چالش‌های جدید تشکیل دولت عراق؛ رفتار دو‌ گانه جناح‌های شیعه

رسیدن به توافق نهایی برای تشکیل کابینه، نیاز به زمان بیشتری دارد

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر جدید عراق. عکس از: ‏AFP‏

به نظر می رسد که عراق نمی تواند از بن بست سیاسی که از چند ماه گذشته در این کشور حاکم شده است به آسانی رهایی یابد؛ زیرا هر گاه تلاش های برخی از گروه های سیاسی مسیر تشکیل دولت جدید را هموار می کند شمار دیگری از احزاب سیاسی خواسته ای را مطرح می کنند که فرایند تشکیل دولت را  با چالش رو به رو می کند و عراق بار دیگر به نقطه اول باز می گردد.

پس از این که در این اواخر اغلب جناح های سیاسی حمایت خود را از مصطفی الکاظمی، نخست وزیر جدید عراق اعلام کردند تا زمینه بیرون رفت از بن بست کنونی فراهم شود، اکنون جناح ها و ائتلاف های شیعه مذهب دست به اقداماتی می زنند که مانع رسیدن به توافق نهایی برای تشکیل کابینه می شود.

در حالی که جناح های سیاسی شیعه مذهب عراق پیوسته تأکید می کنند که قصد مداخله در فرایند انتخاب وزرای کابینه را ندارند، اما منابع آگاه می گویند مذاکرات پنهانی میان جناح های یاد شده و مصطفی الکاظمی، نخست وزیر جدید عراق ادامه دارد و این جناح ها سعی می کنند وابستگان و افراد نزدیک به خود را وارد کابینه جدید کنند. گفته می شود از هفت جناح بزرگ سیاسی شیعه مذهب، شش جناح سرگرم مذاکره با نخست وزیر جدید هستند تا شخصیت های مورد نظر آن ها در سمت های کلیدی گماشته شوند و حتی برخی از این جناح ها، پذیرفتن این شرط را به عنوان پیش بایسته ای برای تصویب کابینه در مجلس مطرح کرده اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین راستا، عباس الزاملی، نماینده ائتلاف فتح در پارلمان عراق با اشاره به گفت و گوهای پنهانی، اظهار داشت: نخست وزیر کشور نباید تحت فشار مذاکرات محرمانه قرار گیرد و هیچ وزارتخانه نباید به صورت غیر علنی به جناح سیاسی مخشصی داده شود و بایستی تمام تفاهم ها و توافقات در زمینه تعیین وزرا به صورت آشکار و روشن مطرح شود.

هر چند در هفته گذشته، خوش بینی برای رسیدن به توافق نهایی جهت تشکیل کابینه بیشتر محسوس می شد اما رفتارهای دوگانه جناح های سیاسی شیعه مذهب، فرایند تشکیل کابینه و تصویب آن در پارلمان را بار دیگر با چالش رو به رو کرده است. در حالی که انتظار می رفت کابینه جدید عراق در جریان این هفته و پیش از آغاز ماه رمضان بتواند رای اعتماد مجلس را به دست آورد، اما به نظر می رسد که زمان بیرون رفت عراق از بن بست سیاسی تا هنوز فرا نرسیده است.

در پیوند به این موضوع، علی العبودی، نماینده ائتلاف حکمت ملی، ضمن ابراز نگرانی از افزایش وخامت اوضاع، گفت: خواسته های اعلام نشده جناح های سیاسی فرایند تشکیل کابینه را دچار چالش کرده است و بعید به نظر می رسد که کابینه جدید بتواند در جریان هفته جاری موفق به کسب رای اعتماد از مجلس شود.

اما فادی الشمری، یکی دیگر از نمایندگان مجلس عراق باور دارد که نخست وزیر جدید عراق تا هنوز حمایت اغلب احزاب و جناح های سیاسی را با خود دارد، بنابر این، مشکل تراشی برخی از جناح های سیاسی نمی تواند مانع تصویب کابینه در مجلس شود. وی علاوه کرد که عقب نشینی جناح های سیاسی از امتیاز گیری، نشان دهنده پیروزی ملت و تحقق خواسته های معترضان است.

از جانب دیگر، لیث الدلیمی، یکی از نمایندگان اهل سنت در پارلمان عراق می گوید: تمام جناح های سیاسی اعم از شیعیان، سنی ها و کُردها در دولت آینده نقش ثابت و مشخصی دارند و تقریبا همان سهمی که در دولت عادل عبدالمهدی داشتند، در دولت مصطفی الکاظمی نیز خواهند داشت؛ بدین ترتیب، صحبت از عدم مداخله در انتخاب اعضای کابینه، خلاف حقیقت بوده و تنها مصرف سیاسی و رسانه ای دارد.

البته به باور بسیاری از ناظران، خودداری جناح های شیعه مذهب از مطرح کردن آشکار خواسته های آن ها در تشکیل کابینه، به دلیل نگرانی از قرار گرفتن در معرض خشم ملت است، اما گروه های سنی مذهب و کُردها که مشکل خاصی با شهروندان ندارند؛ خواسته های خود را به صورت علنی و بدون هیچ پنهان کاری مطرح می کنند.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia