اشتباه نکنید؛ جوانان هم در اثر کرونا می‌میرند

سازمان بهداشت جهانی می گوید جوانان به گونه ای فزاینده دچار عوارض شدید ویروس کرونا می‌شوند

در برخی کشورها افراد سی، چهل و پنجاه ساله در بخش‌های مراقبت ویژه جان می‌سپارند -Saeed KHAN / AFP

سازمان بهداشت جهانی هشدار داده که جوانان به گونه ای فزاینده و با عوارضی وخیم به ویروس کرونا مبتلا شده و جانشان را از دست می‌دهند.

مقامات سازمان بهداشت جهانی می گویند در تلاش «درک بهتر» علل ابتلای افراد زیر ۶۰ سال به بیماری و بستری شدن آن ها در بخش مراقبت ویژه هستند.

دکتر ماریا ون کرکوف، یکی از کارشناسان سازمان در یک کنفرانس خبری گفت:«هنوز در حال حاضر ابهام‌های بسیاری وجود دارد.»

«در مجموع، اکثر کسانی که دچار عوارض شدیدی بیماری شده و در بخش مراقبت ویژه بستری می شوند، سالمند بوده و از دیگر بیماری‌ها رنج می‌برند.»

«اما در برخی کشورها افراد سی، چهل و پنجاه ساله در بخش‌های مراقبت ویژه جان می‌سپارند.»

«بیش از پیش شاهد بروز عوارض شدید (کرونا) در جوانان هستیم.»

پیش از این، در روز دوشنبه، یک پسر ۱۳ ساله که هیچ بیماری زمینه‌ای نداشت، در بیمارستانی در لندن بر اثر عوارض کرونا درگذشت. خانواده او به‌خاطر آن که در قرنطینه هستند، نتوانستند در مراسم خاکسپاری او شرکت کنند.

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید یک بیمار از هر شش بیماری که بر اثر کووید ۱۹ جان می‌سپارد، زیر شصت سال دارد.

در ایتالیا، میان ده تا پانزده درصد بیماران مبتلا به کووید ۱۹ که در بخش مراقبت ویژه بستری می‌شوند، کمتر از پنجاه سال دارند.

اما دکتر ون کرکوف همچنین گفت باید در مورد مقایسه آمار مرگ و میر کرونا در جهان جانب احتیاط را رعایت کرد: «هنوز برای درک شاخص تلفات (کرونا) در نقاط مختلف جهان، وقت بیشتری لازم است.»

دکتر مارک رایان، مدیر برنامه‌های اضطراری سازمان بهداشت جهانی نیز تاکید کرد که اکثر کسانی که عوارض شدید کووید ۱۹ را تجربه می‌کنند، سالمندانی هستند که از بیماری‌های دیگر نیز رنج می‌برند.

او افزود: «چیزی عوض نشده. موضوع اینجاست که همه ما خودمان را متقاعد می‌کردیم در دنیایی زندگی می‌کنیم که در آن عوارض بیماری (کووید ۱۹) ملایم بوده و (تنها) در سالمندان تشدید می‌شود.»

«اما فکر می‌کنم شواهد نقض این تصور غلط همیشه وجود داشته است. عوارض بیماری طیف وسیعی را دربر می‌گیرد.»

هفته گذشته، مادر کلوئه میدلتون، دختر ۲۱ ساله سالمی که ار عوارض کرونا درگذشت، از مردم خواست تا توصیه‌های دولت را در مورد بیماری جدی بگیرند. او گفت: «به همه کسانی که فکر می‌کنند این تنها یک ویروس است می‌گویم: خواهش می‌کنم دوباره فکر کنید.»

بیشتر از جهان