اروپایی‌ها از بالکن خانه‌های خود کادر درمانی را تشویق می‌کنند

با شیوع ویروس کرونا کادر درمانی در خط مقدم مقابله با آن قرار گرفته‌اند

هزاران اروپایی از بالکن خانه‌های‌ خود از کادر درمانی قدر‌دانی کردند-REUTERS/Jon Nazca

از ژنو گرفته تا صوفیه تا رم و بارسلون، هزاران اروپایی در دو روز گذشته به بالکن‌های خانه‌هاشان آمدند تا از پزشکان و پرستارهایی که در هجوم ویروس کرونا در این قاره همچنان با این اپیدمی مبارزه‌ می‌کنند، قدردانی کنند.

با بالاگرفتن موارد ابتلا و تلفات کرونا در اروپا در هفته گذشته، این قاره در قلب شیوع کووید ۱۹ قرار گرفته است و دولت‌های اروپایی را ناگزیر کرده است که برای کنترل گسترش آن، اقدامات قاطعی به اجرا بگذارند.

ایتالیا در قرنطینه کامل قرار گرفت، مرزهای فرانسه، اسپانیا و جمهوری چک بسته شد، و در شماری از کشورهای اروپایی مقررات محدودیت تردد اعمال شده است.

به گزارش سازمان بهداشت جهانی، بیش از ۱۵۳ هزار نفر در ۱۲۳ کشور به ویروس کرونا یا کووید ۱۹ آلوده شده‌اند. حدود یک سوم موارد بیماری، در اروپا ثبت شده است.

کمر سرویس‌های بهداشتی در قاره اروپا زیر بار فشار بیماری در حال شکستن است.

در شمال ایتالیا، سرویس خدمات درمانی، در شمار کثیر بیماران غرق شده است. گزارش شده است که با کمبود تخت، کادر پزشکی و دستگاه‌های کمک به تنفس،  پزشکان باید تصمیم بگیرند که کدام بیمار را درمان کنند و کدام بیمار را رها کنند تا جان بسپارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر ماسیمو پوئوتی، رئیس بخش بیماریهای عفونی در بیمارستان «نیگواردا» در میلان، یکی از بزرگترین بیمارستان‌ها در ایالت لومباردی، می‌گوید: «این جنگ است.»

تصویر پرستاری به نام النا پالیارینی که ماسک بر صورت روی زمین بیمارستانی در شهر کرمونا در شمال ایتالیا از خستگی بیهوش شده است، نمادی از تلاش‌هایی است که برای مبارزه با کووید ۱۹ در جریان است.

فرانچسکا مانیاتوری، همکار او که هفته گذشته این تصویر را منتشر کرد، می‌گوید: «ما چه جسما و چه روحا آخرین تلاش‌هامان را به کار می‌بریم.»

به رغم محدودیت‌ها، کسانی که قرنطینه شده‌اند، از کادر پزشکی که در خط مقدم قرار دارند، قدردانی و سپاسگزاری می‌کنند.

در پی انتشار یک پیام در شبکه‌های اجتماعی، هزاران نفر در سراسر اروپا در طول دو روز گذشته به روی بالکن‌های خانه‌هاشان آمدند تا با نور تلفن‌های همراهشان  و کف زدن، از پزشکان و پرستارها سپاسگزاری کنند.

ایرنا یانکووا از شهر پِلِوِن بلغارستان، روز یکشنبه به رادیو ملی بلغارستان گفت:«ما ساعت نُه شب شروع به کف زدن کردیم. همسایه‌هامان هم همین کار را کردند و همسایه‌های ساختمان کناری هم شروع به کف زدن کردند. حس خیلی خوبی بود.» 

«ما از کادر پزشکی که در خط مقدم است و همه کسانی که به بیماران نزدیک هستند، حمایت می‌کنیم.»

ساکنان ژنو هم به همین گونه مراتب قدردانی‌شان را نشان دادند. یک کاربر توییتر، ویدیویی را منتشر کرد که در آن صدای کف زدن مردم در یک محله مسکونی شنیده می‌شد.

صفا زویوئی در روز یکشنبه، ۱۵ مارس، نوشت: «تمام شهر برای کادر پزشکی بی‌همتایش دست می زند. شما قهرمانان ما هستید!»

صحنه‌هایی مشابه از قدردانی و حمایت مردم از کادر پزشکی درشهرهای بارسلون در اسپانیا، تیرانا در آلبانی، گیا در پرتغال، و تعدادی از شهرهای ایتالیا، در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

هفته گذشته خیابانی در ایتالیا سرشار از نوای خواندن مردم در سراسر آن خیابان در همبستگی با یکدیگر بود. 

ویدیوی ترانه خواندن مردم از پنجره آپارتمان‌هاشان در محله‌ای در شهر سینای ایتالیا در توسکانی در شبکه‌های اجتماعی به گونه‌ای گسترده منتشر شد و بسیاری آن را حرکت «زیبایی» از انسانیت خواندند.

یک کاربر توییتر که این ویديو را منتشر کرده بود، نوشت:«مردم شهر من، سینا، از خانه‌هاشان ترانه‌ای محبوب را در خیابان‌های خالی می‌ریزند تا قلب‌هاشان را در قرنطینه کووید ۱۹ گرم نگاهدارند.»

بیشتر از زندگی