کمک ۲۰۰ میلیون پوندی بریتانیا به کشورهای در حال توسعه برای مقابله با کرونا

کمک بریتانیا از رسیدن موج دوم بیماری به این کشور جلوگیری می‌کند

منطقه جنوبی رودخانه در لندن در دوران همه‌گیری کرونا-ISABEL INFANTES / AFP

بریتانیا قول داده است برای مبارزه با ویروس کرونا ۲۰۰ میلیون پوند به کشورهای در حال توسعه کمک کند.

وزارت توسعه بین‌المللی بریتانیا (دفید) می‌گوید تقویت قابلیت‌های دفاعی کشورهایی که از لحاظ بهداشت عمومی آسیب‌پذیر هستند، به جلوگیری از رسیدن «موج دوم» به بریتانیا کمک می‌کند.

به این ترتیب کل کمک‌های مالی بریتانیا برای مقابله با ویروس جهان‌گستر کرونا به ۷۷۴ میلیون پوند می‌رسد تا این کشور یکی از بزرگ‌ترین کمک‌دهندگان مالی در جهان باشد.

حدود ۱۳۰ میلیون پوند از این کمک به نهادهای سازمان ملل شامل سازمان جهانی بهداشت تعلق می‌گیرد و صلیب سرخ هم برای کمک به مناطق جنگ‌زده و دورافتاده ۵۰ میلیون پوند دریافت می‌کند.

۲۰ میلیون پوند باقی مانده نیز  نصیب سازمان‌های مردم‌نهاد(ان.جی.او) و نهادهای بریتانیایی مثل دانشگاه آکسفورد می‌شود که محققان آن معتقدند به احتمال ۸۰ درصد واکسن جدیدشان تا ماه سپتامبر برای استفاده همگانی آماده می‌شود.

ویروس جهان‌گستر کرونا تا کنون در جهان جان دست‌کم ۱۰۰ هزار نفر را گرفته است و نتیجه آزمایش کرونا ۱.۶ میلیون نفر در ۲۱۰ کشور جهان مثبت شده است.

در بریتانیا شمار تلفات کووید۱۹ در حال نزدیک شدن به ۱۰ هزار نفر است به طوری که در میان پرتلفات‌ترین کشورهای جهان مقام پنجم را دارد و یکی از مشاوران دولت هشدار داده است که احتمال دارد بریتانیا از ایتالیا پیشی بگیرد که کرونا-زده‌ترین کشور اروپا است.

آن- ماری ترولیان وزیر توسعه بین‌المللی بریتانیا می‌گوید: «ویروس کرونا مرز نمی‌شناسد بنابراین توان ما برای پاسداری از مردم بریتانیا فقط در صورتی کارساز است که سامانه‌های مراقبت بهداشتی کشورهای رو به توسعه آسیب‌پذیر را هم تقویت کنیم.»

 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

« به یاری کمک مالی جدید بریتانیا میلیون‌ها نفر در فقیرترین کشورهای جهان به این ویروس مبتلا نخواهند شد و به این‌ ترتیب زودتر می‌توانیم به این ابتلای جهان‌گستر پایان دهیم و از رسیدن موج‌های آینده بیماری به بریتانیا جلوگیری کنیم.»

در یمن جنگ‌زده که روز جمعه خبر نخستین مورد ابتلا به کرونا در آن منتشر شد و در جنگ پنج ساله آن ائتلاف تحت رهبری عربستان سرانجام آتش‌بس موقت اعلام کرد این پول می‌تواند به سامانه‌های ضعیف بهداشت کمک کند.

نیمی از بیمارستان‌های یمن از دور خارج شده‌اند و دو سوم جمعیت آن در آستانه قحطی به سر می‌برند.

به گفته دفید بنگلادش هم از این کمک مالی نصیب می‌برد که میزبان ۸۵۰ هزار پناهنده روهینگیایی در اردوگاه‌های پرازدحام است.

به گزارش بی‌بی‌سی از محل این اعتبار در اردوگاه‌های پناهندگان دستشویی‌های جدید و مراکز درمانی ایجاد می‌کنند و دسترسی اهالی مناطق جنگ‌زده به آب پاک افزایش می‌یابد.

تدروس ادهانون گبریسوس دبیرکل سازمان جهانی بهداشت می‌گوید: «کمک سخاوت‌مندانه بریتانیا قویاً بیان‌گر آن است که این تهدید جهانی به پاسخی جهانی نیاز دارد. همه با هم هستیم و پاسداری از بهداشت جهان به معنای پاسداری از بهداشت مردم بریتانیا است.»

کمک مالی بریتانیا به سازمان جهانی بهداشت در تعارض کامل با دیدگاه دونالد ترامپ است که از چگونگی برخورد سازمان جهانی بهداشت با این ویروس جهان‌گستر انتقاد کرده است.

او گوشزد کرد که قصد دارد هفته آینده «دست به کار» شود و این شاید به معنای قطع کردن اعتبار این نهاد سازمان ملل باشد. از سوی دیگر خبرهایی هم انتشار یافته که دستیاران وی در پی راه‌هایی برای تنبیه این سازمان با تأسیس یک نهاد رقیب برای بهداشت جهان هستند.

*گزارش‌های تکمیلی توسط رویترز

© The Independent