جنگ در عصر اپیدمی کرونا

در بیش از هفتاد سال گذشته، هیچ راه حلی برای منازعه فلسطین و اسرائیل پیدا نشد

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد. عکس از: ‏AFP‏

پس از انتشار شتابان ویروس کرونا و هنگامی که مردم در سراسر جهان در معرض ابتلا به این بیماری مرگبار قرار گرفتند، تأکید بر لزوم کنار گذاشتن تنش های سیاسی و درگیری های نظامی در همه جا مطرح شد تا این که تمام تلاش و توجه بشر معطوف به مبارزه با ویروس کرونا شود. در همین راستا، آنتونی گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد خواستار متوقف شدن فوری تمام جنگ ها و درگیری ها شده و از تمام کشورها خواست پیش از این که اوضاع از کنترل خارج شود برای جلوگیری از گسترش روز افزون این بیماری مهلک دست به کار شوند.

واکنش طرف های درگیر در جنگ و معرکه به این فراخوان، چندان امیدوار کننده نبود و به رغم این که شماری از رهبران کشورها و نهادهای درگیر جنگ بر اهمیت مبارزه علیه انتشار ویروس کرونا تأکید کردند، اما گرایش آن ها به دست کشیدن از جنگ، آن گونه که اوضاع آشفته کنونی ایجاب می کند، نبود. در این میان شبه نظامیان حوثی وفادار به ایران که در سیاست بازی حرفه ای شده اند، دعوت دبیر کل سازمان ملل را مورد استقبال قرار دادند؛ نیروهای دفاعی کامرون جنوبی، حمایت خود را از پیشنهاد آتش بس در کشور اعلام کردند، همچنان نیروهای دموکراتیک سوریه نیز این فراخوان را فرصتی برای متوقف شدن جنگ و اعلام آتش بس در سوریه دانسته و تعهد کردند که از هر گونه اقدام نظامی در شمال شرق سوریه جلوگیری خواهند کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هرچند تلاش های سازمان ملل متحد در جلوگیری از جنگ، در تلاطم بحران فراگیری کرونا به صورت عموم مورد استقبال قرار می گیرد، اما بسیاری از کارشناسان بدین باورند که سازما ملل نباید منتظر تماشای فاجعه باشد و بایستی نقش خود را در جلوگیری از گسترش این بیماری مرگبار از طریق سازمان بهداشت جهانی ایفا کند.

البته این حقیقت را نمی توان نادیده گرفت که سازمان ملل متحد در گذشته نیز فرصت های بی شماری را برای جلوگیری از جنگ ها و کشمکش ها در کشورهای مختلف جهان از دست داد و همین سهل انگاری، جهان را در باتلاق فاجعه های متعدد قرار داده است. به عنوان مثال، منازعه فلسطین و اسرائیل که از 7 دهه پیش آغاز شده است تا کنون ادامه پیدا کرده و فلسطینیان را هر روز با دشواری تازه ای رو به رو می کند. البته مسئله فلسطین از نخستین پرونده هایی است که از هنگام تأسیس سازمان ملل متحد تا کنون در این سازمان دست به دست می شود اما سرنوشت این منازعه تا هنوز در تاریکی و ابهام قرار دارد.

اکنون فلسطین به رغم مواجه بودن با بحران های سیاسی، اقتصادی و امنیتی ناشی از منازعه با اسرائیل، با فاجعه شدید انتشار ویروس کرونا رو به رو شده و وحشت از ابتلا به این بیماری در میان فلسطینیان افزایش یافته است، به ویژه این که فلسطین دچار کمبود شدید تجهیزات پزشکی و بهداشتی است. طبق آمار اعلام شده از سوی مقامات بهداشتی، شمار مبتلایان به ویروس کرونا تا صبح یکشنبه گذشته به 8018 نفر رسیده و 46 تن دیگر در اثر این بیماری مرگبار جان خود را از دست داده اند. طبق آمار اعلام شده قبلی، نوار غزه با کمبود شدید داروهای ضروری به میزان 39 درصد و کمبود مواد مصرفی پزشکی به حدود 32 درصد مواجه است، افزون بر این که نقص در تجهیزات بهداشتی و آزمایشگاهی بالاتر از 60 درصد است.

گذشته از آن،  فلسطین با نقص شدید خدمات پزشکی و بهداشتی رو به رو است، طوری که برای حدود دو میلیون شهروند فلسطینی که در 360 کیلومتر مربع زندگی می کنند حدود 3000 پزشک و 200 مرکز درمانی وجود دارد. جای خوشبختی است که ویروس کرونا به زودی در فلسطین گسترش نیافت و فرصت تهیه کردن برخی تجیهزات پزشکی و ابزار جلوگیری از گسترش این بیماری فراهم شد، اما اکنون ویروس کرونا به شدت در گسترش است و سراسر فلسطین را در بر گرفته است.

در همین حال، فلسطین به جای این که کمک و همکاری دریافت کند، با هشدار اسرائیل مبنی بر عدم بهره برداری از این فرصت برای حمله به قلمرو اسرائیل مواجه شده است وارتش اسرائیل تأکید دارد که هر گونه اقدام نظامی علیه اسرائیل می تواند واکنش شدیدی در پی داشته باشد.

بر پایه پیش بینی های سرویس های اطلاعاتی اسرائیل، احتمال می رود بحران جنگ در مناطق مرزی با لبنان، سوریه و فلسطین شدت گیرد؛ در سایه همین نگرانی، ستاد ارتش اسرائیل به رهبری آویو کوخاوی، در پایان ماه فوریه ی گذشته، اولویت های عمده خود را مورد بازنگری قرار داد. اکنون طبق راهبرد جدید، ارتش اسرائیل در حالت آماده باش برای پاسخ به هر گونه حمله احتمالی قرار داشته و از سوی دیگر سعی دارد از گسترش بیماری کرونا در میان نظامیان جلوگیری کند و همزمان آماده ی همکاری با افراد غیر نظامی باشد.

از جانب دیگر و به رغم این که اسرائیل می داند که احتمال حمله از سوی ایران و حزب الله در شرایط کنونی بسیار بعید است اما ارتش این کشور برای این  که نشان دهد که بحران کرونا تأثیری بر فعالیت های نظامی و امنیتی اسرائیل ندارد، دست به حمله علیه مواضعی در سوریه زد که گفته می شود متعلق به ایران بوده است.

در واقع، نگرانی عمده اسرائیل، فراگیری بیماری کرونا در نوار غزه است، زیرا این امر می تواند اسرائیل را به شدت در معرض اپیدمی کرونا قرار دهد، افزون بر آن، به نظر می رسد که اسرائیل و حماس سعی در مدیریت بحران کرونا دارند و برای همین منظور گرایشی به تشدید تنش با جانب مقابل نشان نمی دهند.

شکی نیست که در سایه بحران اپیدمی کرونا، فلسطین به زودی شاهد وحدت و هبستگی ویژه ای خواهد بود که از زمان پایان یافتن دولت عثمانی تا کنون آن را تجربه نکرده است، همچنان به نظر می رسد که اوج گیری خطر این بیماری همه گیر، اغلب اولویت ها را در سرزمین های فلسطینی دگرگون می کند. تشدید خطر همه گیری ویروس کرونا باعث شد تا گرامیداشت از مناسبت "روز سرزمین" که برابر با 30 ماه مارس است، در فضای مجازی برگزار شود و مردم از جمع شدن برای بزرگداشت از این مناسبت ملی که به عنوان نماد مقاومت محسوب می شود، خودداری کنند.

ناگفته نماند که عدم تلاش برای جلوگیری از جنگ در بسیاری از کشورها را نمی توان تنها به دوش دبیر کل سازمان ملل متحد انداخت، زیرا به رغم این که وی مسئولیت این سازمان جهانی را به دوش دارد اما سیاست بسیاری از کشورهای قدرتمند مانع تصمیم گیری درست در مورد اغلب تحولات بزرگ در جهان می شود.

https://www.independentarabia.com

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه