انتخابات مقدماتی آمریکا؛ پیروزی چشمگیر بایدن برابر سندرز

جو بایدن می‌گوید هدف او اتحاد حزب دمکرات و سپس اتحاد ملت است 

بایدن می‌گوید برای ویروس کرونا اهمیتی ندارد که شما دمکرات هستید یا جمهوریخواه - Joseph Prezioso / AFP

 جو بایدن، با یک حضور قوی دیگر در میدان‌های نبرد انتخاباتی، جایگاه خود برای نامزدی حزب دموکرات را قوی‌تر کرد و موجب شد تا رقیبش برنی سندرز در ارتباط با تلاش‌هایش در آینده برای احراز مقام ریاست جمهوری ایالات متحده، با پرسش‌های دشواری مواجه شود. 

در روزی که رای دادن به شدت تحت تاثیر بحران کرونا قرار داشت، یک ایالت در یازدهمین ساعت رای‌گیری، تصمیم گرفت که رای‌گیری مقدماتی را به بعد موکول کند و بایدن، معاون سابق ریاست جمهوری آمریکا توانست در فلوریدا و ایلینوی، پیروزی چشمگیری به دست آورد. پیش‌بینی می‌شود که او در ایالت آریزونا نیز عملکرد مشابهی داشته باشد. 

او در سخنانی که از خانه‌اش در ویلمینگتون در ایالت دلاور ایراد کرد و به شکل زنده از رسانه‌ها پخش شد گفت:‌ «به نظر می‌رسد که امشب، شب بسیار خوبی داشتیم… و به نامزدی حزب دمکرات برای ریاست جمهوری نزدیک می‌شویم. این کار را با تشکیل ائتلافی گسترده انجام می‌دهیم که برای پیروزی در ماه نوامبر به آن نیاز داریم.» 

بایدن، مستقیما به حامیان برنی سندرز، رقیب انتخاباتی‌اش در حزب دمکرات گفت که او و سندرز گاهی در مورد تاکتیک‌ها اختلاف نظر دارند اما از نظر نیاز به رسیدگی به نابرابری، دسترسی به بهداشت و درمان، و مسئله تغییرات آب‌وهوا در یک راستا قرار دارند. او همچنین گفت لازم است که کل کشور یکصدا با کووید-۱۹ مقابله کند. این بیماری عفونی تاکنون فرماندار اوهایو را بر آن داشت تا انتخابات مقدماتی این ایالت را به تعویق اندازد. 

او گفت:‌ «سناتور سندرز و حامیانش اشتیاق و استحکام چشمگیری را به میدان آورده‌اند. آنان با هم مباحث بنیادین در این کشور را تغییر داده‌اند.» 

«پس بگذارید بگویم، بویژه به رای‌دهندگان جوانی که سناتور سندرز الهام بخششان است:‌ صدای شما را می‌شنوم. می‌دانم چه چیزی در خطر است. می‌دانم که باید چه کنیم.» 

آقای بایدن گفت هدف او اتحاد حزب دمکرات و سپس ملت است:‌ «می‌دانید، در لحظاتی شبیه به این است که می‌فهمیم باید سیاست را کنار نهاده و با هم به عنوان آمریکایی کار کنیم. برای ویروس کرونا اهمیتی ندارد که شما دمکرات هستید یا جمهوریخواه.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای بایدن در ابتدا با پیروزی چشمگیر در کارولینای جنوبی و سپس درخشیدن‌های تاثیرگذار در جاهایی مانند تگزاس و مینه‌سوتا، به پیشگام بارز انتخابات مقدماتی اخیر تبدیل شده است. بخش بزرگی از اوج‌گیری او در سایه تصمیم چندین کاندیدا از جمله پیت بوتیجج و ایمی کلوبچار در کناره‌گیری از رقابت‌ها و حمایت از بایدن بود. 

آقای سندرز ۷۸ ساله پس از پیروزی در سه ایالت، متوجه شد که به اندازه معاون سابق ریاست جمهوری، در میان گستره رای‌دهندگان برای آرای الکتورال و کسب امتیاز، قوی نیست و این واقعیت که به شکل سنتی، جوانان آخرین قشری هستند که راهی صندوق‌های رای می‌شوند، ضربه بزرگی به او زد. 

گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر این وجود داشت که آقای سندرز هفته گذشته و پس از عملکرد ناامیدکننده در ایالت‌های میانی چون میشیگان، کمپین خود را متوقف خواهد کرد اما او، احتمالا به دلیل مناظره رو در رو با آقای بایدن در روز یکشنبه، به کمپین خود ادامه داد. به نظر می‌رسد که مناظره فوق نیز در افزایش شمار آرای او تاثیر چندانی نداشت. 

در فلوریدا، ایالتی که در آن آقای ترامپ با تفاوت اندک ۴۹ به ۴۸ درصدی امتیازها هیلاری کلینتون را شکست داد، آقای بایدن با امتیاز ۶۳ به ۶۲ درصد، آقای سندرز را شکست داد و توانست ۱۳۰ امتیاز به شمارگان کلی امتیازهای خود بیافزاید. آقای سندرز توانست ۴۸ امتیاز کسب کند. 

در ایلینوی بایدن ۵۹ به ۳۶ پیروز شد و توانست در سیستم کالج انتخاباتی ایالات متحده، ۹۳ امتیاز به امتیازهای خود اضافه کند. آقای سندرز ۴۶ امتیاز در این ایالت کسب کرد. 

نتایج فوق، شمار کالج‌های انتخاباتی کلی بایدن را به هزار و ۱۲۱ رسانده است. برنی سندرز، سناتور ایالت ورمانتد، در مقابل ۸۳۹ امتیاز دارد. پیشتر، کاندیداهایی که از رقابت کناره‌گیری کرده‌اند از جمله الیزابت وارن و مایکل بلومبرگ، شماری از آرای الکترال را به نام خود کسب کرده‌اند. 

برنی سندرز درباره سه‌شنبه شب، واکنش فوری نشان نداد. 

با این حال یک مشاور کمپین انتخاباتی او این پرسش را مطرح کرد که با وجود پایین بودن احتمال نامزدی آقای سندرز، آیا او تنها به خاطر «جنبش» خود، به مبارزه ادامه خواهد داد؟

این فرد که نامش اعلام نشده به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت:‌ «اگر او نامزدی خود را متوقف کند، آیا فرد دیگری قدم پیش گذاشته و جنبش را رهبری خواهد کرد؟ آیا بهترین راه ماندن و ادامه دادن به بقیه مسابقه است؟» 

© The Independent

بیشتر از جهان