دونالد ترامپ: ایران درخواستی برای کاهش تحریم‌ها به ما نداده است

«اگر ایرانیان خواستار ملاقات باشند، علاقمند هستیم مسائل را حل کنیم»

ترامپ می‌گوید به دنبال تغییر رژیم ایران نیست-WIN MCNAMEE / Getty Images via AFP

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا یک روز پس از توییت تهدید‌آمیز خود، راه مذاکره و توافق با ایران را باز گذاشت.

ترامپ در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص تعدیل تحریم‌ها علیه ایران گفت: «تهران برای لغو تحریم‌ها به منظور مقابله با کرونا، درخواستی به واشینگتن ارایه نداده است.» او در ادامه گفت:‌ «آنها از ما درخواستی نکرده‌اند که بخواهیم آن را بررسی کنیم. اما اگر خواستار ملاقات باشند، ما هم علاقمند به حل موضوعات هستیم. هرچند که تردید دارم ایرانیان این اقدام را انجام دهند.» مایک پومپئو، ‌وزیر امور خارجه آمریکا نیز پیش‌تر در پاسخ به پرسشی در مورد تعدیل تحریم‌ها در شرایط همه‌گیری کرونا گفته بود، امکان بازبینی سیاست‌های آمریکا وجود دارد.

مقامات تهران در هفته‌های اخیر بارها ادعا کرده‌اند که تحریم‌ها مانع مبارزه با شیوع کرونا در ایران شده است. به دنبال پنهان‌کاری و سوء‌مدیریت آشکار تا کنون بیش از ۵۰ هزار نفر در ایران به کووید-۱۹ مبتلا شده و حدود ۳ هزار و ۲۰۰ نفر نیز جان باخته‌اند. واشینگتن بارها تاکید کرده که دارو و کالاهای بشردوستانه برای ایران تحریم نبوده،‌ نیست و نخواهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران چهارشنبه هفته گذشته مدعی شد که شرایط جاری فرصت خوبی برای لغو تحریم‌ها و به گفته او «عذرخواهی آمریکا» بود. 

موضوع تلاش تهران برای بهره‌برداری از تهدید همه‌گیری کرونا به عنوان فرصتی برای دستیابی به منابع مالی این روزها مورد توجه ناظران بین‌المللی قرار دارد.

در حالی که برخی تحریم‌ها را در ناتوانی مسئولین برای مهار کرونا در ایران موثر می‌دانند، گروهی دیگر بر این باورند که دلیل ضعف سیستم در مقابله با این بحران، عدم شفافیت، فساد و سوء‌مدیریت است. از سوی دیگر صدها میلیارد دلار دارایی معاف از مالیات در اختیار رهبر جمهوری اسلامی قرار دارد که به گفته مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا،‌‌ می‌تواند برای کمک به مردم و کنترل کووید-۱۹ هزینه شود. اما باوجود این منابع مالی، روحانی و محمدجواد ظریف، وزیر خارجه او به دنبال دریافت وامی پنج میلیارد دلاری از صندوق بین‌المللی پول هستند.

از اظهارات روز پنجشنبه دونالد ترامپ اینچنین برمی‌آید که به رغم توییت تهدید آمیز او در روز چهارشنبه که به تهران در مورد آسیب دیدن نیروهای آمریکایی هشدار داده بود، راه گفتگو و توافق با جمهوری اسلامی همچنان باز است. ترامپ بار دیگر به این نکته اشاره کرد که آمریکا به دنبال تغییر رژیم در ایران نیست، چرا که ایران بارها از این مسیر گذشته و این کار به گفته او «جواب نمی‌دهد».

ترامپ در کنفرانس خبری خود از علاقه ایرانی‌ها به آمریکایی‌ها و آزادی سخن گفت و تاکید کرد در صورتی که تهران از واشینگتن درخواست کمک داشته باشد، ‌آن را بررسی می‌کند.

رئیس‌جمهور آمریکا پیش‌تر نیز تاکید کرده بود، اگر ایرانیان کمک بخواهد، آماده کمک است. اما مقامات تهران اظهارات ترامپ را ریاکارانه خوانده و می‌گویند به کمک آمریکا نیاز ندارند. آیت‌الله خامنه‌ای نیز تولید کرونا را به آمریکا نسبت داده و معتقد است آمریکا قصد دارد با کمک‌های بشردوستانه خود از تاثیرگذاری و ماندگاری ویروس در ایران اطمینان حاصل کند.