ترامپ: استراتژی جامع ما درباره کرونا دارد جواب می‌دهد

تلفات ناشی از ابتلا به کرونا «بسیار کمتر» از پیش‌بینی‌ها خواهد بود

ترامپ گفت با تلاش دکترها و کادر پزشکی در آمریکا، تلفات این ویروس کمتر از آنچه انتظار می‌رفته، بوده است- ALEX WONG / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / GETTY IMAGES VIA AFP

دونالد ترامپ در کنفرانس خبری روزانه کارگروه ویروس کرونای کاخ سفید گفت با کار زیاد و شجاعت افراد و همچنین رعایت فاصله‌گیری اجتماعی و دیگر سیاست‌ها، تلفات ویروس کرونا از آنچه قبلا گفته شده بود بسیار کمتر خواهد بود. به گفته او کمترین عددها بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار نفر مرگ بود اما به دلیل کار زیادی که انجام شده، تعداد تلفات بسیار کمتر خواهد بود. 

آقای ترامپ گفت که وضعیت در شهر دیترویت در حال رسیدن به ثبات است. رییس‌جمهوری آمریکا از تماس خود با مقامات شهرهای دیگر خبر داد و گفت در برخی از شهرها از امکانات نیروهای نظامی برای کمک به ایجاد امکانات بیمارستانی استفاده کرده است:‌ «ما هزاران تخت بیمارستانی در سراسر کشور ایجاد کردیم. در نیویورک می‌بینیم که بستری شدن در بیمارستان‌ها کاهش پیدا کرده و این نشان می‌دهند استراتژی جامع ما در حال جواب دادن است و برای همین نیاز کمتری به تخت بیمارستانی خواهیم داشت که این فوق‌العاده است.» 

ترامپ از افرادی که در مشاغل حیاتی برای رساندن خدمات به مردم تلاش می‌کنند تشکر کرد و گفت با تلاش‌های دکترها و کادرهای پزشکی در آمریکا، تلفات این ویروس کمتر از آنچه انتظار می‌رفته، بوده است. وی در ادامه همچنین به جمعیت آسیاسی-آفریقایی این کشور اشاره کرد که به صورتی غیرمتناسب از شیوع ویروس کرونا صدمه دیده است. 

ترامپ همچنین گفت که آمریکا توانسته است که طی روزهای گذشته به تولید دستگاه‌های کمک تنفسی یا ونتالیتور اقدام کند و درحالی که به همه آن نیازی نخواهد بود اما ذخایر کشور را به این دستگاه‌ها مجهز خواهند کرد. وی همچنین افزود که حتی در این زمینه در خواست کمک از کشورهای دیگر شده که به گفته او قرار است به «برخی از این کشورها» کمک شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این کنفرانس خبری ترامپ بار دیگر به کارهایی که در هفته‌های گذشته مطرح شده بود پرداخت اما همچنان مشخص نیست وعده‌های او در خصوص ونتالیتور تا چه حد انجام شدنی است. 

در ادامه این کنفرانس باربارا بیرکس، یکی دیگر ازاعضای کارگروه کرونای کاخ سفید به ارائه اطلاعاتی پرداخت در خصوص مسطح شدن منحنی کرونا در برخی از ایالت‌ها که به گفته او خبر خوبی برای آمریکا محسوب می‌شود. او گفت در بوستون و شیکاگو عددها بالا می‌رود اما افزایش‌ ابتلا در این شهرها با سرعت بالایی اتفاق نمی‌افتد. 

دکتر آنتونی فاوچی، گفت: «این آخر هفته معروفی است که در مورد آن صحبت کردیم ولی مهم است به یاد داشته باشیم که فکر کنیم که چون چنین درجه‌ای از موفقیت به دلیل مداخله داشته‌ایم حالا باید عقب بکشیم.» او از فرماندارهای برخی از ایالت‌ها تشکر کرد و گفت که تمامشان متعهد هستند که به شرایطی نرسند که با رشد بسیار زیاد مواجه باشند.

در ادامه جرومی آدامز، جراح کل کاخ سفید در این جلسه در خصوص تبعات شیوع ویروس کرونا درمیان گروه‌های جمعیتی اقلیت در آمریکا صحبت کرد. وی در خصوص ایالت‌هایی که در آنها تعداد افراد آفریقایی-آمریکایی به صورت نامتناسبی با تعداد جمعیت آنها به این ویروس مبتلا می‌شوند ابراز نگرانی کرد. او گفت افراد اقلیت بیشتر از افراد دیگر کارهایی دارند که بتوانند در خانه کار کنند. او همچنین گفت که موضوع این نیست که افراد اقلیت از نظر بیولوژیکی ایمنی کمتری برای مقابله با ویروس کرونا دارند، اما عوامل دیگری در این زمینه موثر هستند مثل سیاست‌های اجتماعی از جمله مسکن و بهداشت. 

آدامز پیشتر از جمعیت‌های اقلیت مثل افراد با اصلیت آمریکای لاتین و آفریقایی-آمریکایی خواسته بود که سیگار نکشند، مشروب نخورند چون این موضوعات رفتاری باعث افزایش درصد احتمال ابتلا به ویروس می‌شود. او روز جمعه در پاسخ به خبرنگاری که اشاره به گروه‌های جمعیتی خاصی در این خصوص انتقادهایی را به همراه داشته، گفت که «همه مردم باید از استفاده از این مواد خودداری کنند». 

روز جمعه ترامپ همچنان اشاره‌ای به امکان کاهش بودجه سازمان بهداشت جهانی از سوی آمریکا کرد. او در پاسخ به خبرنگاری در خصوص این موضوع، گفت این سازمان تمرکز زیادی روی چین دارد در حالی که آمریکا به مراتب بودجه بیشتری به این سازمان می‌پردازد. 

وی افزود: «چرا آمریکا ۵۰۰ میلیون دلار به این سازمان می‌پردازد و چین زیر ۳۰ میلیون دلار در سال؟ جواب این است که آنها همیشه به نفع چین عمل می‌کنند. این سازمان جهانی است… چین از ما و دیگر کشورها به طرز باورنکردنی استفاده کرده است. اگر آنها با ما عادلانه برخورد نکنند، ما بیرون می‌آییم.»