خواسته‌های گروه‌های شیعه مانع تشکیل کابینه جدید عراق می‌شود

عمده‌ترین چالش پیش رو، طرح انحصار سلاح به دست دولت است

تداوم بن بست سیاسی، عراق را دچار آشفتگی روز افزون می کند. عکس از: ‏AFP‏

به رغم نزدیک شدن به پایان مهلت قانونی تعیین شده برای تشکیل کابینه جدید عراق، اختلاف نظر میان گروه های سیاسی همچنان در حال افزایش است و هر روز چالش تازه ای ظهور می کند که احتمال رسیدن به توافق نهایی برای تشکیل کابینه را کاهش می دهد. جناح های سیاسی شیعه مذهب که از آغاز مطرح شدن نام مصطفی الکاظمی به عنوان نخست وزیر؛ با انتخاب وی ابراز مخالفت می کردند؛ تا کنون نمی توانند در زمینه تشکیل کابینه به توافق برسند. مطرح کردن خواسته های غیر معقول از سوی گروه های سیاسی شیعه که اجرای آن ها در شرایط کنونی عملا نا ممکن به نظر می آید؛ فرایند تشکیل دولت را دچار چالش می کند. طرح خروج نیروهای آمریکایی از کشور، ادامه فعالیت گروه های مسلح و سهم خواهی احزاب و ائتلاف های شیعه مذهب، عمده ترین پرونده های است که مانع خروج عراق از بن بست سیاسی کنونی می شود.

ائتلاف فتح به رهبری هادی العامری تا هنوز بر لزوم خروج نیروهای آمریکایی از کشور اصرار دارد، به ویژه این که در گذشته، جهت های نزدیک به ائتلاف فتح، مصطفی الکاظمی را متهم به دست داشتن در پرونده قتل قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس و ابو مهدی مهندس، معاون رئیس حشد شعبی که در حمله پهپادهای آمریکایی در نزدیکی فرودگاه بغداد کشته شدند می کردند. ناظران سیاسی عقیده دارند که مسئله خروج نیروهای آمریکایی از عراق و ادامه فعالیت گروه های مسلح، برای جناح های وفادار به ایران، اهمیت بیشتری نسبت به تشکیل دولت عراق دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین راستا، ریاض المسعودی، نماینده ائتلاف سائرون در پارلمان عراق می گوید: مصطفی الکاظمی قصد  دارد به منظور پیاده کردن قانون در سراسر کشور و انحصار سلاح به دست نیروهای دولتی؛ وزرای دفاع و کشور را بدون دخالت جناح های سیاسی تعیین کند؛ زیرا در صورتی که نخست وزیر، کنترل وزارت های دفاع و کشور را در اختیار نداشته باشد، نمی تواند قادر به تطبیق قانون در کشور شود.

در مقابل، فاضل الفتلاوی، نماینده ائتلاف فتح در پارلمان عراق می گوید: رایزنی ها برای رسیدن به توافق نهایی ادامه دارد و فرایند تشکیل کابینه با هیچ مانعی رو به رو نیست و هیچ جناحی با عملکرد نخست وزیر جدید مخالفتی ندارد.

اما حسین عرب، نماینده مجلس عراق در صحبتی که با ایندیپندنت عربی داشت، گفت: جناح های سیاسی در مورد تشکیل دولت توسط مصطفی الکاظمی توافق دارند؛ اما تا کنون در مورد ساختار دولت به توافق نهایی نرسیدند؛ طوری که شماری از احزاب سیاسی خواستار سهم مشخص در کابینه هستند، اما برخی دیگر اصرار بر واگذاری امور به نخست وزیر جدید دارند. وی علاوه کرد که اختلاف نظر در مورد دولت آینده فراتر از آن است که در ظرف چند روز محدود حل شود؛ به عنوان مثال، برخی از عمده ترین مسائل مانند طرح خروج نیروهای آمریکایی از عراق و منحصر کردن سلاح در دست نیروهای دولتی تا کنون مورد بررسی و توافق نظر قرار نگرفته است.

در پیوند به این موضوع، رعد الدهلکی، نماینده مجلس عراق، اظهار داشت که جناح های سیاسی تا هنوز بر سر جزئیات بسیاری از مسائل مرتبط به چگونگی دولت آینده به توافق نرسیدند و بعید به نظر می رسد که کابینه مصطفی الکاظمی به زودی بتواند برای تصویب از سوی پارلمان آماده شود. نامبرده علاوه کرد: پس از این که جناح های سیاسی در روزهای نخست، خواستار تشکیل کابینه شایسته سالار بودند، اکنون مسئله سهم خواهی را مطرح کرده و سعی می کنند وابستگان خود را وارد کابینه کنند و این امر، فرایند تشکیل دولت را دچار مشکل کرده است. الدهلکی افزود: مصطفی الکاظمی تا کنون سرگرم رایزنی با گروه های شیعه مذهب است و تا هنوز فرصت بحث و بررسی در مورد کابینه جدید به اهل سنت و کُردها نرسیده است، گذشته از آن، پرونده خروج نیروهای آمریکایی از عراق، مانعی بزرگی در مسیر بیرون رفت از بحران کنونی است، زیرا همان گونه که جناح های وابسته به ایران خواستار خروج نیروهای آمریکایی از کشور هستند، شمار دیگری از احزاب سیاسی و ائتلاف ها، این اقدام را در شرایط فعلی به سود عراق نمی دانند.

از سوی دیگر، احسان الشمری، رئیس مرکز پژوهش های سیاسی در صحبتی که با ایندیپندنت عربی داشت، گفت: عمده ترین مسئله ای که گروه های سیاسی شیعه مذهب بر آن تأکید دارند، طرح خروج نیروهای آمریکایی و ادامه فعالیت گروه های مسلح است و تا زمانی که مصطفی الکاظمی تضمین مشخصی در پیوند به دو مورد یاد شده به جناح های سیاسی شیعه مذهب ندهد، از حمایت آن ها برخوردار نخواهد شد. وی افزود: ممکن است مصطفی الکاظمی طرح  انحصار سلاح به دست دولت را به صورت تدریجی عملی کند، زیرا مقابله با شبه نظامیان مسلح، فراتر از توان دولت جدید است.

اما فلاح الذهبی، نویسنده و روزنامه نگار عراقی می گوید: عمده ترین اختلاف نظر میان مصطفی الکاظمی و جناح های سیاسی شیعه بر سر وزارتخانه های دفاع و کشور است و چنین معلوم می شود که کنترل بخش های امنیتی برای هر دو جانب حیاتی و سرنوشت ساز است، بنابر این، دشوار به نظر می رسد که مصطفی الکاظمی بتواند به زودی موفق به تشکل دولت شود.

از جانب دیگر، هاشم الکندی، کارشناس امور سیاسی چنین می گوید: طرح خروج نیروهای آمریکایی از عراق که از سوی مجلس به تصویب رسیده است، برای همگان حائز اهمیت است و ممکن است این مسئله بخشی از وعده های مصطفی الکاظمی به جناح های سیاسی باشد که حمایت خود را از وی اعلام کردند. وی علاوه کرد: تحولات اخیر سیاسی و اقتصادی و فراگیری بحران اپیدمی کرونا می تواند زمینه خروج نیروهای آمریکا را از منطقه فراهم کند و بعید نیست که واشنگتن نیز در انتظار چنین فرصتی برای بازگشت نیروهای آمریکایی به کشور باشد.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia