آمریکا در پروژه دستیابی به واکسن سازمان بهداشت جهانی مشارکت نمی‌کند

ٰآمریکا چندی پیش حمایت مالی خود از سازمان بهداشت جهانی را قطع کرد

کشور‌های بسیاری در حال تحقیق برای دستیابی به واکسن کرونا هستند-Douglas MAGNO / AFP

آمریکا در تلاش‌های بین‌المللی از سوی سازمان بهداشت جهانی برای دستیابی به دارو و واکسن ویروس کرونا، مشارکت نخواهد کرد. 

یک سخنگوی ماموریت ایالات متحده در ژنو، به خبرگزاری رویترز گفته است که آمرکیا در آن برنامه (که هدفش سرعت بخشیدن به تولید واکسن و استفاده مشترک از منابع در مبارزه با ویروس است) «رسما مشارکت نخواهد کرد.»

او گفت: «‌ما در انتظار دریافت هر چه سریعتر اطلاعات بیشتر در زمینه این ابتکارعمل برای حمایت از همکاری‌های بین‌المللی در جهت دستیابی  به واکسن کووید- ۱۹ خواهیم ماند.»‌

خروج آمریکا از همکاری‌های بین‌المللی همزمان با شیوع ویروس عالمیگر، پس از آن صورت می‌گیرد که دونالد ترامپ گفته بود که آمریکا کمک مالی به سازمان بهداشت جهانی را متوقف خواهد کرد. او این نهاد سازمان ملل را به لاپوشانی شیوع ویروس کرونا از چین متهم کرد. 

آقای ترامپ در حالی به این سازمان حمله کرد که خود او، در پی انتشار گزارش‌هایی مبنی بر آن که او هشدارهای دولت در باره خطر این ویروس را هفته‌ها نادیده گرفته یا رد کرده است، هدف انتقادهای مشابهی قرار گرفته بود.

ابتکار عمل جهانی برای شتاب بخشیدن به تولید واکسن، روز جمعه توسط امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، و انگلا مرکل، صدراعظم آلمان، همراه با سایر رهبران جهان راه‌اندازی شد. 

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، در آن نشست گفت که این گروه امیدوار است «در این ابتکار عمل مشترک، چین و آمریکا نیز دست به دست هم دهند و اختلافات را کنار بگذارند، زیرا این یک مبارزه مشترک انسانی علیه کووید- ۱۹ است و برای پیروزی در این نبرد نباید شکافی میان ما باشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این جمع وعده داده است تا دسترسی همه ملت‌ها به دارو و واکسن تولید شده را مهیا کند و متعهد شده است که ضمن همکاری‌های بین‌المللی و مشارکت در تلاش‌های تحقیقاتی، برای واکنش‌های مناسب تصمیمهای آگاهانه جمعی اتخاذ کند. 

این وعده، در تناقض شدید با لحن انزوا‌گرایانه در واکنش دولت ترامپ است که موجب شده است تا ایالت‌ها و دولت‌های محلی آمریکا در غیاب تلاشی پیگیر از سوی دولت فدرال که می‌توانست مبتنی بر شبکه حمایت‌های جهانی باشد، ناچار خودشان دست به‌کار شوند. 

در پی اداعای دونالد ترامپ مبنی بر این که آن سازمان بهداشت جهانی ادعای چین در باره ویروس را بدون بررسی پذیرفته است و حالا باید پاسخگو باشد، آمریکا پرداخت بودجه ۴۰۰ میلیون دلاری آن سازمان را معلق کرد. 

تدروس آدهانوم گبریسیوس، دبیرکل سازمان بهداشت جهانی، هفته گذشته در واکنش به سرزنش‌های آقای ترامپ، گفت: «حالا زمان اتحاد ما با یکدیگر برای چالشی مشترک است.»

او گفت: «وقتی ما دچار اختلاف شویم، ویروس از شکافهای میان ما بهره‌برداری می‌کند.»

دبیر کل سازمان بهداشت جهانی قبلا آقای ترامپ را به علت سیاسی کردن ویروس کرونا مورد انتقاد قرار داده و گفته بود که «اکنون وقت آن نیست که انگشت اتهام به سوی یکدیگر نشانه رویم.»

براساس بودجه سال ۲۰۲۰-۲۰۲۱ میلادی سازمان بهداشت جهانی، تعلیق کمک مالی آقای ترامپ می‌تواند میلیون‌ها دلار بودجه برای درمان بیماری‌هایی چون فلج اطفال، سل و اچ آی وی - ایدز، و نیز طرح‌های مقابله با بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن و کنترل شیوع بیماری‌ها را به مخاطره اندازد.  

© The Independent

بیشتر از جهان