ماجرای تلخ «زنده به‌گور کردن جوجه‌ها» در ایران

مسئولان محیط زیست می‌گویند حق دخالت در این ماجرا ندارند

مدیر عامل «مرغ مادر» می‌گوید «به دلیل کاهش قیمت جوجه یک‌روزه و عدم تعادل عرضه و تقاضا، بخشی از جوجه‌های تولیدی را حذف می‌کنند- عکس از همشهری آنلاین

انتشار تصاویر دلخراشی از زنده ‌‌به‌گور کردن تعداد زیادی جوجه، باعث شد تا صدای اعتراض بسیاری از کاربران مجازی و هم‌چنین گروهی از مقامات مسئول زیست‌محیطی کشور بلند شود. 

ربیعی، مدیر عامل «مرغ مادر»، در گفت‌وگویی با باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص کشتن جوجه‌ها گفت: «به دلیل کاهش قیمت جوجه یک‌روزه و عدم تعادل عرضه و تقاضا، بخشی از جوجه‌های تولیدی را حذف می‌کنند تا بتوانند قیمت جوجه را به قیمت واقعی رسانده و ضرر و زیانی که می‌دهد را جبران کنند.»

این مقام مسئول درباره شیوه‌های از بین بردن وحشیانه این جوجه‌ها توضیح داد که «روش‌های مختلفی برای از بین بردن مازاد جوجه وجود دارد، یکی این که تخم مرغ را قبل از این که به دستگاه برود، به صورت خوراکی بفروشند»، و افزود: «اکنون قبل از این که جوجه‌ها ١٨ روزه شوند، آن‌ها را معدوم می‌کنند و در نهایت برخی را به اجبار به این صورت حذف می‌کنند.»

مدیر عامل مرغ مادر گفت: «این روش تا شنبه و یکشنبه ادامه دارد تا (ببینیم که) قیمت جوجه به چه صورت در می‌آید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به ادعای این مقام مسئول: «مردم مانند هر اتفاق دیگری که در کشور رخ می‌دهد، خود دست به کار شدند و این کار را انجام دادند تا جوجه‌های اضافی را از بین ببرند تا قیمت به تعادل برسد.»

ربیعی البته وضعیت متاثر از کرونا را نیز بی‌تاثیر ندانست و در پاسخ به این سوال که «چرا با این روش اقدام به از بین بردن جوجه کردند و آن را صادر نکردند تا باعث ارزآوری هم شود»، گفت: «متاسفانه صادرات قطع شده است و امکان این کار وجود ندارد. البته در گذشته قبل از شیوع کرونا نیز صادرات قطع شده بود، که دلیل آن  سوء‌استفاده دلالان بود.»

به گفته او: «در گذشته به کشور‌هایی مانند پاکستان، افغانستان، ارمنستان و عراق، جوجه (هم) مانند محصولات دیگری چون پرتقال، صادر می‌شد، اما در کشور چون برخی مسایل ثبات ندارد، صادرات قطع شد.»

باشگاه خبرنگاران جوان در بخشی از گزارش خود و به نقل از یک منبع آگاه، نوشته است: «در حال حاضر معدوم سازی جوجه‌های یک روزه به سبب نبود تقاضا برای خرید، کمبود و گرانی نهادینه، در حال وقوع است.»

این منبع آگاه گفته است: «اگرچه هم‌اکنون آمار دقیقی از میزان معدوم‌سازی و زنده به‌گور کردن جوجه‌ها در دسترس نیست، اما طی روز‌های آتی می‌توان آمار دقیق را اعلام کرد.»

به گفته او طی امروز و فردا حدود ۱۰ میلیون قطعه جوجه معدوم‌ می‌شوند، و تولیدکنندگان رقمی بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان متضرر خواهند شد.

واکنش‌ها در فضای مجازی به انتشار این ویدیوهای دلخراش از زنده به گور کردن جوجه‌ها، صدای برخی سیاسیون را هم در آورد. مهدی کوچک‌زاده با انتشار ویدیویی از هنگام زنده به‌گور شدن جوجه‌ها نوشت: «آنهایی که برای منافع اقتصادی حاضرند اینگونه عمل کنند پیروان ابن ملجم اند!... ۴/۸ میلیارد دلار ۴۲۰۰ تومانی را هم به اسم واردات دان مرغ و غذای مرغ به امثال همین پیروان ابن ملجم دادند و خوردند.»

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

. اینها پیروان ابن ملجمند! علی علیه السلام حاضر نبود پوست جوی را از دهان مورچه ای به ظلم بستاند! آنهایی که برای منافع اقتصادی حاضرند اینگونه عمل کنند پیروان ابن ملجم اند! روزی از طریق اخبار رسمی صدا و سیما مطلع شدم که یکی از همین سنخ افراد پیرو ابن ملجم به بهانه پایین نیامدن قیمت سیب زمینی و به قول خودشان تعدیل و تنظیم بازار دستور دفن هزاران کیلو سیب زمینی را داده است، و در مجلس فریاد کشیدم که این رویه سرمایه داری و غیرشرافتمندانه است که در کشوری که بنا به گزارش مقامات رسمی اش هزاران زن از طریق فحشا معیشت شان تامین می شود قوت مردم زیر خاک دفن شود تا بازار به هم نخورد ، رئیس مجلس به بهانه اینکه این تذکر وارد نیست بی توجهی کرد و‌کذشت! اگر آن روز دستی که مرتکب آن رذالت شده بود قطع شده بود امروز شاهد این جنایت سنگدلانه نبودیم! #مرگ_بر_آمریکا #مرگ_بر_سرمایه_داری پ.ن۱: لعن ابن ملجم های زمانه فراموش نشود پ.ن۲: ۴/۸ میلیارد دلار ۴۲۰۰ تومانی رو هم به اسم واردات دان مرغ و غذای مرغ و به امثال همین پیروان ابن ملجم دادند و خوردند

A post shared by مهدی کوچک زاده (@kouchakzadeh_mahdi) on

از سوی دیگر، کیومرث کلانتری، معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست، در خصوص زنده به‌گور کردن ده‌ها میلیون جوجه یک‌روزه گفت: «مسئولیت سازمان محیط زیست رسیدگی و پیگیری درباره امور جانداران وحشی است و جهاد کشاورزی و دامپزشکی باید به این موضوع ورود کند.»

به گفته این مقام مسئول، «محیط زیست تنها می‌تواند در بخش محیط انسانی، یعنی نحوه دفن این جوجه‌ها ورود کند».

از سوی دیگر سعید محمودی، مدیرکل حفاظت محیط زیست تهران، می‌گوید زنده به گور کردن جوجه‌ها حیوان‌آزاری است و با آن باید برخورد قانونی شود.

او به واحدهای تولید جوجه در تهران هشدار داده که چنین اقدامی نکنند.

به گفته این مقام محیط زیست «معدوم‌سازی جوجه‌های یک روزه اقدامی غیر انسانی، غیر علمی و مصداق حیوان آزاری است.»

وی هم‌چنین هشدار داده است که «ممکن است این جوجه‌ها آلوده باشند و دفن آن‌ها به صورت زنده و در نقطه‌ای نامشخص می‌تواند مخاطراتی جدی در پی داشته باشد».

بیشتر از