تتلیتی‌ها، آرات حسینی و جادوگر فوتبال آسیا

فحاشی و حمله هواداران امیر تتلو در فضای مجازی به علی کریمی

چند وقتی‌ست که در فضای مجازی، کاربران فارسی زبان با پدیده‌ای آشنا شدند که استعدادی ناب در ورزش فوتبال است؛ آرات حسینی، پسربچه‌ای شش ساله که با سن بسیار کم از بدنی بسیار آماده و عضلانی و قوی دارد و از ویدیوهای منتشر شده او چنین برمی‌آید که در فوتبال بازی کردن هم مهارت‌هایی دارد که برای کودکی در این سن و سال قابل توجه است. 

آرات حسینی این روزها اما بیشتر در هر زمین مسابقه‌ای در «اینستاگرام» معروف و شناخته شده است. صفحه اینستاگرام این پسربچه شش ساله که به وسیله پدرش مدیریت می‌شود سه و نیم میلیون دنبال کننده دارد و به نظر می‌رسد که تمهیدات پدر آرات برای جذب دنبال‌کننده بیشتر و دیده‌ شدن هرچه بیشتر فرزندش حد و حسابی ندارد. در روزگاری که فضای مجازی فارسی زبان بیشتر از هروقت در چنگ ابتذال «سلبریتی‌های اینستاگرام» است، پدر آرات فرزند شش ساله از همه‌جا بی‌خبرش را وارد این بازی مبتذل می‌کند و رودرروی «امیر تتلو» می‌نشاند تا «لایو» رکوردشکنی را در تاریخ اینستاگرام ثبت کنند و بر تعداد دنبال‌کنندگان صفحه اینستاگرام آرات بیفزاید. 

چند روز پیش بود که پس از انتشار ویدیویی از آرات حسینی که در آن با مهارت ضربه «قیچی‌برگردانی» به توپ می‌زند، توجه بسیاری در فضای مجازی به او جلب شد. ویدیویی که تحسین بزرگ‌ترین فوتبالیست حال حاضر دنیا یعنی لیونل مسی آرژانتینی را هم برانگیخت و این فوتبالیست نام‌آشنای تیم بارسلونا اسپانیا جمله‌ای در ستایش این پسر شش ساله ایرانی در صفحه اینستاگرام برای آرات نوشت. اتفاقی که بازخوردهای زیادی در فضای مجازی داشت. 

کودک کار یا قهرمان آینده فوتبال جهان؟

از قرار معلوم پدر آرات حسینی جهت ساختن جهانی رویایی برای فرزند خود برنامه‌ریزی کامل و دقیقی کرده است. او می‌خواهد هرطور که شده تخیل تماشای آرات را در لباس یکی از تیم‌های بزرگ دنیا به حقیقت تبدیل کند. او آرات شش ساله را از مادرش دور کرده و به انگلیس برده تا به گفته خودش آرات زیر نظر مربیان بزرگ و با امکانات کامل و مناسب تمرین کند و شرایط بستن قرارداد با یکی از تیم‌های بزرگ دنیا آسان‌تر برایش فراهم شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مهدی رستم‌پور خبرنگار ورزشی چند روز پیش در اینستاگرام خود نوشته بود که آرات حسینی «به دعوت هیچ تیمی از ایران خارج نشده . او با ویزای دانش‌آموزی در انگلیس است و عضو هیچ باشگاهی نیست».

به نوشته این خبرنگار ورزشی ویدیویی که در آن «آرات بچه‌های خارجی را دریبل می‌زند نه تیم رسمی، بلکه تسهیلات همگانی باشگاه‌هاست».

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

پدر آرات همشهری علیرضا فیروزجاست. فیروزجای شانزده ساله و پدرش اینستاگرام ندارند. افتخار ملی، فیروزجاست که وقتی ناگزیر شد از ایران برود سلبریتی‌ها خواب بودند. او هفته پیش ماگنوس کارلسن مرد شماره یک شطرنج جهان را برد. خانواده فوتبال نباید در برابر کودک‌آزاری شاخ‌های پلشت مجازی که ناگهان استعدادیاب فوتبال شده‌اند، سکوت کند. مستر تیستر (شغال اینستاگرام)، ریوندی، تتلو، ساشا سبحانی و ... در شکنجه آرات با پدر روان‌پریش او همدستند. «کودکِ کوکی» شبانه‌روز در استوری‌ها ناگزیر است جملات نسنجیده‌‌ای که پدرش در دهانش می‌گذارد را تکرار کند. ظهر یکشنبه، وسط بازی توی پارک مجبور شد مقابل صدها هزار بیینده با آقامیری لایو برود. آرات (کودک کار) که حتی مادرش کنارش نیست، به دعوت هیچ تیمی از ایران خارج نشده. او با ویزای دانش‌آموزی در انگلیس است و عضو هیچ باشگاهی نیست. امضای اولین قرارداد حرفه‌ای قبل از ۱۶ سالگی محال است. تازه غیر اروپایی‌ها از ۱۸ سالگی پس از دریافت مجوز انتقال بین‌المللی International Transfer Certificate می‌توانند. ویدیویی که آرات بچه‌های خارجی را دریبل می‌زند نه تیم رسمی، بلکه تسهیلات همگانی باشگاه‌هاست. آن خردسالان تحت هیچ تمرینی نبوده‌اند، حتی یک بار هم در زندگی‌شان دراز و نشست نرفته‌اند. استوری امروز آرات در زمین Five-a-side است که عمدتاً به شهرداری‌ها تعلق دارد و می‌توان ساعتی اجاره کرد. پدر آرات برای لیورپول و بارسلونا رجز می‌خواند و توده میلیون نفری او را افتخار ملی می‌نامند. هیچکس در تاریخ با این شیوه جنون‌آمیز فوتبالیست نشده. متاسفانه در این پرونده بخاطر پاره‌ای مناسبات غلط مالی پدر آرات در انگلیس، بزودی می‌بینیم فاصله بین افتخار ملی با سرافکندگی ملی، چه ناچیز است.

A post shared by Rostampour.Mehdi (@rostampour.mehdi) on

به زعم بسیاری رفتار پدر آرات و سعی پیوسته او در بدل کردن فرزند شش ساله‌اش به یک ابرقهرمان، فشار بسیار زیادی بر دوش این پسربچه شش ساله گذاشته است و شدت فشار تمرین‌ها و ورزش‌های روزانه او خیلی بیشتر از توان واقعی کودکی در سن و سال اوست.

بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی به عضلات پیچ‌درپیچ و قوی آرات اشاره کردند و گفته‌اند که شکل عضلات آرات و حتی موهای روی دست او امکان مجبور شدن آرات به استفاده از برخی هورمون‌ها را تقویت کرده است. 

آرات حسینی ، تتلیتی‌ها و حمله به صفحه علی کریمی 

معروف شدن هر روزه آرات حسینی در فضای مجازی و تلاش‌های بی‌وقفه پدرش برای پیوند زدن زیست مجازی آرات با برخی به اصطلاح «شاخ‌های مجازی»، حاشیه‌های دیگری هم برای این پسربچه شش ساله به وجود آورده است. در روزهایی گذشته آرات به اجبار پدرش در لایو اینستاگرام با امیر تتلو و حسن آقامیری هم‌کلام شد. 

امیر تتلو در لایو اینستاگرام از رویاهای بزرگی می‌گفت که در سال‌‌های آینده به دست آرات ساخته خواهند شد و جام‌های طلایی قهرمانی جهان را در دستان آرات تجسم می‌کرد. 

پس از آنکه آرات حسینی در یکی از ویدیو‌های خود از علاقه خود به علی کریمی فوتبالیست بزرگ و یکی از اسطوره‌های ورزش ایران گفت و هیچ واکنشی از سوی علی کریمی دریافت نکرد، امیر تتلو به این رویکرد جادوگر فوتبال آسیا، واکنش نشان داد. او در فضای مجازی به علی کریمی تاخت و این بازیکن مطرح سال‌های نه‌چندان دور را مورد شماتت قرار داد. موضوعی که باعث شد هواداران امیر تتلو در فضای مجازی* معروف به «تتلیتی‌ها»* به صفحه علی کریمی هجوم ببرند و به بازیکن سابق تیم ملی زشت‌ترین توهین‌ها را کنند. 

پدر آرات، هم از این فرصت بهره برد تا بار دیگر برای بیشتر دیده شدن و «طی پله‌های ترقی» خود و فرزندش، این‌بار آرات شش ساله را جلوی دوربین بنشاند تا با حرف‌هایی که به وضوح به او دیکته کرده بود به «جنجال» پیش آمده بین «امیر تتلو» و «علی کریمی» پایان دهد. 

علی کریمی البته نه به هجمه‌ها و فحاشی‌های هواداران امیر تتلو واکنشی نشان داد و نه به ویدیویی آرات. به تعبیری گرفتار بازی «شاخ‌های مجازی» نشد.

رویکرد علی کریمی به تمام این ماجرا نشان می‌دهد که این بازیکن پر تجربه فوتبال خوب می‌داند که چنین حاشیه‌سازی‌هایی در پیشرفت فوتبال آرات تاثیری نخواهد داشت. او می‌داند که رویاپردازی‌های کسانی هم‌چون «امیر تتلو» در خصوص افتخارات ورزشی آرات از این مسیر به جایی نمی‌رسد.

به سختی می‌توان عکس و یا فیلمی از کودکی‌های علی کریمی پیدا کرد، اما یافتن تصاویر هنرنمایی‌های او در استادیوم‌های گوناگون جهان و رویارویی او با بهترین بازیکنان دنیا کار چندان دشواری نیست. 

جادوگر فوتبال آسیا خوب می‌داند که لمس جایزه بهترین بازیکن قاره از مسیر «لایو» اینستاگرام نمی‌گذرد.

بیشتر از ورزش