همکاری مشترک دو غول داروسازی جهان برای تولید واکسن کرونا

برای ریشه کن کردن کووید- ۱۹«به بیش از یک واکسن نیاز خواهیم داشت»

دو غول داروسازی جهان برای ساخت واکسن ویروس کرونا دست به دست هم داده اند. اگرچه این واکسن شاید تا اواخر سال ۲۰۲۱ میلادی آماده نشود. 

شرکت بریتانیایی «جی اس کی» و کمپانی چند ملیتی «سانوفی» فرانسه، ضمن اعلام خبر همکاری مشترک، برای تولید انبوه واکسن کووید- ۱۹با قیمتی ارزان و ایمن سازی دراز مدت، ابراز امیدواری کرده اند. 

در حالی که رقابت بر سر تولید واکسن کرونا در جهان ادامه دارد، این واکسن یکی از دست کم ۷۰ واکسنی است که از سوی متخصصان در دست تولید است. 

در این پروژه، شرکت «سانوفی» نقش خود را با اختصاص «آنتی ژن پروتئین اس» بر پایه تکنولوژی «دی ان ای نوترکیب» ایفا می کند که به موجب آن تولید پادتن ها برای ویروس تحریک می شود. 

در مقابل، شرکت «جی اس کی» هم، داروی کمکی برای تقویت واکنش سیستم ایمنی بدن را اختصاص می دهد تا به آنتی ژن کمتری نیاز باشد و در نتیجه دوز بیشتری از واکسن در دسترس قرار بگیرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما والمزلی، مدیر عامل جی اس کی گفته، مرحله آزمایشی تولید واکسن امسال آغاز می شود و واکسن در «نیمه دوم سال ۲۰۲۱ میلادی» در دسترس عموم قرار خواهد گرفت. 

او افزود: «این روند به مراتب سریع تر از روند معمولی برای تولید واکسن است و تیم های هر دو شرکت فورا شروع به کار خواهند کرد. به باور ما اگر این اقدام موفقیت آمیز باشد می توانیم صدها میلیون واکسن را تا پایان سال آینده میلادی به بازار عرضه کنیم.»‌

خانم والمزلی در ادامه گفت، با توجه به این که برای ریشه کن کردن کووید- ۱۹«به بیش از یک واکسن نیاز خواهیم داشت»، ما در پروژههای دیگری نیز همکاری داریم. 

پل هادسون، مدیر عامل شرکت سانوفی گفته: «در حالی که جهان با بحران بی سابقه بهداشت روبروست، واضح است که یک شرکت به تنهایی نمی تواند کاری از پیش ببرد. از این روی سانوفی تلاش می کند تا تخصص و منابع خود را با همتایانی از جمله جی اس کی، به اشتراک بگذارد تا بتوانیم به هدف خود برای تولید و تامین واکسن ویروس کرونا به میزان وفور دست یابیم.»

هفته گذشته، سازمان بهداشت جهانی، فهرستی از ۷۰ واکسن بالقوه را گردآوری کرد که اکنون در سراسر جهان در حال تهیه و تولیداند. 

در این میان، سه شرکت داروسازی چینی و آمریکایی سریع ترین پیشرفت را داشته اند. 

از جمله شرکت کن سینو و انستیتو بیوتکنولوژی پکن، که نتایج آزمایش واکسن خود را بر روی بیماران منتشر کرده است. 

واکسن دیگری هم که توسط موسسه ملی بهداشت (NIH) و شرکت (داروسازی) مادرنا، اینک در آمریکا در دست تولید است، خیلی از شرکت چینی عقبتر نیست. دکتر آنتونی فاوچی، رئیس «ان آی اچ» با اشاره به این که «علامت خطری» دیده نشده، امیدوار است فاز بعدی و بزرگتر آزمایش، اوائل ماه ژوئن آغاز شود. 

دهها واکسن دیگر نیز با استفاده از روشهای گوناگون اکنون در مرحله ارزیابی پیش بالینی قرار دارند که شامل آزمایش بر روی موجوداتی غیر از انسان هستند. 

این در حالی است که سازمان بهداشت جهانی هشدار داده که احتمال دستیابی به واکسن کرونا، تا دوازده ماه دیگر دور از انتظار است. 

*'گزارش‌های تکمیلی توسط رسانه‌های دیگر. 

© The Independent

بیشتر از جهان