پزشکان بدون مرز: از تصمیم ایران «متعجب» هستیم

تهران پس از صدور مجوز و ورود تجهیزات، با فعالیت پزشکان بدون مرز مخالفت کرد

بخشی از تجهیزات پزشکان بدون مرز که به ایران ارسال شد-عکس از صفحه توییتر سازمان پزشکان بدون مرز

سازمان پزشکان بدون مرز در بیانیه‌ای از توقف فعالیت‌اش در ایران ابراز تعجب کرده و می‌گوید دلیل این تصمیم را متوجه نمی‌شود.

روز گذشته و به دنبال انتشار توییت علیرضا وهاب‌زاده، مشاور وزیر بهداشت که حضور پزشکان بدون مرز در ایران را منتفی اعلام کرده بود، امدادرسانی این گروه در ایران متوقف شد.

این سازمان غیردولتی که وظیفه امدادرسانی در شرایط بحرانی را بر عهده دارد، در بیانیه‌ای تاکید کرد که از قبل مجوز برپایی بیمارستان ۵۰ تختخوابی در اصفهان را دریافت کرده بود و از تصمیم ایران «متعجب» شده است. سازمان پزشکان بدون مرز در ۷۰ کشور جهان فعال است و از طریق کمک‌های مردمی و خیریه منابع مالی خود را تامین می‌کند.

دنیای اقتصاد در گزارشی به نقل از ایسنا که هم‌اکنون از روی خروجی این سایت حذف شده نوشت: «ایجاد یک بیمارستان صحرایی ۴۸ تخته توسط سازمان پزشکان بدون مرز، توسط وزارت بهداشت و وزارت کشور با هماهنگی کامل وزارت اطلاعات صورت گرفته و وزارت امور خارجه اقدام به صدور ویزا به درخواست نهادهای ذکر شده کرده است. همچنین بر اساس یافته های ایسنا ،میزان بار حمل شده توسط سازمان مزبور ۲۶ تن شامل تجهیزات کامل بیمارستانی برای ۴۸ تخت شامل تجهیزات یک اتاق آی سی یو، و یک ژنراتور برق است که مجموعا به بیش از ۹۵۰ هزار یورو ارزش دارد. براساس اطلاع ایسنا ، همچنین  هیچکدام از پزشکان همراهِ تجهیزات ارسالی، آمریکایی نیستند و برای هیچ پزشک آمریکایی ویزا صادر نشده است.»

خبر اعزام ۹ پزشک و تجهیزات پزشکی برای برپایی بیمارستان صحرایی در اصفهان را روز یکشنبه بهرام قاسمی اعلام کرد. سفیر ایران در فرانسه گفت دو محموله امدادرسانی پزشکان بدون مرز برای کمک به مقابله با شیوع کرونا به ایران اعزام شده است.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در هفته‌های اخیر بارها مدعی شده بودند که ایران به دنبال تحریم‌های آمریکا دچار کمبود تجهیزات و دارو برای مبارزه با شیوع کرونا است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما همزمان با فرود هواپیمای حامل کمک‌های سازمان پزشکان بدون مرز، آیت‌الله خامنه‌ای بار دیگر احتمال تولید ویروس کرونا از سوی آمریکا را مطرح کرد. رهبر جمهوری اسلامی گفت شاید آمریکا این ویروس را برای ژن ایرانی ساخته باشد و بخواهد با ارسال دارو و افرادی از ماندگاری آن در ایران و ثمربخشی‌اش اطمینان حاصل کند.

به دنبال این اظهارات حسین شریعتمداری، سردبیر روزنامه کیهان نیز از ورود تیم پزشکان بدون مرز به ایران به تندی انتقاد کرد و گفت باید دید چه کسی به این «پزشکان به اصطلاح بدون مرز» اجازه ورود داده و آنها از چه مرزی به کشور آمده‌اند.

برخی نماینده‌های اصفهان هم به پزشکان بدون مرز اتهام جاسوسی زدند.

به این ترتیب در حالی که تیم پزشکان بدون مرز و همه امکانات آنها با هماهنگی قبلی با دو پرواز به اصفهان منتقل شده بود، مقامات تهران اعلام کردند که به کمک آنها نیازی ندارند.

این در شرایطی است که به دنبال هفته‌ها پنهان‌کاری و سوء‌مدیریت بحران، آمار مبتلایان به کروناویروس در ایران از ۲۵ هزار نفر گذشته و حدود ۲ هزار نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.

گزارش‌های غیررسمی آمار مبتلایان و جان‌باختگان را بسیار بیشتر از آمار رسمی وزارت بهداشت اعلام می‌کند. ایران بر خلاف بیش از ۵۰ کشور در جهان که ۱.۷ میلیارد نفر را قرنطینه کرده‌ یا محدودیت‌های تردد سختگیرانه‌ای برای شهروندان اعمال می‌کنند، بر عدم اجرای قرنطینه تاکید دارد. مقامات تهران نیز می‌گویند با لغو تحریم‌ها و دریافت پول نقد می‌توانند با شیوع کرونا مبارزه کنند و به کمک سازمان پزشکان بدون مرز نیازی ندارند.

بیشتر از