پخش زنده و آنلاین رسیدگی به پرونده‌های طلاق در بریتانیا

این جلسات قرار است از تابستان ۲۰۲۰ در یوتیوب و فیسبوک پخش شود

ساختمان دادگستری بریتانیا- Daniel LEAL-OLIVAS / AFP

وزارت دادگستری بریتانیا روز  پنج‌شنبه اعلام کرد جلسات دادگاه‌های رسیدگی به پرونده‌های طلاق در انگلستان و ولز برای نخستین بار در تاریخ، به صورت زنده از طریق اینترنت پخش می‌شود.

هدف از این کار افزایش آگاهی عموم مردم از دستگاه قضایی است و قرار است جلسات رسیدگی به پرونده‌های واقعی دادگاه‌های استیناف، از طریق یوتیوب، فیسبوک و توییتر به صورت زنده پخش شود.

جلسات رسیدگی  پخش تلویزیونی نخواهد داشت و پخش زنده هر پرونده از طریق اینترنت هم به صلاح‌دید قاضی پرونده بستگی دارد.

جلسات رسیدگی با یک دقیقه تأخیر پخش می‌شود تا بتوانند جلوی پخش برخط بی‌نظمی‌ها یا تندی‌های کلامی را بگیرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پخش جلسه دادگاه طوری است که بیننده می‌تواند قاضی و کرسی قضاوت را از روبرو و وکلای مدافع زوجین را از پشت سر ببیند. اما خود زوجین خواهان طلاق و خانواده‌های درگیر پرونده از دایره فیلم‌برداری دوربین بیرون هستند.

همچنین به خاطر حساسیت بالایی که پرونده‌های خانوادگی دارند نامی از افراد درگیر در پرونده هم به میان نمی‌آید.

طبق بیانیه‌ای که وزارت دادگستری بریتانیا منتشر کرده است مسائل مربوط به «ازدواج‌های مبتنی بر شرع اسلام، دسترسی به اطلاعات باروری یا هویت تراجنسیتی» از جمله نمونه‌های اخیر مورد بررسی در چنین رسیدگی‌هایی بوده است.

پیش از این هم در اوایل امسال دولت اجازه داده بود که در پرونده‌های جنایی مهم دادگاه عالی جنایی، به هنگامی که قاضی حکم را بیان می‌کند فیلم‌برداری کنند.

دیوان عالی بریتانیا از سال ۲۰۰۹ جلسات رسیدگی به پرونده‌ها را پخش می‌کرده‌است و ماهانه حدود ۲۰ هزار بیننده داشته است.

نخستین  پخش جلسات رسیدگی به پرونده‌های طلاق از تابستان شروع خواهد شد.

رابرت باکلند وزیر دادگستری و لرد اعظم گفت: «هر روز قضات دادگاه‌های خانواده زحمت می‌کشند و برای پرونده‌های دشواری که بار عاطفی زیادی دارند و اغلب پای بچه‌ها هم در میان است حکم صادر می‌کنند. از طریق همکاری با نظام قضایی در طرح‌های آزمایشی ابتکاری مثل این طرح، می‌خواهیم در عین رعایت تدابیر حفاظتی مناسب، تا حد امکان به نظام قضایی حالت شفافی بدهیم.»

پارسال شمار طلاق زوج‌های دگرجنس‌گرا در انگلستان و ولز به پایین‌ترین حد طی حدود نیم قرن اخیر رسید ( ۹۰۸۷۱ مورد) که پایین‌ترین شمار طلاق از سال ۱۹۷۱ به بعد است.

در بازه زمانی ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ بین‌ زوج‌های دگرجنس‌گرا ۱۰۱۶۶۹ مورد طلاق رخ داد که نشان‌گر ۱۰.۶ درصد افت طی ۱۲ ماه بود.

طبق داده‌های سازمان ملی آمار بریتانیا شمار طلاق دگرجنس‌گرایان کاهش یافته اما شمار جدایی زوج‌های هم‌جنس افزایش داشته است.

© The Independent

بیشتر از زندگی