طالبان خشونت‌ها را در افغانستان  افزایش داده‌اند

سفر اسکات میلر فرمانده ناتو به قطر با هدف هشدار به طالبان

گرافیتی زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه ایالات متحده در مذارکات صلح با افغانستان و ملاعبدالله برادر، نماینده دفتر سیاسی طالبان در قطر بر دیوارهای کابل -  KOHSAR / AFP

اواسط هفته جاری ژنرال اسکات میلر، فرمانده نیرو‌های ناتو در افغانستان، و زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان، راهی  قطر شدند و با رهبری دفتر قطر طالبان دیدار و‌ گفت‌و‌گو کردند. در مورد جزئیات این دیدار‌ها گزارشی کافی در دست نیست. تنها سهیل شاهین، سخنگوی گروه طالبان در قطر، در صفحه توییترش نوشته است که این دیدار با هدف بررسی چگونگی تطبیق توافق صلح و تسریع روند آزادسازی طالبان زندانی نزد دولت افغانستان انجام گرفته است. 

طبق گزارش‌ها، زلمی خلیل‌زاد و اسکات میلر در شامگاه دوشنبه با اعضای دفتر طالبان در دوحه قطر دیدار داشته‌اند. اما منابع آگاه به روند صلح، می‌گویند که در آن دیدار طرف امریکایی به طالبان در مورد افزایش خشونت‌ها در افغانستان هشدار داده است. گفته می‌شود که اسکات میلر تاکید کرده است که در صورت حمله طالبان به نیرو‌های امنیتی افغان، نیرو‌های امریکایی در کنار نیرو‌های امنیتی افغان قرار خواهند گرفت. پیش از این نیز نیرو‌های ناتو از افزایش حملات طالبان علیه نیرو‌های امنیتی افغان خبر داده بودند. سونی لگت، سخنگوی نیرو‌های امریکایی در افغانستان، چندی قبل به رسانه‌ها گفته بود که اگر طالبان حملات خود را علیه نیرو‌های امنیتی افغانستان ادامه دهند، ناتو علیه آنان واکنش نشان خواهد داد. سخنگوی نیرو‌های امریکایی گفته بود، کاهش خشونت در افغانستان یکی از ماده‌های اصلی توافق صلح است و طالبان در حال نقض این توافقند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت افغانستان نیز در قبال افزایش حملات طالبان علیه نیرو‌های امنیتی واکنش نشان داده است. جاوید فیصل، سخنگوی شورای امنیت افغانستان، در صفحه توییترش نوشته است که برای رسیدن به صلح در افغانستان باید درگیری‌ها کاهش یابد، ولی طالبان حملات خود را افزایش داده‌اند. او نوشته است که طالبان باید یک آتش‌بس سراسری و دایمی را در افغانستان بپذیرد و از کشتن افغان‌ها خودداری کند. هم‌زمان با آن، سخنگوی وزارت دفاع نیز در واکنش به افزایش حملات طالبان گفته است که نیرو‌های امنیتی افغان که پس از توافق صلح در حالت دفاعی قرار داشتند، حالا با توجه به افزایش حملات، به حالت دفاع فعال تغییر وضعیت داده‌اند. روح‌الله احمدزی، سخنگوی وزارت دفاع، می‌گوید نیرو‌های امنیتی افغان حق دارند در صورت حمله از سوی طالبان از خود دفاع کنند. 

با تمام این احوال، به نظر نمی‌رسد که حتی هشدار‌های فرماندهان ناتو در افغانستان هم طالبان را قانع سازد که دست از خشونت‌ها بردارند. منشور تازه‌ای که منسوب به طالبان است و گفته می‌شود پس از امضای توافق صلح تهیه شده است، حاکی از آن است که طالبان با اطمینان از این که دیگر نیرو‌های ناتو به آنان حمله نمی‌کنند، سعی در سرنگونی دولت افغانستان و تسلط بر کل کشور با حربه زور دارند. هرچند، دولت امریکا پس از امضای توافق صلح، چندین اعلامیه مشترک نیز با روسیه و ناتو به نشر رساند که در آن‌ها گفته شده بود که هیچ کشوری نخواهد پذیرفت که در افغانستان بار دیگر یک «امارت اسلامی» تشکیل شود. در آن اعلامیه‌های مشترک از طرف‌های درگیر خواسته شده بود که بحران سیاسی در افغانستان را با گفت‌و‌گو حل کنند. با این حال، طالبان می‌پندارند که با امضای توافق صلح و تعهد مبنی بر عدم استفاده از خاک افغانستان برای اعمال تروریستی علیه کشور‌های دیگر، می‌توانند دوباره خود را بر سراسر افغانستان حاکم سازند. در بحبوحه بحران ناشی از گسترش ویروس کرونا و نیز اختلاف‌های سیاسی ناشی از انتخابات ریاست جمهوری، گروه طالبان می‌کوشند تا با استفاده از درگیر بودن دولت در بخش‌های دیگر، و با اعمال خشونت بیشتر، بر بخش‌های بیشتری از افغانستان مسلط شوند. 

به گزارش رسانه‌ها، در زمان کوتاه پس از امضای توافق صلح، طالبان بیشتر از هشتاد غیرنظامی را در سراسر افغانستان به قتل رسانده‌اند. این آمار، سوای کشته شدن نیرو‌های نظامی افغان در حملات طالبان است. اما ناتو با تاکید روی این نکته که در کنار دولت افغانستان خواهد ماند، رشته‌های طالبان را دوباره پنبه کرده است. به‌تازگی دبیر کل ناتو در کنفرانس وزرای دفاع ناتو گفته است که طالبان بهتر است تا خشونت‌ها را در افغانستان کاملا خاتمه بدهند. او همچنین گفته است که ناتو آموزش و حمایت از نیرو‌های امنیتی افغان را همچنان ادامه خواهد داد. این اظهارات کافی‌ست تا طالبان را متوجه سازد که سودای سلطه بر سراسر افغانستان با زور، خیال خامی بیش نیست. 

بیشتر از