قانونی شدن تولید ماریجوانا در لبنان

لبنان نخستین کشور عربی است که کشت شاه‌دانه را قانونی می‌کند

 لبنان دچار بحران اقتصادی بی‌سابقه‌ای است که در ماه اکتبر باعث بروز شورش‌هایی در این کشور شد - JOSEPH EID / AFP

لبنان نخستین کشور عربی است که کشت ماریجوانا (شاه‌دانه) برای مصرف طبی و صنعتی را قانونی کرد، تا بتواند در تکاپوی دست و پنجه نرم کردن با بحران اقتصادی، صادرات سودآوری پدید آورد و ارزآوری کند.

کشت ماریجوانا قبلاً غیرقانونی بود، اما آشکارا در دره حاصل‌خیز و فقرزده بقاع انجام کشت می‌شد.

به گزارش سازمان ملل متحد این کشور بعد از مراکش و افغانستان سومین عرضه کننده بزرگ  صمغ شاه‌دانه یا حشیش در جهان است.

قانون جدیدی که روز سه‌شنبه به تصویب رسید فعالیت‌های زراعتی موجود در این زمینه را قانونی می‌کند و با توجه به آن که هرگونه تولید و مصرف تفریحی همچنان غیرقانونی است، به جلوگیری از تولید غیرقانونی این گیاه کمک می‌کند.

به گزارش روزنامه لبنانی دیلی استار هدف از این قانون ایجاد صنعتی چند میلیون دلاری است که محصولاتی متنوع از محصولات نساجی گرفته تا دارویی و حتی فراورده‌هایی مثل روغن کانابیدیول(سی‌بی‌دی) تولید کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از مخالفان این قانون گروه سیاسی شبه‌نظامی و شیعه حزب‌الله است که از حمایت ایران برخوردار است و بخش‌هایی از دره بقاع را در اختیار دارد.

نمایندگانی که از این لایحه حمایت کردند در دفاع از تصمیم خود می‌گویند «هیچ انگیزه دیگری جز انگیزه اقتصادی نداشته‌اند.»

آلان عون نماینده ارشد جنبش میهنی آزاد در مجلس لبنان می‌گوید: به ملاحظات اخلاقی و اجتماعی هم توجه داشتیم اما در حال حاضر به هر وسیله‌ای می‌بایست به اقتصاد کمک کنیم.

فکر قانونی‌کردن کشت ماریجوانا به منظور تولید فراورده‌های طبی دارای ارزش افزوده زیاد و صادراتی در گزارش تحقیقاتی گروه مک‌کینزی هم مطرح شده است که به سفارش دولت لبنان در سال ۲۰۱۸ تهیه شده بود.

طبق اخبار منتشره، این گروه مشاوره‌ای برآورد کرده بود که این صنعت می‌تواند سالی یک میلیارد دلار ارزش تولید کند.

مقامات لبنان از دیرباز درگیر مبارزه با تجارت غیرقانونی این محصول بوده‌اند.

ماه پیش پلیس لبنان بزرگ‌ترین کشف مواد مخدر در این کشور را انجام داد و حدود ۲۵ تن حشیش را توقیف کرد که قرار بود به صورت قاچاق به کشوری آفریقایی حمل شود.

این در حالی است که لبنان دچار بحران اقتصادی بی‌سابقه‌ای است که در ماه اکتبر باعث بروز شورش‌هایی در این کشور شد.

ارزش پول لبنان از آن هنگام تا کنون به نصف کاهش یافته است و کمبود کمرشکن دلار بر واردات اثر منفی گذاشته است. قیمت‌ها افزایش یافته است و بیکاری اوج شدیدی گرفته است.

شیوع ویروس کرونا و قرنطینه سخت‌گیرانه پس از آن هم که کسب وکارها را تعطیل کرده است اوضاع را بدتر کرده است.

شمار مبتلایان به کرونا در لبنان تا روز چهارشنبه به ۶۸۲ نفر رسیده است و ۲۲ نفر هم بر اثر آن جان باخته‌اند.

نمایندگان مجلس لبنان در روز سه‌شنبه با حفظ مقررات فاصله‌گیری اجتماعی، نشست ویژه‌ای در تالار تئاتر بیروت برگزار کردند و به هنگام ورود هم آن‌ها را تب‌سنجی کردند و به پاهای آنها مواد ضد عفونی کننده پاشیدند.

ده‌ها لایحه دیگر هم در دستورکار نمایندگان قرار داشت که لایحه مبارزه با فساد در بخش عظیم دولتی و پیش‌نویس لایحه جنجالی عفو هزاران زندانی از جمله آن‌ها بود.

همزمان با این نشست تظاهرات ضددولتی همراه با رعایت نکات ایمنی ضدکرونایی در سراسر لبنان برگزار شد و بسیاری در اعتراض به فروپاشی اقتصادی و سیاسی این کشوری با خودروهای‌شان به حومه‌های بیروت آمده بودند.

معترضان عصبانی به خبرنگار ایندپندنت گفتند که احساس می‌کنند دولت «هیچ برنامه‌ای ندارد.»

جک که فیزیوتراپیست بیکار است می‌گوید: اول وعده دادند به هر خانواده ۴۰۰ هزار لیر(۲۱۵ دلار) بدهند که ندادند. بعد گفتند ۲۰۰ هزار لیر به دانشجویان می‌دهند که آن را هم ندادند. هیچ کمکی به تهیدستان نکرده‌اند.

او افزود: به اصلاحات و بسته‌های کمکی نیاز داریم نه عفو زندانیان.

© The Independent