کرونا و زندان؛ حسین سرلک از زندان به بیمارستان طالقانی منتقل شد

سام رجبی و حسین سرلک هر دو در یک سالن در زندان اوین به سر می‌بردند

ورودی زندان اوین - عکس از خبرگزاری تسنیم

پس از ابتلای سام رجبی یکی از حافظان محیط زیست در زندان اوین، یک منبع مطلع به ایندیپندنت فارسی گفت که حسین سرلک، ۴۸ ساله، یکی دیگر از زندانیانی که با آقای رجبی در یک سالن زندانی بوده‌اند، روز چهارشنبه به بخشی که در بیمارستان طالقانی به درمان بیماران کرونایی اختصاص دارد، منتقل شده است. 

آقای سرلک طی روزهای گذشته با خانواده خود تماسی نداشته است و مشخص نیست که از چه زمانی نشانه‌ها و عوارض ویروس کرونا در او ظاهر شده است. او نیز به مانند سام رجبی در اندرزگاه ۴ سالن ۳ زندان اوین مدت زندان خود را سپری می‌کرد. 

براساس اظهارات مقامات قوه قضاییه زندانیانی که کمتر از پنج سال حکم زندان دارند، شامل مرخصی‌های زندانیان سیاسی به دلیل جلوگیری از شیوع کرونا در زندان‌ها می‌شوند و با توجه به اینکه حکم آقای سرلک پنج سال زندان است، از نظر قانونی باید آزاد می‌شد اما دلیل آزاد نشدن او مشخص نیست. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طی هفته‌های گذشته، فعالان و سازمان‌های حقوق بشری، بارها نسبت به خطر شیوه کرونا در زندان‌ها هشدار داده‌اند اما مقامات قضایی به خصوص در مورد زندانیان سیاسی در زندان‌های مختلف مقاومت نشان می‌دهند و با توجه به کمبود دسترسی به امکانات بهداشتی و ناممکن بودن رعایت مقررارت فاصله‌گیری اجتماعی در زندان‌ها، در صورت ابتلای زندانیان به ویروس کرونا، امکان همه‌گیری آن بسیار زیاد است. 

این منبع مطلع که این اطلاعات را در اختیار ایندیپندنت فارسی قرار داد گفت که در صورت ابتلای آقای سرلک و رجبی به کرونا، این احتمال وجود دارد که افراد بیشتری در بندهای مختلف زندان اوین به این ویروس مبتلا شده باشند. 

حسین سرلک بیش از سه سال و شش ماه از حکم پنج ساله زندان خود را طی کرده است و از ابتدای دستگیری تا کنون، یک بار هم به مرخصی نیامده است. 

پیش از این حسین سرلک در دی ماه ۹۸ درخواست آزادی مشروط کرده بود با توجه به اینکه بیش از یک سوم از مدت زندانی خود را سپری کرده است، اما نماینده دادستان و دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی و قاضی شعبه یک اجرای احکام کیفری دادسرای امنیت تهران با آن مخالفت کردند. 

منبع مطلع در خصوص حسین سرلک گفت: «بيماری ناشی از ويروس كويد ١٩ از مدت‌ها پيش وارد زندان‌ها شده و در سكوت خبری سازمان زندانها همچنان در حال گسترش است. اين ويروس مدتهاست وارد زندان اوين نيز شده است. در روزهای گذشته برخی از  زندانيان سياسي بند ٤ زندان اوين نيز به اين بيماری مبتلا شده‌اند. پس از سام رجبی از متهمين محيط زيستی، اين بار حسين سرلك با وخامت حالش شبانه به بخش كرونا بيمارستان طالقانی منتقل شده است. آثار تب و لرز و بدن درد و سنگينی سينه و سرفه منجر به اين انتقال شده است.

گفته می‌شود بیش از ۱۰۰ نفر در این سالن زندانی هستند. سیامک نمازی، یکی دیگر از دهها زندانی سیاسی و عقیدتی است که در این سالن زندانی است.

روز گذشته، پنج‌شنبه چهارم اردیبهشت، خواهر سام رجبی، در گزارشی که در ایندیپندنت فارسی منتشر شد شرح مفصلی از وضعیت برادر خود و انتقال او به بیمارستان طالقانی ارائه کرده بود.

بیشتر از