طبق هشدار کارشناسان ویروس کرونا می‌تواند تا ۹ متر حرکت کند

«در فضای بسته بیش‌تر فاصله گرفتن عاقلانه است»

در حال حاضر به کسانی که از خانه خارج می‌شوند توصیه می‌شود که از هم «سه فوت» (۹۹ سانتی‌متر یا معادل تقریبی یک متر) فاصله داشته باشند - Tolga AKMEN / AFP

به گفته دانشیار مؤسسه فناوری ماساچوست (ام‌آی‌تی)، ویروس کرونای جدید می‌تواند تا ۹ متر حرکت کند.

لیدیا بورویبا، در آزمایشگاه دینامیک سیالات انتقال بیماری‌ها در آن دانشگاه، در باره  برون‌دمش‌هایی مانند سرفه و عطسه تحقیق می‌کند.

خانم بورویبا هفته پیش در مقاله‌ای که در مجله انجمن پزشکی آمریکا انتشار یافت، نوشته که بخارات گازی موجود در برون‌دمش می‌توانند هفت و نیم تا ۹ متر حرکت کنند.

در حال حاضر به کسانی که از خانه خارج می‌شوند توصیه می‌شود که از هم «سه فوت» (۹۹ سانتی‌متر یا معادل تقریبی یک متر) فاصله داشته باشند تا بتوان به جلوگیری از گسترش کووید-۱۹ کمک کرد.

 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نظر خانم بورویبا، با توجه به جدیت خطر این ویروس‌ جهان‌گستر، باید در رهنمودها بازنگری کرد.

این دانشیار به یو.اس تودی گفت: «رهنمودهای کنونی سازمان بهداشت جهانی و مرکز مهار بیماری‌ها، به‌خصوص به امدادگران بهداشتی که در مورد ضرورت تجهیزات حفاظتی است، به بازنگری نیاز دارد.»

خلاصه نوشته خانم بورویبا این است که ویروس کرونا خیلی بیش‌تر از مسافت ذکر شده در خبرها می‌تواند حرکت کند و برای مقابله با این ویروس جهان‌گستر، باید اجماع علمی در این مورد را روزآوری کرد.

در نوشته این دانشیار آمده است: «راهبردهای فاصله‌گیری اجتماعی در دوران کنونی جهان‌گستری بیماری خیلی مهم است، اما شاید عجیب به نظر آید که مدل شبیه‌سازی انتقال بیماری که در دهه ۱۹۳۰ پدید آمده است و طبق معیارهای نوین کاملاً ساده‌انگارانه است، مبنای برداشت کنونی از چگونگی انتقال میزبان به میزبان ویروس کرونا است.

او افزود: «با توجه به تنوعی که در ویژگی‌های روان‌شناختی یکایک بیماران و شرایط محیطی مثل رطوبت و دما وجود دارد، بخارات گازی برون‌دمش‌ها و قطرات بیماری‌زای درون آن به هر اندازه‌ای که باشند، قادر به طی مسافت هفت و نیم تا نه متر هستند.»

همچنین، به نظر خانم بورویبا، تجهیزات پزشکی مورد استفاده نیز ممکن است کارساز نباشند. او می‌گوید: «ماسک‌ جراحی و ماسک ان‌۹۵ مورد استفاده کنونی را از منظر ویژگی‌های بالقوه بازدم‌های تنفسی آزمایش نکرده‌اند.»

او قبول دارد که هنوز برای این پرسش که فاصله ایمن برای مقابله با کووید-۱۹ چیست، پاسخی قطعی در دست نیست، و در مقاله‌اش نوشته است: «در فضای بسته، عاقلانه آن است که در صورت امکان فاصله بیش‌تری بگیریم».

بر اساس طرح ردگیری انجام گرفته در دانشگاه جان هاپکینز، نتیجه آزمایش ویروس کرونا در بالغ بر ۱۶۴۸۷۴ نفر در ایالات متحده، مثبت شده است، و شمار تلفات دستکم به ۳۱۷۸ نفر رسیده است.

طبق توصیه مرکز مهار و پیشگیری بیماری‌ها در راستای مبارزه برای مهار گسترش شیوع کرونا، تجمع بیش از ۵۰ نفر به مدت دو هفته ممنوع شده است.

بیشتر از جهان