کرونا محبوبیت امانوئل مکرون را افزایش داد

سطح رضایت فرانسوی‌ها از عملکرد رئیس‌جمهور در دو سال گذشته بی‌سابقه بوده است

دو سال قبل تنها ۲۰ درصد از مردم از امانوئل مکرون رضایت داشتند-Ludovic MARIN / POOL / AFP

نظرخواهی‌ها در فرانسه نشان می‌دهد که محبوبیت امانوئل مکرون، رئیس جمهوری این کشور، در گرماگرم اپیدمی کرونا افزایش یافته است و به بالاترین سطح خود در دوسال گذشته رسیده است. 

بنا به نظرخواهی‌های «لوُ ژورنال دو دیمانش» و «ایفاپ»، در ماه‌های مارس و آوریل، بیش از ۴۰ درصد شهروندان فرانسه از عملکرد رئیس جمهوری راضی بوده‌اند که از دو تابستان گذشته تاکنون بی‌سابقه بوده است.  

این نظرخواهی نتیجه گیری کرده است که محبوبیت آقای مکرون از هفته پیش که او در نطقی خطاب به مردم فرانسه در مورد ابعاد بیماری کرونا صحبت کرد، افزایش یافته است.

در جریان آن اظهارات، آقای مکرون نه تنها اذعان کرد که فرانسه برای رویارویی با شیوع کووید ۱۹ آمادگی نداشته است، بلکه گفت که اکنون زمان تغییر، از جمله برای شخص خودش، فرا رسیده است.

دکتر هلن دریک، رئیس دانشکده مطالعات فرانسه و اروپا در دانشگاه لافبوروی لندن، به ایندیپندنت گفت: «این رفتار، انحرافی خوشایند از پیام‌های (معمول) زمان جنگ بود.»

رئیس جمهوری فرانسه گفت که با اجبار مردم به ماندن در خانه جز موارد ضروری که با مقررات قرنطینه به منظور مقابله با همه‌گیری رعایت شده است، از ماه گذشته کشور درعمل در وضعیت جنگی قرار داشته است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر دریک گفت: «او از خود انعطاف نشان داد و گفت قادر است برخورد خود را تغییر دهد.»

بنا به نظرخواهی‌های جداگانه «ایپسوس» و «لوُ پوئن»، ماه مارس بهترین ماه برای محبوبیت آقای مکرون در طول دو سال گذشته بود که در آن ۴۴ درصد مردم نسبت به او نظر مثبت داشته‌اند.

در ماه‌های پیش از بحران کرونا، آقای مکرون به خاطر سیاست‌هایش در تغییر قوانین بازنشستگی، با اعتراض‌های جدیدی رو به رو بود. قبل از آن نیز موج اعتراض‌های «جلیقه زردها» که از افزایش مالیات بر سوخت آغاز شده بود به جنبشی علیه رهبر فرانسه و إصلاحات اقتصادی او منجر شده بود.

بنا به نظرخواهی‌های ایپسوس و لو پوئن، در دسامبر ۲۰۱۸ که موج اعتراض‌ها کشور را در بر گرفته بود، تنها ۲۰ درصد مردم از عملکرد آقای مکرون رضایت داشتند.

دکتر پل اسمیت، استادیار مطالعات فرانسه و فرانسوی زبانان در دانشگاه ناتینگهام، می‌گوید افزایش محبوبیت آقای مکرون در روزهای اخیر غیرعادی نیست، زیرا محبوبیت روسای جمهوری، اغلب در شرایط بحرانی افزایش می‌یابد. 

او گفت، محبوبیت فرانسوا اولاند به دنبال حملات تروریستی علیه هیئت تحریریه «چارلی ابدو» در سال ۲۰۱۵ در پاریس؛ و نیکلاس سارکوزی در طول بحران مالی سال ۲۰۰۸ افزایش یافت.

آقای اسمیت افزود: «مهم این است که این (افزایش محبوبیت) در چارچوب روند بحران‌ها تعبیر شود.»

دکتر دریک نیز گفت که افزایش محبوبیت آقای مکرون احتمالا به نقش ریاست جمهوری در فرانسه مربوط می‌شود که «انتظار می رود یک شخصیت ملی باشد.»

به گفته رئیس انستیتوی دیپلماسی و حکومت بین‌الملل، «او سخنور خوبی است، باسواد و موثر است، و می‌تواند آن پیام‌های جدی را که از ریاست جمهوری انتظار می‌رود، به خوبی القا و ادا کند.»

آقای مکرون در نطق هفته گذشته خود به ملت فرانسه، با نگاهی عمیق به پشت سر در مورد بحران کرونا، گفت زمان آن رسیده است که «راهی جدید انتخاب کنیم، نگرش‌های گذشته را رها کنیم و خود را تغییر دهیم. من، پیش از دیگران.»

«این بحران فرصت آن را پیش آورده است که به هم نزدیک‌تر شویم.»

دکتر دریک افزود، رئیس جمهوری فرانسه همچنین در مقایسه با نخست وزیر بریتانیا که به عنوان یک مبارز شناخته می‌شود، «از دید قانون أساسی و تاریخی به دیده پدر ملت نگریسته می‌شود.»

او افزود: «آقای مکرون نقش خود را وزین و محکم ایفا کرده است که با جایگاه سنتی پدرگونه‌اش هماهنگی دارد.»

آقای مکرون در نطق روز دوشنبه خود اعلام کرد که فرانسه مقررات قرنطینه سراسری‌اش را تمدید خواهد کرد. بر أساس این مقررات که به منظور جلوگیری از شیوع کووید ۱۹ درنظر گرفته شده است، مردم تنها در موارد ضروری از جمله خرید دارو و غذا قادربه ترک خانه‌هاشان هستند.

فرانسه با ۱۵۸ هزار مورد ابتلا به کرونا، یکی از بیشترین لطمات را از شیوع کووید ۱۹ در جهان خورده است.

© The Independent