ترامپ جمهوری اسلامی را تهدید کرد

رئیس جمهور ایالات متحده می‌گوید اقدام علیه آمریکا بهای سنگینی برای ایران دارد

 ترامپ می‌گوید اطلاعاتی دارد که نشان می‌دهد ایران قصد داشته به نیروهای آمریکایی در عراق حمله کند - MANDEL NGAN / AFP

در آخرین ساعات روز سیزدهم فروردین دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، با نوشتن توییتی جمهوری اسلامی ایران را تهدید کرد که «در صورت هرگونه اقدامی علیه آمریکا بهایی سنگین خواهد پرداخت. 

ترامپ در صفحه توییتر خود نوشت: «بر مبنای اطلاعاتی که به آن باور داریم، ایران و عوامل نیابتی آن نقشه یک حمله دزدکی به نیروهای آمریکایی یا منافعمان در عراق هستند. اگر چنین اتفاقی بیفتد ایران قطعا بهای بسیار سنگینی خواهد پرداخت.»

برخی گزارش‌ها حاکی از آن بود که نیروهای سپاه جمهوری اسلامی قصد دارند تا به نیروهای نظامی آمریکا در خاک عراق حمله کنند. 

این تهدید دونالد ترامپ در حالی بیان می‌شود که در چند روز گذشته و پس انجام برخی تحرکات نظامی نیروهای آمریکایی در پایگاه‌های مستقر نظامی در عراق، زبان تهدید گروه‌های شبه‌نظامی نزدیک به جمهوری اسلامی به روی آمریکایی‌ها خشمگینانه‌تر گشوده شد. 

روز گذشته گروه «کتائب حزب الله»، از گروه‌های عضو سازمان «حشد الشعبی عراق»، اعلام کرد که «همه نقشه‌های آمریکا در عراق را ناکام خواهد گذاشت».

خبرگزاری فارس به نقل از «محمد محیی» سخنگوی کتائب حزب‌الله، نوشت: «نیروهای آمریکایی اگر به درخواست دولت عراق در این کشور ماندند، قرار نبود نیروهای رزمی باشند، اما آمریکا توافقنامه چارچوب راهبردی (توافقنامه امنیتی عراق و آمریکا) را نقض کرد، از همین رو نظامیان آمریکایی در عراق نیروهایی اشغالگر هستند».

این در حالی‌ست که امروز هم سخنگوی وزارت خارجه ایران، به آمریکایی‌های در منطقه هشدار داد که با انجام این‌گونه تحرکات نظامی منطقه به سمت تشنج پیش خواهد رفت. 

عباس موسوی، امروز در واکنش به حضور و تحرکات نظامی نیروهای آمریکا در عراق گفت: «این تحرکات خلاف خواسته رسمی و اعلام‌شده دولت، پارلمان و مردم عراق و تشنج‌آفرین است و می‌تواند وضعیت منطقه را به بی‌ثباتی و شرایطی فاجعه‌بار سوق دهد.» 

وی با اشاره به تاکید دبیرکل سازمان ملل متحد و جامعه جهانی بر توقف اقدامات تنش‌زا و جنگ‌طلبانه در شرایط شیوع کرونا، تحرکات نظامیان آمریکا در عراق را  «خلاف خواسته رسمی و اعلام شده دولت، پارلمان و مردم عراق دانست».

از سوی دیگر، سرلشکر سید یحیی صفوی دستیار و مشاور عالی علی خامنه‌ای در یادداشتی به تحرکات نظامی آمریکا در عراق و در واکنش نشان داد و نوشت: «دوران افول قدرت سیاسی و نظامی آمریکا در جهان و منطقه غرب آسیا فرا رسیده است و نظامیان آمریکایی می‌دانند به نفع آنها نیست که اقدامی بکنند، البته تغییرات نظامی پایگاه‌های آمریکا در عراق در راستای تغییرات آرایش دفاعی و امنیتی ارتش آمریکا و در جهت تحمل آسیب پذیری کمتر تحلیل می شود.»

تهدید جمهوری اسلامی از سوی رئیس جمهوری آمریکا در حالی مطرح می‌شود که براساس برخی گزارش‌ها، اسماعیل قاآنی، جانشین قاسم سلیمانی، به عراق سفر کرده است.