جانشین کیم جونگ اون چه کسی خواهد بود؟

شایعات و توفان رسانه‌ای درباره سلامت کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، ادامه دارد

بازدید رهبر کره شمالی کیم جونگ اون از هواپیماهای نظامی - KCNA/via REUTERS

 این پرسش اجتناب‌ناپذیر پیش است که چه کسی کنترل این پادشاهی منزوی را در صورت پایان زمامداری او بر این کشور بر عهده خواهد گرفت؟ 

رهبر ۳۶ ساله، پس از مرگ پدرش، کیم جونگ ایل، طی نه سال گذشته بی‌وقفه تلاش کرده است تا قدرت را در چنگ خود نگه دارد، حتی با پاکسازی رقبای احتمالی و خویشاوندان نزدیکی که تهدیدی بر حاکمیت او محسوب می‌شدند. 

البته سرویس‌های اطلاعاتی چین و کره جنوبی روی دست رسانه‌های غربی، به ویژه شبکه سی ان ان،‌ آب سرد ریخته‌اند و گزارش‌های مبنی بر آن را که جان کیم پس از عمل جراحی قلب او در خطر فوری و شدید است، رد کرده‌اند. با این حال، این موضوع را کاملا رد نکرده‌اند که سلامتی رهبر کره شمالی در خطر است و غیبت او در مراسم سالگرد پدربزرگش، کیم ایل سانگ، بنیانگذار کشور، در روز ۱۵ آوریل بسیار غیر عادی تلقی شده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از آنجا که در کره شمالی رهبری موروثی است و از زمان بنیانگذاری این کشور، از پدر به پسر به ارث رسیده است، و با نیز توجه به این که کیم جونگ اون، فاقد فرزند پسر بزرگسال است، چنانچه او از بین برود، نفر بعدی در صف رهبری خواهر ۳۱ ساله او خواهد بود. 

خواهر:‌

کیم یو-جونگ، خواهرکوچکتر او، محتمل‌ترین فرد برای جانشینی رهبر کره شمالی است، چراکه او تنها عضو فعال خانواده در حزب کارگران کره و عملا رئیس ستاد است. 

کیم یو- جونگ، در انجام ماموریت‌های رسمی به طور فزاینده مورد اعتماد است و برادرش را در نشست‌های کلیدی اخیر همراهی کرده است و در حالی که برادرش به عنوان قدرتمندترین شخص در کمیته اجرایی حزب حاکم تثبیت شده است، ماه گذشه اولین بیانیه رسمی خود را منتشر کرده است. 

همزمان، از گزارش رسانه‌های دولتی چنین برمی‌آید که کیم یو- جونگ از جایگاه خود آگاه است. او پشت برادر ایستاده است، نه در کنار او. اوایل سال گذشته، در توقفی با قطار در چین، از او خواسته شد تا سیگار برادرش را خاموش کند. 

به گمان بعضی تحلیلگران، او تنها فردی است که  از عامل کلیدی و تعیین کننده حکومت سلسله کیم یعنی «خون مقدس پائکتو» برخوردار است. 

کره شمالی در عین حال نظامی سخت مردسالار است و در صورت مرگ برادر، او احتمالا چیزی بیش از یک رهبر موقت نخواهد بود. 

لیف اریک ایزلی، استادیار مطالعات بین‌الملل در دانشگاه «زنان ایوا» در سئول، می‌گوید: «سیستم کره شمالی بدون وارث مردی بزرگسال از کیم ایل سونگ ،  قادر به ادامه راه به شکل ایدئولوژیک و سازمانی فعلی نخواهد بود.»

برادر :‌

کیم جونگ اون برادر بزرگتری دارد که در زمان حیات پدر، کیم جونگ ایل، هنگام تصمیم‌گیری برای انتخاب یکی از فرزندانش برای جانشینی، نخست او در نظر گرفته شده بود. 

به گفته تای یانگ هو، معاون سابق سفیر کره شمالی در لندن که به کره جنوبی پناه برده است، کیم جونگ چول بیش از سیاست به موسیقی و نواختن گیتار علاقمند است و به دور از هیاهو زندگی آرامی در کره شمالی دارد. 

به گزارش شبکه کی بی اس کره جنوبی، او در سال ۲۰۱۱ میلادی در کنسرت اریک کلپتون در سنگاپور دیده شده است. او نیز مانند برادرش در سوئیس تحصیل کرده است. 

 کنجی فوجی موتو، مردی ژاپنی که مدعی است آشپز شخصی سوشی کیم جونگ ایل بوده است، می‌گوید که رهبر فقید کره شمالی بعدا تصمیم گرفت که کیم جونگ چول برای رهبری بیش از حد «‌دخترانه»‌ و نامناسب است. او چشم‌انداز روشنی برای بازگشت به عرصه سیاست ندارد. 

پسر: 

 زندگی خصوصی خانواده درجه یک رهبر کره شمالی پوشیده از اسرار و ابهام است، اما همه می‌دانیم که او با ری سول جو، خواننده و رهبر گروه موسیقی، از سال ۲۰۰۹ میلادی ازدواج کرده است. 

به باور سرویس‌های اطلاعاتی کره جنوبی، این زوج صاحب سه فرزند هستند: یک پسر متولد ۲۰۱۰، یک دختر متولد ۲۰۱۳ و نیز فرزند سوم متولد ۲۰۱۷.

احتمالا بهترین تصویر را از خانواده کیم، دنیس رودمن، بسکتبالیست آمریکایی به دست داده است که کیم جونگ اون را «پدری خوب» برای دختر جوان خود، جو ای، توصیف کرده است. 

سن و سال فرزندان کیم، به این معناست که تا بزرگ شدن پسر ارشد او، کشور باید به شیوه نیابت سلطنتی رهبری شود. 

با این وجود مقام های امریکایی معتقدند کنترل کشور به احتمال زیاد کماکان در اختیار خانواده کیم خواهد بود. 

رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ روز سه شنبه به فاکس نیوز گفت:‌ «تصور می کنم که رهبر بعدی احتمالا فردی از درون خانواده خواهد بود.»‌

مقام های ارشد :‌

بعضی مقامهای ارشد کره شمالی، با وفاداری سفت و سخت به خانواده کیم، گاه نسل اندر نسل در سمت خود باقی ماندهاند. 

در صورت نیاز کشور به رهبری جدید، این احتمال وجود دارد که چند تن از رهبران ریش سفید بلند پایه حزب کارگر دست به دست هم دهند تا رهبری کشور را در مرحله گذار کشور به عهده بگیرند. 

چو ریونگ هائه، پس از دهه ها خدمت در لایه های قدرت کره شمالی، از جمله اولین فرمانده کل قوای کیم، سپس به مقام رئیس جمهور و رئیس مجمع عالی کره شمالی‌ منصوب شد. 

او به همراه پاک پونگ- جو، از اعضای کمیته اجرایی حزب و نخست وزیر سابق، که مسئولیت پیشبرد برنامههای بازار آزاد برای احیای اقتصادی را بر عهده داشتند، احتمالا گزینههای اصلی برای رهبری مشترک خواهند بود. 

در چنین سناریویی، کیم یانگ- چول، نماینده ارشد سابق در برنامه هستهای، و ری سان- گوان وزیر خارجه این کشور، احتمالا وظیفه مدیریت امور دیپلماتیک از جمله مذاکرات متوقف شده میان سئول و واشنگتن برای جلوگیری از برنامه هستهای کره شمالی را به عهده بگیرد. این دو نقشی کلیدی در نشستهای قبلی با آقای ترامپ داشتهاند. 

کتی اوه، نویسنده سه کتاب در باره کره شمالی در واشنگتن، به نشریه ایندیپندنت گفته که این افراد در حالی که می توانند به دوره گذار کمک کنند «‌هیچ مرد بزرگسالی در درون ساختار قدرت سیاسی، پست رهبری را نخواهد گرفت.»‌

او گفت:‌ «کیم حالا خواهر جوانتر خود را مسئول بسیاری از امور کرده و او تنها خواهر و فرد امین و رازدار در کابینه اوست. اگرچه نهایتا پسر او وارث سلطنت خواهد بود.»

© The Independent