لایو «تتلو» و مرگ «زینب» دو لبه یک تیغ

تتلو فرزند کدام جامعه است؟

کنسرت امیر تتلو در گرجستان-عکس از ویکی‌پدیا

«تتلو» در کمتر از یک هفته دو بار رکورددار اینستاگرام در دنیا شد. بار اول در گفت‌وگوی زنده با «ندا یاسی» با نزدیک به نیم‌میلیون بیننده، رکورد پربیننده‌ترین لایو اینستاگرام  که متعلق به یک رپر کانادایی بود را شکست و بعد از آن لایو «رولاندو» با ۴۰۰ هزار بیننده را پشت سر گذاشت.

«تتلو» ولی برای بار دوم شب گذشته با لایو دیگری به رکورد ۶۲۵ هزار بیننده هم‌زمان رسید و رکورددار پربیننده‌ترین لایو اینستاگرام در جهان شد. این در حالی است که در روزهای گذشته خبر خودکشی دختر ۱۲ ساله ایلامی بر اثر فقر، بازتاب گسترده‌ای در فضای مجازی نداشت.

بیش از نیم‌میلیون بیننده گفت‌وگوی هم‌زمان «تتلو» با یکی از شاخ‌های اینستاگرام، فاصله عمیق بین بطن واقعی جامعه ایران در لایه‌های مختلف و طبقات اجتماعی متفاوت را نشان می‌دهد. مثل تیغ دولبه‌ای که در یک زمان دو گوشه متفاوت از یک جامعه را می‌برد. دهه هشتادی‌هایی که انگار هیچ سنخیتی با دهه‌های قبل خود ندارند و از یک جامعه مشترک بیرون نیامده‌اند.

پربیننده‌ترین گفت‌وگوی زنده اینستاگرامی بین «تتلو» و «ندا یاسی» از این جهت خبرساز شد که رکورد قبلی گفت‌وگوی زنده اینستاگرام متعلق به «دریک» خواننده رپ کانادایی با ۳۱۰ هزار بیننده بوده و بعد از آن ظاهراً «کریستیانو رونالدو» با بیش از ۴۰۰ هزار بیننده، رکورددار است. با درنظر گرفتن این نکته که بسیاری در فضای مجازی به آن اشاره کرده‌اند «رونالدو» با مخاطبان خود از سرتاسر جهان در ارتباط بوده است و این در حالی است که «تتلو» فقط بینندگان فارسی‌زبان دارد.

این نخستین بار است که یک ایرانی، چنین آماری را به دست می‌آورد و این در حالی است که مخاطبان ایرانی در فضای مجازی رغبتی برای موضوعات حساس کنونی در مقایسه با گفت‌وگوی یک خواننده و یک فعال شبکه مجازی نشان نمی‌دهند. به‌درستی نمی‌توان گفت که این شکاف عمیق در جامعه از کجا ناشی می‌شود ولی به‌طور قطع نیاز به جراحی عمیق و دقیق اجتماعی دارد.

در یک برهه زمانی مشخص مرگ دختربچه ۱۲ ساله یعنی یک دهه هشتادی در ایلام که به دلیل نداشتن لباسِ قابل پوشیدن خودکشی کرده است، بیننده چندانی نداشته درحالی‌که در همین فاصله، فضای مجازی گرم تبادل‌نظر در مورد «تتلو» و «ندایاسی» است. آن‌هم موضوعاتی که بیشتر حول سکس می‌چرخد. یک شکاف طبقانی و بین‌نسلی عمیق که شاید یک نافرمانی اجتماعی یا یک بی‌خیالی نسبت به جامعه و پیرامون آن‌ها باشد.

زینب به گفته مدیرکل بهزیستی استان ایلام و بر اساس گفته‌های پدر و مادرش دارای علائم  افسردگی بوده، ولی فقر مانع درک پدر و مادرش از شرایط موجود شده است. اصلاً طبقه‌ای که زینب در آن زندگی می‌کرده، افسردگی را به رسمیت نمی‌شناسند؛ طبقه‌ای زیر خط فقر، پدری معلول و پنج فرزند که حتی لباس برای پوشیدن هم ندارند.

روز گذشته برخی از کاربران در توییتر با انتشار عکس‌هایی از محل زندگی این دختربچه ایلامی نوشتند: «لباس‌های این دختر ۱۱ ساله چنان مندرس و غیرقابل استفاده بوده‌اند که او قبل از مرگش اقدام به سوزاندن تمام لباس‌های مندرس و غیرقابل استفاده خود می‌کند تا بعد از مرگش بچه‌های دیگر این لباس‌ها را نبینند.»

فرزاد نیکقدم، طنزنویس روزنامه آفتاب یزد در توییتی نوشت: «پدر این دختربچه، معلول بوده و به همراه پنج عضو خانواده در فضایی ۱۲ متری در فقر مطلق زندگی می‌کنند. زینب به خاطر نداشتن لباس عید، ابتدا تمام لباس‌های مندرس خود را آتش زده و بعد خودکشی می‌کند. این منطقه خط تلفن ثابت و همراه، آنتن تلویزیون، خانه بهداشت، راه مناسب ندارد.»

از دیگر سو در اشاره به خبر تتلو، محمدرضا زائری، که سابق بر این سردبیر روزنامه همشهری و مؤسس نشریات همشهری محله بوده امروز در توییتی نسبت به رکورد تتلو واکنش نشان داد: « آقایان رئیس، مسئول، مدیر، سیاست‌گذار، فقیه، بزرگ، عالم!

اگر از واقعیت‌های دنیای امروز کشورتان (یک نمونه‌اش همین لایو اخیر تتلو؛ هم محتوایش و هم میزان مخاطبش) خبر دارید و باز هم مشکلتان هنوز نمایش ساز در تلویزیون و فیلترینگ تلگرام است که واویلا... و اگر خبر ندارید که واویلاتر!»

در این لایو «ندایاسی» که طرفداران بسیاری در دنیای مجازی دارد هم حضور داشت. ندا یاسی کمی قبل‌تر با دعوت از چند ترنسجندر و همجنسگرا به صورت زنده در اینستاگرام در مورد روابط جنسی همجنسگرایان و سختی‌های هویتی زندگی این گروه از آن‌ها سؤال کرده بود.

چرا زینب، تتلو نیست؟

اینستاگرام در حال حاضر پربیننده‌ترین شبکه اجتماعی فضای مجازی به لحاظ فعالیت‌های سرگرمی، مد، زیبایی، فرهنگی و حتی تجاری است. 

حتی تجارت‌های بزرگ نیز از برکات این فضای مجازی بی‌بهره نبوده‌اند. چه‌بسا بیشتر سلبریتی‌ها با استفاده از همین فضا رشد کرده و محبوبیت بسیار زیادی به دست آورده‌اند. در این میان اما هستند افراد عادی که تا قبل از حضور در اینستاگرام یک شهروند معمولی بوده ولی با ورود به آن یک سلبریتی تمام‌عیار شده و با انواع شیوه‌ها از تبلیغ مواد آرایشی و بهداشتی گرفته تا لباس و مدل آرایش کردن و به‌طور کلی تبلیغ محصولات مختلف به‌واسطه بالا بودن تعداد بیننده‌هایشان هم درآمدزایی کرده و هم سبک زندگی خاصی را رواج داده‌اند.

آن‌ها با تبلیغ سبک زندگی خاصی که بیشتر هم مورد توجه جوان‌ها واقع شده است کنجکاوی بسیاری را برانگیخته‌اند. این نوع درآمدزایی یا مدل زندگی کردن برای بسیاری سؤال‌برانگیز و کنجکاو کننده شده است.

آنچه مسلم است این بخش از جامعه در قطع ارتباط کامل با سایرین نبوده و یا در ایران زندگی کرده و یا ایرانی ساکن کشورهای دیگر هستند ولی حساسیت آن‌ها نسبت به مسائل اجتماعی متفاوت است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

درست است که این قشر به «زینب‌ها» بی‌تفاوت‌اند ولی بخشی از همان جامعه هستند و سخت می‌توان دلیل بی‌تفاوتی‌ها را معلوم کرد.

چرا که هرقدر بحث بر سر تتلو» بالا گرفته است اما خبر خودکشی زینب در شبکه‌های اجتماعی و اخبار دست‌به‌دست نمی‌شود. هرچند خسروی‌زاد دادستان ایلام در اظهارنظری به «رکنا» گفت: «خودکشی دختر ۱۲ ساله به دلیل فقر به‌هیچ‌وجه قابل‌قبول نیست. در تماس با مدیرکل بهزیستی از وی خواستم شخصاً به روستای موردنظر رفته و گزارشی از وضعیت این خانواده و نیازهای آنان ارائه دهد.»

 ولی زینب یک مورد از چند هزار مورد خودکشی در جامعه ایران است. چنانچه به گفته مریم عباسی‌نژاد، مسئول برنامه «پیشگیری از خودکشی» در وزارت بهداشت ایران، سال ۹۷ حدود ۱۰۰ هزار خودکشی در ایران ثبت شد که بیشترین آمار خودکشی نیز متعلق به غرب کشور است. یعنی منطقه‌ای که زینب در آنجا به دنیا آمده است.

به گزارش ایرنا، در سال ۹۸ خانم عباسی‌نژاد همچنین گفته است: «کمترین آمار خودکشی متعلق به دو استان سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی است و آمار مرگ ناشی از خودکشی در ۱۸ استان ایران نیز بالاتر از میانگین کشوری است.»

بر اساس این گزارش، این ۱۸ استان شامل ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، کرمانشاه، لرستان، گیلان، زنجان، همدان، فارس، قزوین، آذربایجان شرقی، اردبیل، خوزستان، مازندران، تهران، بوشهر، کردستان، مرکزی و چهارمحال بختیاری هستند. در اینفو گرافی جغرافیای خودکشی در ایران به نقل از «اعتماد آنلاین»، ایلام، کرمانشاه، ارستان و کهکیلویه و بویراحمد  به لحاظ بالاترین آمار خودکشی در وضعیت قرمز قرار دارند.

مرگ زینب باعث شده است که تیم اجرایی و مددکار اداره کل بهزیستی، متشکل از معاون اجتماعی بهزیستی استان، رئیس بهزیستی شهرستان چرداول، مسئول مرکز اورژانس اجتماعی چرداول و مسئول بهزیستی هلیلان به منظور بررسی علت این موضوع به محل زندگی این دختربچه اعزام شوند.

اما همچنان ویدیوی لایو «تتلو» در حالی که به احتمال زیاد مشغول انجام تتو روی بینی خود است در فضای مجازی می‌چرخد و با ابراز نظرهای متفاوت روبرو است.

امیرحسین چطور تتلیتی شد؟

امیرحسین مقصودلو با نام هنری امیر تتلو، از خوانندگان ایرانی است که در سبک ریتم‌اند بلوز (R&B) فعالیت می‌کند.

وی در فضای اینستاگرام با مورد توجه قراردادن موضوعاتی مثل سکس، محرم و نحوه قربانی کردن حیوانات، حجاب و برخی نظرات جنجالی در مورد زنان و دختران و  اظهارنظرهایی درباره مقامات جمهوری اسلامی ایران بارها خبرساز شده است. در زمانی که در ایران سکونت داشت همین اظهارنظرها حتی به بازداشت وی منجر شد ولی با فاصله کوتاهی آزاد شد.

آقای مقصودلو با انتشار ویدئو کلیپ روی ناو دماوند نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران جنجال‌های فراوانی آفرید. اما باز هم در زمان انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ با حضور در کمپین ابراهیم رئیسی جنجالی بزرگ‌تر آفرید. بعدتر در مصاحبه‌ای با بهزاد بلور در «بی‌بی‌سی» در این مورد گفت: «من از هر دو جناح حمایت کرده‌ام. یک‌بار از اصلاح‌طلبان که دیدم آخر سر به حسن روحانی ختم شد و به جایی نرسید و بار دیگر از محافظه‌کاران که این هم به جایی نرسید.» وی در این گفت‌وگو گفته بود که «اگر بخواهد اکنون از کسی حمایت کند از محمود احمدی‌نژاد حمایت خواهد کرد.»

مدتی برای بازی در تیم پرسپولیس خبرساز شد و اعلام کرد با کناره‌گیری از دنیای موسیقی با آهنگ «مردمان بی‌عشق» قصد دارد در تیم پرسپولیس پا به توپ شود. چندی هم به تمرین پرداخت ولی اقبالی در این زمینه نداشت.

وی بارها اعلام کرد که کنسرتی در ایران خواهد داشت ولی این اتفاق هرگز روی نداد.

گفت‌وگوی زنده تتلو به‌قدری حاشیه داشت که رکنا در گزارشی با اشاره به زندگی او نوشت: «خواننده زیرزمینی که حدود چندساله از ایران به ترکیه مهاجرت کرده در ایام قرنطینه با چهره‌های مشهور و شاخ‌های مجازی در اینستاگرام لایو گذاشت.»

در این گزارش آمده است: «پیش‌تر تتلو با ساشا سبحانی لایو مشترک گذاشت که حدود ۲۰۰ هزار بیننده داشت، و با صحبت‌های جنجالی حواشی زیادی به دنبال داشت.

اما حواشی و جنجال اصلی را تتلو با ندا یاسی شاخ اینستاگرام داشت که حدود ۱۰۰ هزار بیننده داشت.

این دو چهره از همان ابتدا با صحبت‌های غیرمعقول لحظه‌به‌لحظه به بینندگان لایو مشترک این دو اضافه می‌شد، اصل صحبت‌های این دو در مورد خواستگاری امیر تتلو از ندا یاسی بود اما پس از آن به سمت درخواست ماساژ رفت.»

ندا یاسی که ظاهراً اسم اصلی وی «مریم ابراهیم قندیل» است متولد ۲۱ بهمن ۱۳۶۸ در جنوب ایران است. وی هم‌اکنون ساکن کشور کانادا است.

بیشتر از