کرونا در آمریکا؛ ترامپ نمی‌خواهد تعطیلات ۱۵ روزه را تمدید کند

مقام‌های بهداشتی آمریکا از تصمیمات رئیس‌جمهور آمریکا سرخورده شده‌اند

رئیس جمهور ایالات متحده روز دوشنبه گفت که تجارت باید در هفته‌های آینده ادامه یابد تا اقتصاد حرکت کند- Drew Angerer / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP

دونالد ترامپ می‌گوید مقام ارشد بهداشتی که در راس عملیات دولت آمریکا در مقابله با ویروس کرونا قرار دارد، مطالبات رئیس جمهوری برای پایان دادن به تعطیلی ایالات متحده را «درک می‌کند.» 

رئیس جمهور آمریکا در پاسخ به این سئوال که آیا دکتر آنتونی فائوچی با او موافق است یا نه، گفت:‌ «او با من موافق نیست.» 

رئیس جمهور آمریکا گفته است که با تصمیم کاخ سفید به پایان دادن تعطیلی ۱۵ روزه، مقررات وضع شده برای مقابله با ویروس کرونا را تمدید نخواهد کرد. این در حالی است که افزایش موارد ابتلا کووید-۱۹، در سرتاسر آمریکا به بیش از ۴۰ هزار مورد رسیده است. سازمان بهداشت جهانی هشدار داده که همه‌گیری بیماری، علی‌رغم تلاش‌ها برای قرنطینه کردن مردم، «تسریع شده است.»

دکتر فائوچی مدیر موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی در ایالات متحده در جلسه روز دوشنبه حاضر نبود. او بارها ادعاهای خوشبینانه و اشتباه رئیس جمهور آمریکا را نقض کرده و بنا به گزارش‌ها از دولت آمریکا سرخورده شده است. 

او اخیرا در مصاحبه‌ای گفت‌:‌ «نمی‌توانم به مقابل میکروفن بپرم و او را کنار بکشم. بسیار خب. این حرف را زد، بیایید برای دفعه بعد تصحیحش کنیم.»

رئیس جمهور ایالات متحده روز دوشنبه گفت که تجارت باید در هفته‌های آینده ادامه یابد تا اقتصاد حرکت کند و افزود پزشکان در دولت او کاهش محدودیت‌ها و مقررات را تایید نمی‌کنند، اما ادعا کرد که آنان «با این امر مشکلی ندارند.»

از رئیس جمهوری آمریکا پرسیده شد که آیا مسئولان بهداشت و سلامت با کاهش مقررات ظرف یک هفته موافقند؟ و دونالد ترامپ جواب داد:‌ «اگر تصمیم با پزشکان بود، می‌گفتند «بگذارید بسته بماند. بیایید تمام جهان را تعطیل کنیم.»

رئیس جمهور ایالات متحده گفت اقتصاد مثل یک «ماشین روان کار می‌کرد اما همه‌گیری بیماری آمد - این ویروس وحشتناک از … آمد،… حالا نمی‌‌گویم از کجا.» 

او گفت دکتر فائوچی «این را به خوبی درک می‌کند» اما به این سئوال که  آیا مسئولان بهداشت در دولتش، از تلا‌ش‌های بالقوه نجات‌بخش قرنطینه همزمان با تداوم افزایش مبتلایان حمایت می‌کنند، پاسخی نداد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس جمهور آمریکا هیچ مبنای علمی برای گفته‌های خود مبنی بر این که همه‌گیری در ماه مه و ژوئن کند خواهد شد، ارائه نداده است اما بحران اقتصادی ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا، به عنوان تهدیدی علیه ریاست جمهوری او ظهور کرده، چرا که موفقیت بازارهای مالی را مختل کرده است. جهش بازارهای مالی، اثباتی برای مشروعیت دونالد ترامپ در مسند ریاست جمهوری آمریکا به شمار می‌رود.

 رشد بازارهای مالی و سهام در دوران ریاست جمهوری آقای ترامپ، از زمان شیوع ویروس کرونا از بین رفته و موجب وحشت بازارهای جهانی شده است و همزمان احتمال این که بی‌کاری به ۳۰ درصد برسد وجود دارد. 

© The Independent