غیبت ترامپ در کنفرانس خبری روز شنبه کاخ سفید

اطرافیان ترامپ نگرانند که سخنان او شانس پیروزی او در انتخابات آینده را کم کند

ترامپ گفته  که این کنفرانس‌ها «ارزش وقت و تلاش (او) را ندارند»- REUTERS/Jonathan Ernst

دونالد ترامپ در کنفرانس خبری روز شنبه کاخ سفید شرکت نکرد و کنفرانس روز قبل از آن را نیز پیش از موقع ترک گفت. این در حالی است که نگرانی پیرامون اظهارات نادرست و خطرناک او که ممکن است به شانس موفقیتش در انتخابات ریاست جمهوری لطمه بزند، بالا گرفته است. 

به گزارش آسوشیتد پرس، به دنبال توصیه آقای ترامپ مبنی بر این که  صرف مواد ضدعفونی کننده ممکن است بیماری کرونا را درمان کند، برخی اعضای حزب جمهوری‌خواه تغییر چارچوب کنفرانس‌های خبری را به گونه‌ای که حضور رئیس جمهوری را در آن ها محدود کند، مورد بررسی قرار داده‌اند. آقای ترامپ بعدا گفت توصیه‌اش در مورد بلع یا تزریق مواد ضدعفونی «طعنه آمیز» بوده است.

روز شنبه، پرزیدنت ترامپ در کنفرانس خبری روزانه کاخ سفید که در گذشته آن را عاملی برای افزایش محبوبیتش خوانده بود، شرکت نکرد و گفت که این کنفرانس‌ها «ارزش وقت و تلاش (او) را ندارند». او رسانه‌ها را برای طرح «سئوال‌های خصمانه» در مورد واکنش دستگاه رهبری‌اش به بحران (کووید ۱۹) مورد انتقاد قرار داد. اما گفته می‌شود که مقامات کاخ سفید به منظور حفظ شانس او برای پیروزی در انتخابات، در تلاش محدود کردن موارد حضور و آزادانه صحبت کردن او در کنفرانس‌های خبری هستند. 

آقای ترامپ در یک توییت نوشت: «فایده شرکت در کنفرانس‌های خبری کاخ سفید چیست اگر «رسانه‌های بی‌اعتبار» چیزی جز سوال‌های خصمانه نپرسند و بعد از آن هم از دادن گزارش دقیق و درست خودداری کنند؟ آن‌ها بیشترین توجه را به خود جلب می‌کنند و مردم آمریکا جز اخبار جعلی چیزی به دست نمی‌آورند. ارزش وقت و تلاش ندارد.»

پس از ساعت‌ها صرف وقت در کنفرانس‌های خبری روزانه کاخ سفید در مورد اپیدمی کرونا، روز ۲۴  آوریل، پرزیدنت ترامپ به گونه‌ای غیرمنتظره از پاسخ به سئوالات خبرنگاران خودداری کرد و محل کنفرانس را ترک گفت، زیرا احتمال می‌رفت که گزارشگران با سوالاتشان در مورد توصیه مرگبارش (پیرامون بلع یا تزریق مواد ضدعفونی کننده برای مبارزه با ویروس کرونا) او را بمباران کنند.

تصمیم آقای ترامپ به خودداری از شرکت در کنفرانس‌های خبری کاخ سفید، به دنبال اظهارات روز پنجشنبه‌اش اتخاذ شده است که در جریان آن، او از کارشناسان پزشکی مسئول واکنش کاخ سفید به اپیدمی کرونا خواست بگویند آیا مردم می‌توانند برای پاک کردن ریه‌های خود (از عفونت کرونا) در معرض تابش اشعه ماورای بنفش قرار بگیرند یا مواد ضدعفونی کننده تزریق کنند؟ این یک ادعای مرگبار بود که از طرف گروه‌های مخالف واکسن و طرفداران تئوری توطئه تکرار شد.

آقای ترامپ در اظهارات روز پنجشنبه‌اش گفت:«و مواد ضدعفونی کننده را می‌بینم که می‌تواند (عفونت) را ظرف یک دقیقه شکست دهد، یک دقیقه. آیا راهی هست که بتوانیم کاری مثل تزریق (این مواد به) داخل بدن یا پاکسازی بکنیم، زیرا (ماده ضدعفونی کننده) به ریه‌ها می‌رسد و تاثیری عالی دارد.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او از دکتر دبورا بریکس، پزشکی که در جریان این اظهارات به زمین خیره شده بود، خواست تا «امتحان» کند و ببیند آیا تزریق مواد ضدعفونی کننده می‌تواند از پیشرفت کووید ۱۹ (در بدن) جلوگیری کند یا نه.

اما روز جمعه، پرزیدنت ترامپ ضمن تلاش برای پس گرفتن این اظهارات، گفت که او «این سوال را از روی طنز با گزارشگران مطرح کرده بوده که ببیند چه می‌شود.» اما متن بیانات او عکس چنین چیزی را نشان می‌دهد. 

ادعای آقای ترامپ در مورد مواد ضدعفونی کننده، بلافاصله از طرف پزشکان، مقامات درمانی و شرکت‌های سازنده مواد ضدعفونی که به مردم هشدار دادند از مصرف داخلی این گونه مواد پرهیز کنند، تقبیح شد.

به دنبال اظهارات آقای ترامپ، مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها اعلام کرد که «اگر مواد پاک کننده و ضدعفونی کننده خانگی به درستی استفاده نشوند، می‌توانند به سلامت فرد لطمه بزنند.» این نهاد از مردم آمریکا خواست تا در مصرف این مواد در خانه «دستورالعمل نوشته شده روی ظرف محتوی این مواد را برای استفاده موثر و امن دنبال کنند.» 

جو بایدن که احتمالا درانتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر در مقابل آقای ترامپ خواهد ایستاد، در توییتی نوشت: «باورم نمی‌شود مجبور باشم چنین چیزی بگویم، اما خواهش می‌کنم مواد ضدعفونی کننده نخورید.»

دونالد ترامپ همچنین روز شنبه گفت که در کنفرانس خبری روز پنجشنبه روی سخنش نه به دکتر بریکس، بلکه یک «کارشناس آزمایشگاهی» بوده است، در حالی که متن اظهارات او و نیز ویدیوی کنفرانس به وضوح نشان می‌دهد که او دکتر بریکس را خطاب قرار داده بوده است. 

آقای ترامپ نوشت: «رسانه‌های بی‌اعتبار فاسد و بیمارند.»

کارشناسان پزشکی تیم دونالد ترامپ، از جمله دکتر رابرت ردفیلد، رئیس مرکز کنترل و پیشگیری بیماری، نیز مرتبا درتضاد با او نظر می‌‌دهند. آقای ترامپ از دکتر ردفیلد خواسته بود که گزارش نشریه واشنگتن پست را که به نقل از دکتر ردفیلد نوشته بود، مبارزه با دومین موج بیماری کرونا (در پاییز و زمستان) دشوارتر خواهد بود، تکذیب کند، اما دکتر ردفیلد در عوض به گزارشگران گفت که از او به درستی نقل شده است.

دکتر آنتونی فاوچی، رئیس انستیتوی ملی حساسیت‌ها و بیماری‌های عفونی، نیز کنفرانس‌های خبری کاخ سفید را «سخت خسته کننده» توصیف کرده و گفته است که توصیه مکرر رئیس جمهوری دایر بر تجویز داروی مالاریای «هیدروکلروکین» به بیماران مبتلا به کووید ۱۹، به اندازه کافی آزمایش نشده و ممکن است برای بیماران خطرناک باشد.

در هفته‌ای که گذشت، اداره نظارت بر غذا و داروی آمریکا در مورد تجویز این دارو هشدار داد و گفت که استفاده از آن ممکن است در برخی بیماران موجب «مشکلات جدی سلامتی شود و جان آن‌ها را به خطر اندازد.»

© The Independent

بیشتر از جهان