یک مرد ژاپنی پس از بهبودی، دوباره به کرونا مبتلا شد

قبلا یک زن ژاپنی دوباره به کرونا مبتلا شده بود

دانشمندان می‌گویند عدم ابتلای دوباره به کرونا پس از بهبودی تضمین‌ شده نیست-Philip FONG / AFP

یک مرد ژاپنی که پس از ابتلا به بیماری ناشی از ویروس کرونا، ظاهرا درمان شده بود، یک بار دیگر و در فاصله کمتر از سه هفته پس از ترک بیمارستان، به آزمایش تشخیص بیماری جواب مثبت نشان داد. 

این مرد حدود ۷۰ ساله، از مسافران کشتی کروز «الماس» بود و اولین بار در تاریخ ۱۴ فوریه، هنگامی که سوار کشتی تحت قرنطینه بود، به آزمایش کرونا جواب مثبت نشان داده بود. 

به گزارش آژانس خبری ان‌اچ‌کی در ژاین، او مجددا به قرنطینه فرستاده شد و در بیمارستانی در توکیو تحت درمان قرار گرفت و در تاریخ دوم ماه مارس، نتیجه آزمایش او منفی شد.

اما پس از بازگشت به خانه در می‌پرفکچر واقع در منطقه کانسای، یک بار دیگر شاهد بروز و بازگشت علایم بیماری شد، و در روز پنجشنبه دچار تب ۳۹ درجه سانتیگراد شد. 

روز بعد به بیمارستان مراجعه کرد و بنا به گزارش‌ها، در روز شنبه ابتلای مجدد او به بیماری تایید شد. 

این اولین بار نیست که ویروس کرونا مجددا به بدن فرد بازمی‌گردد. یک زن ژاپنی نیز چند هفته پس از بهبودی، برای دومین بار به آزمایش ویروس کرونا، جواب مثبت نشان داد. 

این زن اهل اوزاکا، اولین فردی قلمداد می‌شود که در خارج از مرزهای چین، برای بار دوم به کووید-۱۹ مبتلا شده است. 

پیش‌تر در ماه جاری میلادی، پزشکان در نقاط مختلف چین از ابتلای مجدد و مثبت بودن جواب آزمایش ویروس کرونای افرادی خبر دادند که ظاهرا بهبود یافته و از بیمارستان ترخیص شده بودند. 

این وقایع، دکتر ژانگ ژان، از بیمارستان رنمین در بخش تنفس و مراقبت‌های ویژه بیمارستان دانشگاه ووهان، را بر آن داشت تا خواستار قوانین مستحکم‌تری در خصوص مرخص کردن بیماران از بیمارستان شود.

از آنجا که این یک ویروس جدید است، ناشناخته‌های فراوانی درباره رفتار بیماری کووید-۱۹ هنوز پیش روی کارشناسان است. برخی کارشناسان می‌گویند که این بیماری می‌تواند دومرحله‌ای باشد، به این معنی که بیماری قبل از عود مرحله دوم، به نظر می‌رسد بهبود یافته باشد. لی کینگیوان، مدیر بیمارستانی در پکن، به نشریه یو‌اس‌ای‌-تودی گفت، «برخی افراد، از جمله افرادی که دارای بیماری‌های ضعف ایمنی بدن هستند، نیز ممکن است در خطر بالاتر ابتلای مجدد قرار داشته باشند.» 

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا گفته است: «واکنش سیستم ایمنی بدن افراد به کووید-۱۹ هنوز درک نشده است. بیماران مبتلا به مرس-کووی بعید است که کمی پس از بهبود، مجددا آلوده شوند. اما هنوز مشخص نیست که آیا همان مراقبت‌های سیستم ایمنی روی بیماران مبتلا به کووید-۱۹ نیز جواب می‌دهد یا خیر. 

دانشمندان برجسته همچنین گفته‌اند که تضمینی نیست که مبتلایان پس از بهبود، برای همیشه در مقابل این ویروس مصون باشند. 

در واکنش به سیاست دولت بریتانیا مبنی بر این که، با امید به ایجاد «مصونیت گله‌ای» گفته‌اند که هنوز خیلی زود است که بگویند آیا مردم در مقابل کووید-۱۹ مصونیت دائم خواهند یافت یا خیر. 

دکتر نیکلا رز، سرپرست بخش ویروس‌شناسی در موسسه ملی استانداردهای بیولوژیک و کنترل بیماری، گفت:‌ «نمی‌دانیم که همه‌گیری چطور رشد خواهد داشت. به عنوان مثال آنفلوآنزا به‌صورت موجی می‌آید و می‌رود. شاید در مورد کووید-۱۹ هم همین‌طور باشد. حقیقتا نمی‌دانیم که آیا به «مصونیت جمعی» (زمانی که تعداد زیادی از افراد جامعه نسبت به بیماری‌ای مصون شوند یا مصونیت نشان دهند) خواهیم رسید یا خیر.»

© The Independent

بیشتر از جهان