ویروس کرونا؛ استرالیا چه می‌کند؟

محققان استرالیایی از احتمال دستیابی به درمان کرونا خبر دادند

مسافران در فرودگاه سیدنی، ۱۶ مارس ۲۰۲۰-PETER PARKS / AFP

امروز (دوشنبه) شمار مبتلایان به کروناویروس در استرالیا ۳۵۷ نفر و تعداد قربانیان شش نفر اعلام شد. اما حتی قبل از افزایش شمار مبتلایان نیز دولت در مجموع ۲۰ میلیارد دلار برای حمایت اقتصادی و درمانی از جامعه در مواجهه با شیوع (کووید-۱۹) درنظر گرفته بود. ۱۷.۶ میلیارد دلار از این بسته حمایتی را کمک‌های اقتصادی به قشر آسیب‌پذیر و کسب و کارهای خسارت دیده شامل کمک هزینه ۷۵۰ دلاری به ۶.۵ میلیون شهروند استرالیا تشکیل می‌دهد. ۲.۴ میلیارد دلار هم به بسته‌های خدمات درمانی و بهداشتی اختصاص دارد.

قرنطینه اجباری مسافران برای ۱۴ روز، ممنوعیت ۳۰ روزه پهلوگیری کشتی‌های تفریحی در بنادر استرالیا، منع گردهمایی‌های بالای ۵۰۰ نفر ، ترغیب شهروندان به حفظ فاصله از یکدیگر و پرهیز از دست‌دادن نیز از دیگر اقداماتی است که اخیرا اجرا می‌شود. شهروندانی که از قوانین جدید سرپیچی کنند با جریمه‌ای ۱۳ هزار دلاری و حبس مواجه خواهند شد.

اعلام وضعیت اضطراری در ایالت‌های استرالیا با ایالت ویکتوریا و کنبرا آغاز شده و انتظار می‌رود به ایالات‌های پرجمعیت دیگر گسترش یابد. فشار بر دولت برای اعلام تعطیلی مدارس نیز ادامه دارد و اسکات موریسون، نخست‌وزیر و اعضای ارشد کابینه او در روزهای اخیر ساعت‌های طولانی را در جلسه‌‌هایی با دستور کار کنترل شیوع کروناویروس در کشور برگزار کرده‌اند. در استرالیا نیز مانند بسیاری دیگر از کشورها، کروناویروس مقامات دولتی از جمله پیتر داتون، وزیر کشور و همچنین دو نماینده را مبتلا کرده است.

استرالیا ماه گذشته و در حالی که شمار مبتلایان هنوز انگشت‌شمار بود، ورود شهروندان چینی به استرالیا و سفر شهروندان خود به خاک چین را ممنوع کرد. این در حالی است که چین یکی از بزرگترین شرکای تجاری استرالیا به شمار می‌رود. دانشجویان چینی سهم مهمی در پر کردن ظرفیت دانشگاه‌های استرالیا دارند، توریست‌های چینی سرمایه کلانی به اقتصاد استرالیا وارد می‌کنند و بازار املاک این کشور نیز از ثروتمندان چینی سود می‌برد. دولت استرالیا همچنین پس از اینکه نخستین مور ابتلای یک مسافر از ایران به کروناویروس تایید شد، سفر از ایران را ممنوع کرد، مگر اینکه مسافران ۱۴ روز پس از خروج از ایران در کشور ثالث قرنطینه شده باشند.

مردم استرالیا نیز مانند بسیاری دیگر از کشورها پس از پشت سرگذاشتن مرحله انکار خطر، اکنون دچار اضطراب شده‌اند. نگرانی افکار عمومی از شرایط غیرقابل پیش‌بینی به صف‌های طولانی در فروشگاه‌ها و خالی شدن قفسه‌های محصولات بهداشتی به ویژه دستمال توالت و مواد ضدعفونی کننده منجر شده است. همین نکته موجب شده که برای خرید محصولات بهداشتی و مواد غذایی مانند برنج و آرد محدودیت در نظر گرفته شود.

با این وجود دولت در تلاش است ضمن حساس نگاه‌داشتن افکار عمومی نسبت به تهدید‌های ناشی از کروناویروس، به آنها اطمینان دهد که حمایت همه‌جانبه‌ای از شهروندان به عمل می‌آورد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در استرالیا علاوه بر دولت فدرال، ایالت‌ها نیز برای حمایت از جمعیت خود دست به کار شده‌اند. ایالت وسترن‌استرالیا از امروز همه هزینه‌های آب، برق و حمل و نقل عمومی شهروندان را به حال تعلیق درآورده و به قشر آسیب‌پذیر برای پرداخت هزینه‌های انرژی ۳۰۰ تا ۶۰۰ دلار کمک خواهد کرد.

فروشگاه‌های زنجیره‌ای در سراسر استرالیا به منظور رفاه حال سالمندان که بیشتر در معرض خطر ابتلا به کرونا و مرگ قرار دارند، یک ساعت مشخص در روز را تنها به خرید افراد مسن اختصاص داده‌اند.

در همه فروشگاه‌ها مواد ضدعفونی کننده برای استفاده مشتریان و تمیز کردن سبدهای خرید در دسترس است و برخی محصولات بهداشتی با تخفیف عرضه می‌شوند.

در همین حال بسیاری از رقابت‌های ورزشی و سمینارها و گردهمایی‌ها به تعویق افتاده و تلاش برای محدود‌تر کردن روابط اجتماعی و لغو دامنه‌دارتر مراسم و فعالیت‌های غیرضروری ادامه دارد.

استرالیا از نخستین کشورهایی بود که تسهیلات «درایو ترو» برای انجام تست کرونا را در ایالت استرالیای جنوبی ایجاد کرد. به طوری که شهروندان بدون اینکه کمترین تماسی با دیگران داشته باشند،‌ می‌توانند با خودروی خود وارد ایستگاه‌های تست کرونا شوند. این ایستگاه‌ها هر ۲۰ دقیقه یک تست کرونا انجام می‌دهند.

در همین حال خبرهای امیدوار کننده‌ای از سوی محققان استرالیایی منتشر می‌شود.

سون‌نیوز (7News) به نقل از دانشمندان استرالیایی در دانشگاه کویینزلند گزارش داده که یک زن مبتلا به کرونا ویروس به داروهای جدیدی که به منظور درمان او به کار گرفته شده، «خیلی خوب» پاسخ داده است. به گفته آنها شاید داروهای «اچ‌آی‌وی» و «مالاریا» در درمان کرونا موثر باشند، اما اثبات آن به زمان و انجام آزمایش‌های بیشتر و وسیع‌تر نیاز دارد.

پروفسور دیوید پترسون ابراز امیدواری کرده است که تا پایان ماه جاری میلادی برخی مبتلایان به کرونا به طور داوطلبانه برای تحت درمان قرار گرفتن با داروهای جدید، ثبت نام کنند.

آنچه که بیش از هرچیز در نحوه مدیریت بحران در استرالیا جلب توجه می‌کند، انسجام همه بخش‌ها و نهادهای مسئول و هماهنگی آنها برای عملکردی با کیفیت و موثر و همچنین اطلاع‌رسانی بسیار شفاف و لحظه‌ای است. بین دولت و مردم اعتماد برقرار است و دولتمردان حفظ سلامتی و امنیت شهروندان را وظیفه خود می‌دانند. 

بیشتر از جهان