کرونا در ایران؛ مصرف الکل هم‌چنان قربانی می‌گیرد

مصرف الکل صنعتی تاکنون جان ۷۹ نفر در استان فارس را گرفته است

 طی روزهای گذشته ۶۴۲ نفر بر اثر مسمومیت ناشی از الکل در فارس به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند - عکس آرشیوی از رسانه‌ها

با گسترده شدن شیوع ویروس کرونا در ایران و بالاگرفتن ترس شهروندان از این ویروس عالم‌گیر، بسیاری از ایرانیان به هوای تاثیر الکل در دفع بیماری، با مصرف مشروب‌های دست‌ساز و غیراستاندارد جان خود را از دست داده‌اند.

در هفته‌های گذشته خبرهای زیادی مبنی بر فوت و مسمومیت شهروندان استان‌های خوزستان و فارس در اثر مصرف الکل به گوش رسید. 

امروز، محمدجواد مرادیان، رئیس اورژانس استان فارس، به خبرگزاری ایلنا گفته است که «تا صبح یکشنبه ۱۰ فروردین ۷۹ نفر بر اثر مسمومیت ناشی از استفاده الکل صنعتی در این استان جان خود را از دست داده‌اند.»

به گفته این مقام مسئول، طی روزهای گذشته ۶۴۲ نفر بر اثر مسمومیت ناشی از الکل در فارس به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند. 

رئیس اورژانس استان فارس هم‌چنین گفته است که «میانگین سن مسمومان از ۲۰ تا ۴۰ سال است و تعدادی از این افراد در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.»

این مقام مسئول در استان فارس تاکید کرده است که مصرف هرگونه الکل به هیچ عنوان در کنترل، پیشگیری و کاهش بیماری کرونا موثر نیست و اثرات زیانبخشی را به دنبال دارد.

امروز هم‌چنین خبر رسید که الکل جان دو شهروند قمی را نیز گرفته است؛ احمد عظیمی بازپرس قتل دادسرای مرکز قم از مرگ دو نفر در قم به‌دلیل مصرف مشروبات الکلی خبر داد. به گفته این مقام انتظامی برخی با تصور مقابله با ویروس کرونا، مشروبات الکلی مصرف می‌کنند.

شهر قم اصلی‌ترین مرکز شیوع ویروس کرونا در ایران بود که آمار بالایی در مرگ‌ومیر به دلیل ویروس کرونا را داشت. 

پس از بالا گرفتن میزان مسمومیت‌های ناشی از مصرف الکل و مرگ‌ومیر برخی از شهروندان خوزستانی، فرهاد ابول‌نژادیان، رئيس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت که «آمار کشته‌شدگان از مصرف الکل نباید از قربانیان کرونا بالاتر رود».

در برخی دیگر از شهرهای ایران هم‌چون کرج نیز گزارش‌هایی مبنی بر جان باختن تعدادی از ایرانیان در اثر مصرف الکل مخابره شده است. 

واهمه‌های ناشی از شیوع گسترده کرونا در ایران بسیاری از مردم را به دست‌آویزی به شیوه‌های نامرسوم و نادقیق و خطرآفرینی برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس ناچار کرده است. مصرف الکل صنعتی و مشروبات تقلبی، یکی از این شیوه‌ها و شگردهای زیان‌بار است.  برخی محلول «الکل اتیلیک» را غرغره می‌کنند و عده‌ای دیگر نیز الکل متیلیک یا متانول را می‌نوشند که بسیار سمی و خطرناک است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کمی پس از همه‌گیری شدید ویروس کرونا در ایران، مقامات وزارت صنعت و معدن جمهوری اسلامی ایران در ابلاغیه‌ای مسیر را برای تولیدکنندگان الکل هموار کرد.

چندی پیش، بزرگ‌ترین کارخانه آبجوسازی در ایران که پس از انقلاب بیشتر بخش‌های آن از کار افتاده و متروکه شده بود، دوباره بازگشایی شد تا در تولید الکل مورد نیاز مملکت برای مقابله با ویروس کرونا، همیاری کند.

بیشتر از