پوتین قرنطینه خانگی در روسیه را یک ماه دیگر تمدید کرد

قوانین قرنطینه در ۱۳ منطقه زمانی روسیه متفاوت است

قوانینی که پوتین اعلام کرده چندان روشن نیست-Alexander NEMENOV / AFP

 در حالی که روسیه با سیر صعودی شیوع ویروس کووید-۱۹ مواجه است، ولادیمیر پوتین، در بیانیه ای در تلویزیون ملی، فرمان قرنطینه خانگی را تا پایان ماه جاری میلادی تمدید کرده است.

تدابیر نه چندان مشخص آقای پوتین رییس جمهوری روسیه، برای هر کدام از مناطق ۱۳ گانه زمانی روسیه، متفاوت خواهد بود. در بعضی نقاط مخصوصاً، مناطق دور افتاده از مرکز شهر، شهروندان قادر به ادامه بخش زیادی از فعالیت‌های معمول تجاری خواهند بود. در حالی که در مسکو جایی که اکثر موارد ابتلا به ویروس کرونا قرار دارد، شدیدترین مقررات سخت‌گیرانه در جهان  در حال اجراست. 

رئیس جمهوری روسیه، بعد از ظهر پنج شنبه، در سخنانی تأکید کرد که ناخوشایندترین تصمیمات منطقه‌ای را نمایندگی خواهد کرد. اما، او هشدار داد که بعضی مناطق به تدابیر سخت‌گیرانه‌تری نیاز خواهند داشت.

در حالی که مقام‌های روسیه برای کنترل خطر ویروس کرونا در پایتخت، سخت تلاش می‌کنند، آقای پوتین گفته: «ویروس کرونا خطر بزرگی است برای مسکو، جایی که به رغم وضع تدابیر از سوی دولت‌های ملی و محلی، ما هنوز نتوانسته‌ایم بر اوضاع مسلط شویم. »

پایتخت، از یکشنبه شب گذشته تحت مقررات سخت‌گیرانه قرنطینه خانگی بوده، طوری که خارج از خانه ،‌ زندگی محدود به خرید مواد غذایی و دارو شده . بر اساس بعضی گزارش‌ها گفته می‌شود مقام‌های محلی حتی در مقطعی، قصد معرفی مقرراتی سخت‌گیرانه از جمله اپلیکیشن‌های نظارتی، کدهای کیوآر (QR code)، و دوربین‌های مداربسته مجهز به تشخیص صورت را داشته اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تصمیم ولادیمیر پوتین مبنی بر تمدید مقررات قرنطینه خانگی و کار نکردن، ساعاتی پس از انتشار  آخرین آمار شیوع ویروس کرونا در روسیه اعلام شد. به گزارش مقام‌های روسیه، آمار مبتلایان به ویروس کرونا، در یک شب، ۷۷۱ نفر بوده که به این ترتیب تعداد کل بیماران به بیش از ۳۵۰۰ نفر رسیده است. تنها در مسکو ۵۹۵ نفر به این ویروس مبتلا شده اند. 

گر چه این تعداد در مقایسه با آمار جهانی ناچیز است، افزایش تعداد مبتلایان، توانایی روسیه  برای مقابله بدون مشکل جدی با این اپیدمی را زیر سؤال برده. 

مقام‌های کشور، به طور غیر علنی، نگران انتقال کانون بحران از مسکو به سایر مراکز استان‌ها هستند. هر چند نظام کارآمد درمانی پایتخت، آمادگی زیادی برای رویارویی با بحران دارد، اما بعضی بیمارستان‌های محلی روسیه، با کمبود امکانات مراقبت‌های ویژه و تجهیزات حفاظت شخصی (PPE)، مواجه‌اند.

ماسک‌های صورت در بیشتر مناطق کشور از قفسه‌های فروشگاه‌ها ناپدید شده‌ و ژل‌های ضد عفونی کننده دست به نظر کمیاب‌‌اند. 

نشریه لیبرال نووایا گازتا، چهارشنبه گذشته وضعیت یک بیمارستان در حومه مسکو را وخیم توصیف کرده. جایی که به گفته این روزنامه، از تیم درمانی خواسته شده تا بدون ماسک، دستکش وعینک حفاظتی، بیماران کووید-۱۹ را جا به جا کنند. به نقل از این نشریه، از پزشکان نیز خواسته شده تا ماسک صورت خود را بدوزند. گزارش‌های دیگری از شهر یاروسلاول، واقع در۱۵۰ مایلی شمال شرقی مسکو، نیز از درخواست های مشابه از تیم درمانی آنجا حکایت می‌کند. 

چنین کمبودهایی تصمیم کرملین در ارسال یک هواپیما تجهیزات پزشکی مورد نیاز به نیویورک را در هفته جاری زیر سؤال می‌برد. با وجود حدود ۲۰۰۰ کشته شده در نیویورک، چندان تردیدی نیست که آمریکای بحران زده به دستگاه های تنفسی و تجهیزات حفاظتی شخصی نیاز دارد. اما توصیف مسکو از کمک‌های ارسالی به ثروتمندترین کشور جهان تحت عنوان «کمک‌های انسان دوستانه» تعجب برانگیز بوده. 

بعضی سخنرانان در رسانه‌های دولتی روز پنج شنبه گفته‌اند، شاید این اقدام روسیه پیش زمینه‌ای برای لغو تحریم‌ها باشد. 

روز چهارشنبه، وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای تأکید کرد که محموله ارسالی از مسکو، در واقع از این کشور خریداری شده.

همزمان وزیر خارجه روسیه دیروز ضمن ارایه فرمولی جدید تاکید کرده که واشنگتن نیمی از محموله ارسالی را خریده، اما نیم دیگر آن را صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه به شکل خیریه اهداء کرده است.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه، در گفتگو با خبرنگاران گفته که روسیه، وظیفه خود دانسته که به درخواست آمریکا برای تأمین کمک‌های انسان دوستانه پاسخ دهد. 

او گفته: «اکنون زمان همکاری با یکدیگر است».     

© The Independent