احتمال آزادی بخشی از پول‌های بلوکه‌شده ایران

بانک مرکزی: دسترسی به پول‌های مسدودشده به صورت تدریجی است

رییس‌کل بانک مرکزی می‌گوید این پول‌ها صرف «واردات کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی» خواهد شد- شانا/ حسن حسینی

عبدالناصر همتی، رییس‌کل بانک مرکزی ایران از آزادی احتمالی بخشی از پول نفت ایران در آینده نزدیک خبر داده است.

همتی این سخنان را پس از جلسه هیئت دولت و در گفتگو با شبکه خبر صداوسیما اعلام کرده است.

او گفته که این تحول جدید، نتیجه همکاری بانک مرکزی و وزارت امور خارجه بوده است: «با تلاش های وزارت امور خارجه و بانک مرکزی احتمال باز شدن بخشی از منابع مسدود شده ایران که به ناحق توسط آمریکا مسدود شده بود، آزاد خواهد شد.»

رییس‌کل بانک مرکزی می‌گوید این پول‌ها صرف «واردات کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی» خواهد شد.

آقای همتی نحوه آزادسازی احتمالی این منابع و مذاکراتی که منجر به این تحول جدید شده را اعلام نکرده است.

او در سخنانش گفته که این پول‌‌ها به صورت یک‌جا در دسترس ایران قرار نخواهد گرفت و ایران در چند مرحله می‌تواند از این منابع استفاده کند.

صبح امروز، حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران نیز در جلسه هیئت دولت گفته بود که با مقام‌های «یکی از کشورهای عضو غیر دائم شورای امنیت»، گفتگو کرده است و او به روحانی گفته که طرحی را آماده کرده‌اند که بر اساس آن پول‌های مسدود شده ایران آزاد شود.

آلمان، بلژیک، آفریقای جنوبی، اندونزی، جمهوری دومینیکن، مجمع‌الجزایر سنت وینسنت، نیجر، تونس، استونی و ویتنام، اعضای غیردائم کنونی شورای امنیت سازمان ملل هستند.

روحانی نام کشوری که این اطلاعات را در اختیار او قرار داده اعلام نکرده است.

هفته گذشته سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده بود که رییس این نهاد گفتگوهایی با وزارت امور خارجه آمریکا انجام داده و آن‌ها را راضی کرده است که بخشی از تحریم‌های ایران را به حالت تعلیق درآورند.

سازمان بهداشت جهانی از آمریکا خواسته بود که به دلیل شرایط بحرانی ناشی از فراگیری ویروس کرونا در ایران این اقدام را انجام دهد.

روز گذشته «میشل باشله» کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل نیز خواستار توقف تحریم‌های ایران برای مقابله هرچه بهتر ایران با کرونا شده و آن را اقدامی ضروری در جهت حفظ سلامت جهانی و نجات جان میلیون‌ها نفر دانسته بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تعدادی از سناتورهای آمریکا نیز که در میان آن‌ها برنی سندرز، الیزابت وارن، ایلهان عمر و الکساندریا کورتز هم حضور دارند با تهیه نامه‌ای خطاب به وزارت امور خارجه و وزارت خزانه‌داری آمریکا خواستار  تعلیق تحریم «صنایع غیرنظامی، بخش بانکی و صادرات نفت» تا پایان بحران کرونا شده‌اند.

روز دوشنبه، چهارم فروردین، مایک پمپئو با انتشار بیانیه‌ای مطبوعاتی ایران را متهم کرد که یک میلیارد یورو از پول‌های تخصیص‌یافته برای تامین تجهیزات پزشکی را به سرقت برده‌اند و به احتکار وسایل بهداشتی مانند دستکش و ماسک و فروش آن‌ها در بازار سیاه می‌پردازند.

وزیر امور خارجه آمریکا واردات کالاهای بشردوستانه را معاف از تحریم‌های این کشور اعلام کرده و گفته بود که از ماه ژانویه ایران قادر بوده بدون هیچ مشکلی کیت‌های تشخیص کرونا را به ایران وارد کند.

بیشتر از