افزایش حملات پهپادهای نظامی ترکیه به مواضع ارتش ملی لیبی

ترکیه قصد دارد جنگنده های فوق پیشرفته را به لیبی اعزام کند

نیروهای وابسته به دولت وفاق ملی در نزدیکی شهر طرابلس . عکس از: ‏AFP‏

به رغم این که خطر انتشار سریع بیماری کرونا در لیبی افزایش یافته و عدم اتخاذ تدابیر بهداشتی لازم می تواند این کشور را دچار فاجعه کند، اما طرف های درگیر در بحران لیبی، تصمیمی برای توقف جنگ و رعایت آتش بس را ندارند و سعی می کنند از هر فرصتی که فراهم شود، جانب مقابل را هدف حمله قرار دهند. از هنگام آغاز مجدد درگیری ها در هفته گذشته، سازمان ملل متحد، اتحادیه عرب و سایر نهادی های منطقه ای و بین المللی خواستار متوقف شدن جنگ در لیبی شدند و هشدار دادند که تداوم نا امنی ها می تواند باعث گسترش انتشار بیماری مرگبار کرونا شده و لیبی را با مصیبت بزرگ و بی سابقه رو به رو کند. اما طرف های درگیر در این بحران بدون این که توجهی به پیامدهای جنگ کنونی داشته باشند، حملات خود را ادامه می دهند؛ در حالی که هر دو جانب در گذشته، تعهد به رعایت آتش کرده بودند.

البته آتش بس زمانی نقض شد که نیروهای دولت وفاق ملی و نیروهای ترکیه در صدد تصرف شهرهای صبراته و صرمن در غرب طرابلس شدند و جنگ میان دو جانب شدت گرفت و در نتیجه، دولت وفاق ملی که حمایت نیروهای ترکیه را با خود دارد موفق به تصرف شهرهای صبراته و صرمن شد و نیروهای ارتش ملی لیبی را به عقب راند. پس از کسب این پیروزی، دامنه جنگ گسترش پیدا کرد و نیروهای دولت وفاق ملی تصمیم گرفتند جنگ را ادامه دهند و مناطق بیشتری را به تصرف خود در آورند، اما نیروهای ارتش ملی لیبی مانع پیشرفت آن ها شدند و درگیری میان دو جانب بدون دستیابی به پیروزی مشخصی ادامه یافت. سپس نیروهای ترکیه به منظور عقب راندن نیروهای ارتش ملی لیبی، نبرد هوایی را آغاز کردند و پهپادهای ارتش ترکیه حملات خود را علیه مواضع نیروهای ارتش ملی لیبی آغاز کردند. با آن که حملات هوایی ترکیه در نخست جانب مقابل را دچار آشفتگی کرد، اما سقوط 5 پهپاد ترکی توسط پدافند هوایی نیروهای ارتش ملی لیبی مانع پیشرفت نیروهای دولت وفاق ملی شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین راستا، ونیس العمامی، سرهنگ بازنشته ارتش لیبی در صحبتی که با ایندپندنت عربی داشت، گفت: سقوط پهپادهای ترکیه توسط نیروهای ارتش ملی لیبی، مانع پیشرفت نیروهای دولت وفاق ملی شده و از سقوط شهر ترهونه جلوگیری کرد. وی افزود: نیروهای دولت وفاق ملی سعی داشتند راهبرد نظامی که منجر به سقوط شهرهای صبراته و صرمن شد را برای تصرف شهر ترهونه نیز به کار بندند، اما نیروهای ارتش ملی لیبی با استفاده از سامانه دفاعی "پانتسیر-اس۱" روسی که به تازگی آن را به دست آوردند، 5 پهپاد ترکیه را ساقط کرده و از پیشرفت نیروهای دولت وفاق ملی به سوی شهر ترهونه جلوگیری کردند.

از سوی دیگر، ستاد کل نیروهای مسلح یونان، ارتش ترکیه را به نقض حریم هوایی خود بر فراز دریای مدیترانه و در شرق دریای اژه متهم کرده و اظهار داشت که طی چند روز گذشته، هواپیماهای جنگی ترکیه در چند مورد به حریم هوایی یونان و لیبی تجاوز کردند. به گفته رسانه های خبری یونان، دست کم 16 جنگنده نیروی هوایی ترکیه برای انجام مأموریت نظامی وارد حریم هوایی لیبی شدند و ارتش یونان مجبور شد برای رهگیری آن ها 11 فروند جنگنده اف 16 را از پایگاه نظامی «سودا» واقع در جزیره کرت به پرواز درآورد.

در همین حال، فرج الجارح، کارشناس امور نظامی می گوید: نقض حریم یونان از سوی هواپیماهای ترکیه، پدیده جدیدی نیست، زیرا از هنگام لشکرکشی ترکیه به لیبی، هواپیماهای باربری نظامی ترکیه در همرایی با جنگنده های اف 16، تجهیزات نظامی را به لیبی انتقال می دهند. همچنان فرج الجارح معتقد است که ترکیه قصد دارد برای تشدید حملات هوایی علیه مواضع نیروهای ارتش ملی لیبی، جنگنده های فوق پیشرفته را به لیبی اعزام کند؛ به ویژه پس از آن که پهپادهای ترکیه نتوانست در عملیات نظامی موفقیت قابل ملاحظه کسب کند.

از جانب دیگر، پارلمان عرب، ترکیه را به رعایت قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل در مورد تحریم ورود اسلحه به لیبی دعوت کرده و از طرف های درگیر در جنگ خواسته است برای مقابله با بحران شیوع بیماری کرونا، جنگ را متوقف کنند و متعهد به حفظ آتش بس شوند. پارلمان عرب همچنان از سازمان ملل متحد خواسته است مانع انتقال جنگجویان خارجی به لیبی شود و اقدامات فوری را برای توقف دخالت های خارجی در بحران لیبی اتخاذ کند.

در همین حال، احمد المسماری، سخنگوی نیروهای ارتش ملی لیبی با اشاره درگیری های اخیر، گفت: ما همواره خواهان آتش بس و آشتی ملی بوده و هستیم؛ اما اقدامات تهدید آمیز دولت وفاق ملی، فرصتی برای رعایت آتش بس باقی نگذاشته است. بنابر این، آتش بس، دیگر هیچ معنی و مفهومی ندارد. وی علاوه کرد که ارتش ملی لیبی تصمیم گرفته است عملیات نظامی خود را تا هنگام آزاد سازی سراسر کشور ادامه دهد و نیروهای تجاوز گر خارجی را برای همیش از کشور بیرون براند.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia