یک وزیر ارشد حزب محافظه‌کار هشدار داده که «‌هنوز وقت آن فرا نرسیده» که محدودیت‌ها را لغو کنیم. 

این اظهارات ادوارد آرگار، حدس و گمان‌ها در باره احتمال اعلام طرح بوریس جانسون برای لغو محدویت‌های قرنطینه طی چند روز آینده را ضعیف کرده؛ نخست‌وزیری که پس از سه هفته دوران نقاهت از بیماری کووید-‌۱۹ امروز به کار بازگشته است. 

حامیان نحست‌وزیر به نشریه تلگراف گفته‌اند آقای جانسون که یکشنبه‌شب گذشته به مقر نخست‌وزیری در ساختمان شماره ۱۰ بازگشته، طرح « تعدیل» محدودیت‌ها را قبل از تاریخ ۷ ماه می با وزرا مورد بحث و بررسی قرار داده است. 

اما آقای آرگار گفته: «‌در روزهای اخیر حدس و گمان‌های زیادی در نشریات و جاهای دیگر دیده‌ام اما واقعیت این است که ما هنوز به آنجا نرسیده‌ایم. ما به نقطه‌ای نرسیده‌ایم که از نظر علمی کاهش محدودیت‌ها برای کشور امن و کار درستی باشد.» 

آقای آرگار به برنامه «‌صبحانه‌» بی‌بی‌سی گفت که من درک می‌کنم «‌مردم از این تدابیر خشمگین‌اند، محدودیت‌ها سخت‌گیرانه و خیلی دشوار هستند» اما در عوض کارساز هستند. 

همزمان، دفتر نخست‌وزیری، ادعای روزنامه‌ها مبنی بر این که نخست‌وزیر می تواند زودتر از ۷ می‌، مهلت مقرر سه‌هفته‌ای بازنگری در تدابیر قرنطینه اقدام کند، را رد کرده است. 

یک منبع به نشریه ایندیپندنت گفته کاهش تدابیر قرنطینه در این هفته بعید است. 

آقای جانسون پس از سه هفته دوری از جمله گذراندن سه شب در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان سنت توماس لندن، امروز به سرکار باز گشت. 

این در حالی‌است که همزمان با نگرانی‌ها از تاثیر ویرانگر قرنطینه بر اقتصاد کشور، نخست‌وزیر از سوی حزب کارگر و نیز هم حزبی‌های خود تحت فشار برای کاهش محدودیت‌های قرنطینه قرار دارد.  

سر گراهام بریدی، رئیس گروه با نفوذ موسوم به «‌کمیته ۱۹۲۲» از حزب محافظه‌کار گفته که دولت باید اقتصاد را به حرکت در آورد و آستانه تحمل مردم در مقابل سخت‌گیری‌ها محدود است، به‌ویژه آن‌که آن‌ها «‌غیرمنطقی» باشند. 

او تاکید کرد: «مقررات را ملغی کنیم....طوری که فقط محدودیت‌های ضروری حفظ شوند. اگر سوالی هم در باره ضروری‌بودن یا نبودن چیزی پیش آمد باید دست به عصا عمل کنیم و نسبت به این موضوع انعطاف داشته باشیم و اجازه دهیم عده بیشتری از مردم زندگی عادی  را از سر گیرند و عده بیشتری هم به سرکارهایشان بازگردند.‌» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بوریس جانسون قرار است روز دوشنبه ریاست جلسه ویژه ویروس کرونای «‌کابینه جنگ‌» را به عهده بگیرد.

این در حالی‌ است که دامنیک راب، وزیر خارجه، درخواست‌ها برای کاهش قرنطینه ویروس کرونا را رد کرده و گفته بود که ما در «‌فاز خطرناک و حساسی» هستیم. 

با افزایش نگرانی‌ها نسبت به آسیب‌های اقتصادی قرنطینه، دولت حالا زیر فشار شدید از سوی نمایندگان ارشد حزب محافظه‌کار برای کاهش تدابیر سخت‌گیرانه فاصله اجتماعی است. 

اما آقای راب که در دوران نقاهت نخست‌وزیر،‌جانشین او بود، گفته دولت برای ممانعت از اوج بیماری در موج دوم شیوع «محتاطانه‌» عمل خواهد کرد. او روز یکشنبه به شبکه اسکای گفت: «‌ما در مرحله حساس و خطرناکی‌» هستیم. 

او گفت: «‌‌ما باید قدم‌های بعدی را محکم برداریم و به همین دلیل است که ما در شرایط فعلی‌، بسیار محتاطانه عمل می‌کنیم و به مشاوره‌های علمی در مورد تدابیر فاصله‌گذاری اجتماعی پایبند هستیم. هم‌زمان همه تکالیف خود را برای اطمینان از آمادگی برای شروع مرحله بعدی انجام می‌دهیم.‌»‌

اسپانیا، ایتالیا و بلژیک همگی استراتژی‌های کاهش محدودیت‌ها را تدوین کرده‌اند، در حالی که فرانسه نیز روز سه‌شنبه قرار است این موضوع را مورد بحث و بررسی قرار دهد. 

برنامه ایتالیا شامل بازگشایی بعضی مشاغل  و اصناف و کارخانه‌ها در روز ۴ ماه می  و رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها از اول ژوئن است.

© The Independent

بیشتر از جهان