ایران در مرحله رسیدن به قله کرونا 

روند ابتلا به کرونا در برخی استان‌ها شدت گرفته است

براساس اعلام وزارت بهداشت، تاکنون ۹۰۴۸۱ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند- ATTA KENARE / AFP

شمار روزهای سپری شده از ورود کرونا به ایران، بنا به گفته مقامات ایرانی، به  ۶۷ روز رسید. 

براساس اعلام وزارت بهداشت، تاکنون ۹۰۴۸۱ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند،  ۵۷۱۰ نفر قربانی کرونا شده‌اند، و ۶۹۶۵۷ نفر هم بهبود یافته‌اند. 

محدودیت‌های تردد در جاده‌های کشور برداشته شده است و هر روز خبری جدید درباره بازگشایی گوشه‌ای از کشور به گوش می‌رسد؛ یک‌بار دکان‌ها و فروشگاه‌ها، و یک‌بار مساجد و اماکن مذهبی مملکت. 

با این حال، مقامات بهداشتی تاکید دارند که هنوز خیلی زود است که بگوییم همه‌چیز عادی شده است و روال زندگی بر همان چرخ دوران پیشاکرونا می‌چرخد. 

شب گذشته، حسین عرفانی، رئیس اداره مراقبت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت، در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیمای جمهوری اسلامی ایران، گفت: «هنوز در مرحله افزایشی و رسیدن به قله بیماری قرار داریم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته این مقام مسئول، «مردم نباید فکر کنند که داستان کرونا تمام شده و می‌توانند آزادانه تردد کنند یا حتی با اعمال فاصله‌گذاری اجتماعی و مجوز فعالیت برخی صنوف، کسانی که کار ضروری ندارند، نباید از منزل خارج شوند».

رئیس اداره مراقبت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت، با اشاره به این که فاصله‌گیری در اجتماع و اعمال مجوز فعالیت برخی صنوف تنها «۴۰ درصد از احتمال ابتلا و شیوع کرونا ویروس» را کاهش می‌دهد، گفت: «باقی احتمالات ابتلا، به رعایت فردی و اجتماعی مردم بستگی دارد.»

از سوی دیگر، حمیدرضا جمشیدی، دبیر ستاد ملی مدیریت کرونا، نیز که در آن برنامه تلویزیونی حاضر شده بود، با اشاره به آن که در حال‌ حاضر «کاملاً سوار بر موج بیماری هستیم»، گفت: «در برخی از استان‌ها و شهرستان‌های کشور آمار ابتلا به کرونا رو به کاهش، در برخی هم روند افزایشی دارد. با این حال، اگر اندکی غفلت کنیم، آمار کاهش و افزایش مبتلایان نتیجه معکوس به خود خواهد گرفت.»

به گفته این مقام مسئول، «شرایط کرونایی کشور بسیار شکننده است» و  «اگر از ۱۰ الی ۱۵ اردیبهشت ۹۹ وضعیت بستری‌ها و مرگ و میر بر اثر کرونا روند افزایش داشته باشد، معلوم می‌شود که تصمیمات ما در بازگشایی تدریجی کشور چندان هم پخته نبوده و ناچاریم به شرایط محدودیت‌های قبلی عقب‌گرد کنیم». 

جمشیدی درباره امکان میسر شدن بازگشایی‌های بیشتر در کشور نیز گفت: «اگر سیر وضعیت بیماری کرونا در ۱۴ روز گذشته رو به صفر حرکت کرده باشد، می‌توانیم گام دوم را برای بازگشایی‌های بیشتر برداریم. اما اگر سیر افزایشی مشاهده شود، مجبوریم ممنوعیت‌ها و تمهیدات امنیتی را اعمال نماییم.»

محمدحسین قربانی، نماینده تام‌الاختیار وزیر بهداشت در استان گیلان، با اشاره به «عادی شدن ترددها و حضور مسافران در گیلان»، هشدار داد که شیوع موج دوم کرونا در این استان  شمالی کشور محتمل است. 

این مقام مسئول در استان گیلان، گفت: «من بارها در این مورد هشدار دادم و هم‌اکنون نیز می‌گویم که اگر شرایط برای مردم عادی شود، گیلان مجدداً با بحران شیوع گسترده کرونا روبه‌رو می‌شود.»

گیلان از جمله استان‌های ایران بود که در اوج شیوع کرونا در ایران، شاهد میزان بالای ابتلا و مرگ‌ومیر در میان ساکنان آن ناحیه بود. 

نماینده تام‌الاختیار وزیر بهداشت در گیلان با اشاره به آمار ابتلای خانوادگی به ویروس کرونا در آن استان، هشدار داد که «گزارش‌هایی که در این مورد می‌رسد، بسیار نگران‌کننده و جدی است.»

به گفته وی: «دید و بازدیدهای دسته‌جمعی و شرکت در محافل و دیدارهای خانوادگی موجب شده (است که) ویروس کرونا در بین خانواده‌ها شیوع پیدا کند.»

بیشتر از