از روغن بنفشه تا ادرار شتر؛ درمان کرونا با طب اسلامی

مدعیان طب اسلامی نوشیدن ادرار شتر را برای بهبودی بیماران کرونایی توصیه کردند

چند روز پیش، نشریه معتبر اکونومیست در صفحه رسمی اینستاگرام خود با طرح پرسشی توصیه‌های غیرعلمی «طب اسلامی» در ایران را برای درمان بیماری کووید۱۹ و پیشگیری از ابتلا به این بیماری به سخره گرفت.

اکونومیست از خوانندگان خود پرسید که «مرکز طب اسلامی ایران به مردم گفته است برای خلاص شدن از کرونا پنبه را در کدام سوراخ فرو کنند؟»

نزدیک به نیمی از پاسخ‌دهندگان به این پرسش گفته بودند «بینی»، و نیمی دیگر به «مقعد» رای داده بودند.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Iranian ayatollahs are peddling bad medicine in the name of Islam, as a cure for covid-19.⁠ ⁠ Quacks claim that inserting oils into your ears and anus will stop the virus. ⁠ ⁠ Other supposed cures include dabbing an ointment called the “Prophet’s perfume” under the nose to ward off the virus. ⁠ ⁠ A junior cleric recorded himself in an Iranian hospital, without protective gear, applying the "Prophet’s perfume" to patients suffering from the coronavirus. ⁠ He was later arrested.⁠ ⁠ As the death toll mounts in Iran, desperate people are turning to alternative medicine. But they are receiving bad advice. ⁠ ⁠ Click the link in our bio to read why some Iranian leaders support these outlandish, and false, remedies and why Iranians are falling for such quackery.⁠ ⁠ Note: we posted this illustration yesterday but failed to add the caption. Apologies.⁠ ⁠ Illustration: @d_urbo_design

A post shared by The Economist (@theeconomist) on

 

اکونومیست در قاب بعدی «استوری اینستاگرام» پاسخ درست را نوشته بود و خوانندگان را به مقاله‌ای در این مجله ارجاع داده بود که در آن، به توصیه‌های بی‌منطق و غیرعلمی مدعیان طب اسلامی در ایران اشاره می‌کرد. 

پس از شیوع گسترده ویروس کرونا در ایران، «عباس تبریزیان»، کسی که خود را «پدر طب اسلامی» نامیده است، مدعی شده بود که استفاده از «روغن بنفشه» در درمان کرونا موثر است. 

هرچند که ادعاهای واهی مدعیان طب اسلامی در ایران برای ناظران خارجی تمسخر‌برانگیز و باورنکردنی‌ست، اما برای باورمندان به طب اسلامی در ایران، تجویز داروهای ساخته شده از دانش طب اسلامی، راه‌های بی‌بدیلی برای درمان کروناست و هر روز هم بر شکل و شیوه‌های تولید و مصرف آن افزوده می‌شود.

در آخرین مورد، یکی از مدعیان طب اسلامی، با انتشار ویدیویی مدعی تاثیر شفابخش «ادرار شتر» برای درمان کرونا شده است. در این ویدیو، فرد مدعی اثر شفابخش ادرار شتر در درمان «تمامی بیماری‌های ریوی»، روایتی از امام ششم شیعیان نقل می‌کند و با استناد به همین روایت، ادعا می‌کند که «بیماری عالم‌گیر کرونا» نیز با نوشیدن ادرار شتر درمان می‌شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این فرد که «مهدی سبیلی»، مدیر انجمن علمی آموزشی «طب‌الصادق»، معرفی شده است، برای اثبات نظریه خود مقابل دوربین لیوانی از ادرار شتر می‌نوشد و ادعا می‌کند که این نوشیدنی از او برابر آلودگی هوای تهران نیز محافظت خواهد کرد.

انتشار این ویدیو در فضای مجازی از جانب یکی از مدعیان طب اسلامی در کشور، بازتاب‌های زیادی داشته است.

هرچند مقامات بهداشتی ایران همواره سعی دارند که شهروندان را از انجام توصیه‌هایی که مبنای علمی ندارد بر حذر دارند و راه‌های درمانی به اصطلاح سنتی- اسلامی را هیچ‌گاه ارجح بر توصیه‌های علمی ندانسته‌اند، اما در مواردی برخی از مسئولان بهداشت و درمان کشور، خودشان به این روایات نادقیق علمی در درمان و پیشگیری از بیماری عالم‌گیر کووید۱۹ دامن می‌زنند. 

چندی پیش، معاون تعالی طب ایرانی در وزارت بهداشت، گفت که «ممکن است سوزاندن سرگین ماده الاغ (مشهور به عنبرنسارا) در درمان کرونا موثر باشد.» 

در بیشتر مواقع، عقاید باورمندان به معجزات طب سنتی یا ایرانی، و یا به تعبیر برخی، اسلامی، با عقاید متعصبانه مذهبی پیوند خورده است. در سال‌های اخیر برخی چهره‌های رسانه‌ای چون حسن عباسی، پیوسته به تبلیغ و تجویز «طب اسلامی» پرداخته‌اند و از سوی دیگر، مباحث جدی علمی چون شیوع ویروس کرونا را به «توطئه‌های دشمنان اسلام» نسبت داده‌اند.

از سوی دیگر، در سال‌های گذشته زمینه مشروعیت‌‌بخشی به طب اسلامی-‌ سنتی در فضاهای دانشگاهی و رسمی، نیز باعث شده است که باورمندان به این رسم و شیوه از پیشگیری و درمان بیماری‌ها، بیشتر از قبل فرصت ابراز نظر در امور پزشکی داشته باشند.

بیشتر از