بریتانیا قرنطینه شد

بوریس جانسون تاکید کرد، مردم در خانه‌ها بمانند

طبق قوانین جدید هر نفر تنها یک بار در روز می‌تواند برای امور ضروری مانند خرید غذا و دارو از منزل خارج شود-REUTERS/Toby Melville

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا مقررات قرنطینه را در سراسر کشور اعلام کرد. از هفته گذشته دولت تصمیم گرفت تا هر روز بعد از ظهر جلسه‌ای را با حضور رسانه‌ها، نخست وزیر و برخی اعضای مرتبط با بهداشت و درمان را برگزار کند. اما جلسه روز دوشنبه با چند ساعت تاخیر و پس از جلسه ای موسوم به کبری برگزار شد. این‌بار تنها شخص نخست وزیر با مردم مستقیم صحبت می‌کرد و گفت: «به عنوان نخست‌وزیر می‌دانم که درخواست مقررات قرنطینه و محدودیت رفت و آمد در این کشور برای مردم آسان نخواهد بود و راه پیش روی ما راهی سخت است، اما در شرایط فعلی این تصمیم ضروری به نظر می‌رسد.»

در مقررات قرنطینه بریتانیا، تمامی فروشگاه ها باید تعطیل شوند و تنها فروشگاه های خواربار فروشی، داروخانه ها و مکان‌های درمانی مجاز به ادامه کار خواهند بود. همچنین از روز سه شنبه هر کس تنها حق دارد روزی یکبار برای ورزش یا خرید مایحتاج ضروری از منزل خارج شود. البته مشاغل ضروری مانند پرستاران و کادر پزشکی و همچنین کسانی که نیاز به سفر اضطراری دارند از این قوانین و محدودیت ها مستثنی هستند.

بوریس جانسون از همه مردم خواست که از برگزاری هر گونه مهمانی و مراسم های جمعی همچون جشنهای عروسی و فامیلی جدا خودداری کنند. او تاکید که مردم حتی باید از ورزش و پیاده روی با غیر از اعضای خانواده خود دوری کنند. در اطلاعیه جدید تمام مکان‌های ورزشی، مذهبی، پارک‌های بازی کودکان، کتاب‌خانه ها باید تعطیل شوند.

طی چند روز گذشته، آفتاب درخشانی بر آسمان لندن و بسیاری از مناطق بریتانیا تابید. همین موضوع موجب شد تا بسیاری از مردم به سمت پارک‌ها، خیابان‌ها و حتی سواحل هجوم ببرند. درست بعد از زمانی که دولت به طور مداوم از مردم خواسته بود تا از حضور در مکان‌های عمومی پرهیز کنند جمعیت تقریبا زیادی این دستورات را نادیده گرفتند. رسانه تصاویری را نشان می‌دادند که مردم مانند روزهای عادی همراه با دوستان و خانواده ها بساط پیک نیک در پارک‌ها و نزدیک سواحل پهن کردند و در میان آنها هیچ خبری از رعایت فاصله با یکدیگر و استفاده از ماسک‌های بهداشتی دیده نمی‌شد.

از طرف دیگر، تصاویر دوشنبه صبح  ازدحام جمعیت در برخی از ایستگاه ها و داخل مترو را نشان می‌داد و موضوعی که مشخص می‌کند  بسیاری از مردم هنوز دستورات  دولت را در مورد بیماری کرونا جدی تلقی نکرده اند.

بوریس جانسون در این گفتگو تاکید داشت که اگر کسی قوانین محدودیت‌های رفت و آمد را رعایت نکند با برخورد پلیس مواجه خواهد شد. اشاره او به تجمع های بیش از دو نفر است که از روز سه شنبه مجاز نخواهد بود.

در همین پیوند حزب کارگر از تصمیم بوریس جانسون برای مقررات قرنطینه در بریتانیا استقبال کرده است. جرمی کوربین رهبر حزب کارگر در سخنانی گفته است: اکنون زمان آن رسیده تا دولت برای کارفرمایان و کارگران مشخص کند تا کدام مکان‌ها باید تعطیل شوند.

نگرانی که این روزها برای بسیاری از مشاغل کارگری وجود دارد موضوع ادامه کار آنها در شرایط بحرانی بیماری کرونا است. بسیاری از کسانی که این روزها علی رغم تمام هشدارها همچنان به سر کار رفتن ملزم هستند، مشاغل کم درآمد و کارگری هستند. کارفرمایان بسیاری معتقدند بسته شدن و ماندن کارگران در خانه موجب ورشکستگی مشاغل آنها میشود. اگر هم در شرایطی آنها با بسته شدن کار موافقت کنند قادر نخواهند بود تا دستمزد کارگران را پرداخت کنند. در طرف مقابل کارگران نیز از ادامه این روند ابراز نگرانی کرده اند؛ آنها می‌گویند اگر سر کار حاضر نشویم نمی‌توانیم اجاره آخر ماه و یا وام خانه خود را پرداخت کنیم.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به همین جهت جرمی کوربین اعتقاد دارد، دولت باید با اعلام قوانین شفاف حمایت خود را از قشر کم درآمد و افراد خود اشتغال نشان دهد. این افراد قادر نیستند تا با تعطیلی مشاغل و قوانین قرنطینه از پس هزینه های روزانه خود برآیند.

در جلسه روز دوشنبه مجلس عوام، نمایندگان در مورد شرایط بحرانی بیماری کرونا  صحبت کردند. در همین جلسه جرمی هانت که پیشتر وزیر امور خارجه دولت خانم ترزا می بود از اقدامات دولت انتقاد کرد. او در این جلسه اقدامات دولت را همراه با کمی تاخیر دانست. بسیاری دیگر نیز وضع قوانین دولت آقای بوریس جانسون را به موقع نمی‌دانند. دولت به تازگی قوانین قرنطینه را در بریتانیا اعلام داشته است و همین چند روز پیش خواستار تعطیلی مدارس شده بود. در حالیکه منتقدین دولت می‌گویند، دولت باید این قوانین را حداقل یک هفته پیش اعلام می‌کرد زمانی که تعداد مبتلایان بسیار کمتر از اکنون بود. همین عده اعتقاد دارند این تاخیر در عملکرد دولت موجب شیوع بیشتر بیماری در میان مردم شده است. در حال حاضر تعداد جانباختگان از ویروس کووید۱۹ در بریتانیا، به ۳۳۶ نفر و تعداد مبتلایان به شش هزار و ۶۵۰ نفر رسیده است.

اگر چه این تعداد از مبتلایان تنها شامل افرادی می‌شود که تست داده اند. بسیاری از کسانی که علائم این بیماری را در خود داشته اند بنا به توصیه های سیستم سلامتی ملی بریتانیا، خود را در خانه قرنطینه کرده اند و چون بیماری آنها حاد نشده است هرگز مراجعه مستقیمی به مراکز درمانی نداشته اند. به همین دلیل به نظر می‌رسد تعداد مبتلایان بسیار بیشتر از این آمارهای رسمی باشد.

در حالیکه روزهای گذشته فروشگاه های مواد غذایی و خواربار فروشی در سراسر بریتانیا با مشکل کمبود اجناس دست و پنجه نرم می‌کنند، مشخص نیست بعد از اعلام مقررات قرنطینه در بریتانیا با چه وضعیتی روبرو خواهند شد. آیا اعلام این محدودیت‌ها موجب ترس و دلهره بیشتر مردم می‌شود و آنها را برای خرید بیشتر ترغیب خواهد کرد و یا سخنان نخست وزیر که از مردم خواست به اندازه نیاز و ضرورت خرید کنند و از خانه خارج نشوند را اجابت خواهند کرد.

در نهایت، روزهای آینده و آمار نشان خواهد داد قوانین جدید تا چه اندازه قادر بوده از شیوع بیماری بکاهد و همچنین مردم بریتانیا را در خانه نگه دارد. دولت از مردم خواست  بار اضافه بر روی دوش کارکنان سیستم سلامت ملی ( ان اچ اس) تحمیل نکنند و خود و کشور را در مقابل فاجعه بیماری کووید-۱۹ حفظ کنند.      

بیشتر از جهان