تجمع دو هزار اسرائیلی علیه نتانیاهو و «فرسایش دموکراسی»

تجمع‌کنندگان فاصله‌ دومتری را رعایت کردند و ماسک بر صورت داشتند

تظاهرات «پرچم سیاه» که از ماه مارس آغاز شده، واکنشی است به سیاست‌های سختگیرانه مرتبط با کرونا که شامل ردیابی تلفنی غیرنظامیان است- JACK GUEZ / AFP

به گزارش روزنامه‌ اسراییلی هاآرتص ، بیش از ۲ هزار اسرائیلی در روز یکشنبه در میدان رابین تل آویو با رعایت فاصله دومتری از یکدیگر، در اعتراض به آنچه «فرسایش دموکراسی»تحت دولت در زمان شیوع ویروس کرونا توسط نخست وزیر بنیامین نتانیاهو می‌دانند، دست به تجمع اعتراضی زدند. 

 تظاهرات «پرچم سیاه» که از ماه مارس آغاز شده است، واکنشی است به سیاست‌های سختگیرانه مرتبط با ویروس کرونا که شامل ردیابی تلفنی غیرنظامیان است. هاآرتص نوشته است که پلیس نقاطی را در محلی که معترضان می‌توانند در آن بایستند، مشخص کرده است و از سازمان‌دهندگان خواسته شد تا ماسک‌های حفاظتی صورت در اختیار تجمع‌کنندگان قرار دهند. 

همچنان که نتانیاهو و رقیب سابقش، بنی گانتز، برای تشکیل دولت وحدت تلاش می‌کنند، یرلاپید، رئیس یش‌ آتید، که تا ماه گذشته مثل گانتز بخشی از همان حزب آبی و سفید بود، آنها را متهم به تخریب دمکراسی اسرائیل کرده است. 

لپید در سخنانی با معترضان گفت: «آنها برای ورود به دولت می‌جنگند. برای خود داستان‌هایی سر هم می‌کنند. می‌گویند، ما از درون خواهیم جنگید. (اما) شما از درون نمی‌جنگید. شما از درون نمی‌جنگید. اگر داخل آن هستید، بخشی از آن هستید.»

او اضافه کرده است: «شخصی با کیفرخواست (علیه او - نتانیاهو) نمی‌تواند رئیس پلیس، دادستان ایالتی، دادستان کل، و قاضیانی را انتخاب کند که به پرونده وی رسیدگی کنند. این، فهرست خواسته‌های نتانیاهو است. ... اینگونه است که دموکراسی‌ها در قرن بیست و یکم می‌میرند. آنها توسط تانک‌های حاکم بر پارلمان نابود نمی‌شوند. آنها از درون می‌میرند.»