پاسخ توییتری ظریف به ترامپ:‌ توسط جنگ‌طلبان گمراه نشو

ترامپ گفته بود بهای حمله ایران به منافع آمریکا در عراق سنگین خواهد بود

به دنبال انتشار توییتی از سوی دونالد ترامپ و تهدید ایران به خاطرفعالیت‌های برون‌مرزی در عراق، جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، نیز در یک نوشته بر صفحه توییتر خود خطاب به رئیس ‌جمهوری آمریکا گفت: «توسط جنگ‌طلبان گمراه نشو. ایران دوستانی دارد. کسی نمی‌تواند به میلیون‌ها نفر بگوید «پراکسی». برخلاف ایالات‌متحده که دروغ می‌گوید، تقلب و ترور می‌کند، ایران فقط در دفاع از خود عمل می‌کند.» 

آقای ظریف در این توییت ادامه داد:‌‌ «ایران هیچ جنگی را شروع نمی‌کند، اما به کسانی که (جنگ‌ را شروع می‌کنند)، درس‌هایی خواهد آموخت.»

روز چهارشنبه دونالد ترامپ در توییتی نوشته بود: «با توجه به اعتقاد و اطلاعات، ایران یا نزدیکان‌ آن (پراکسی‌ها) در حال برنامه‌ریزی مخفیانه برای حمله به سربازان آمریکا و یا نیروهای آنها در عراق هستند. اگر چنین اتفاقی بیفتد، در حقیقت ایران بهای بسیار سنگینی پرداخت خواهد کرد.»

همزمان، به گزارش ایسنا، سردار محمد باقری پنجشنبه ۱۴ فروردین در حاشیه نشست «قرارگاه بهداشتی و درمانی امام رضا (ع) نیروهای مسلح»، درباره تحرکات اخیر نیروهای آمریکایی در منطقه گفت: «در روزهای اخیر فعالیت‌های نظامی آمریکا در فضای عراق و خلیج فارس قدری توسعه نشان می‌دهد. در فضای روانی و رسانه‌ای هم به شکل انبوهی در حال خبرپراکنی هستند نسبت به این‌که علیه مجموعه‌های مقاومت در عراق و حشدالشعبی نیاتی را دارند. ما این فعالیت‌ها را کاملا زیر نظر داریم و در مجموعه‌های جمع‌آوری اطلاعاتی ما تمامی این فعالیت‌ها ثبت می شود و به لحظه ما آن را دنبال می‌کنیم و مجموعه‌های دفاعی کشور ما همگی با هوشیاری از مرزهای زمینی، هوایی و دریایی کشور در حال دفاع هستند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او مدعی شد که «اتفاقاتی که ظرف هفته‌های اخیر علیه پایگاه‌های آمریکایی در عراق افتاده عکس العمل طبیعی مردم عراق و نیروهای مقاومت در برابر اقدام شیطانی آنها در ترور شهید سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس فرمانده نیروهای مقاومتی عراق است و هیچ ارتباطی به کشور ما ندارد و آمریکایی بعضا این موضوع را به ما نسبت می‌دهند که اینها فرافکنی است».

در همین حال خبرگزاری فارس با انتشار مصاحبه‌ای با یک «کارشناس مسائل بین‌المللی» ادعا کرده است که به دنبال بحران کرونا در جهان و همچنین رکود اقتصادی در کشورهای غربی، این کشورها به دنبال جنگ هستند.

حسین کنعانی مقدم به خبرگزاری فارس گفته است: «پس از کرونا کشورها حتماً به سمت استقلال از نظر جهانی و قوانین بین المللی حرکت خواهند کرد و رکود اقتصادی غرب را در مسیر راه‌اندازی یک جنگ جهانی قرار خواهد داد هم‌چنان‌که قبلاً آمریکا و برخی کشورهای غربی برای فرار از رکود اقتصادی در گذشته این کار را صورت دادند.» او همچنین گفته است که «ریشه اصلی جنگ جهانی دوم از سال ۱۹۳۹ تا سال ۱۹۴۵ را رکود اقتصادی و فشار اقتصادی می‌داند.»

از زمان کشته شدن قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس در دی ما ۹۸، این اولین بار است که بار دیگر موضوع جنگ و خط ونشان کشیدن توسط مقامات ایرانی و آمریکایی مطرح می‌شود. 

بیشتر از