کرونا در ایران؛ دخالت اطلاعات سپاه و امنیتی‌تر شدن بحران

انتقاد از نحوه مدیریت بحران کرونا دلیل دستگیری عضو شورای شهر شیراز

مهدی حاجتی عضو شورای شهر شیراز امروز به دستور مقام‌های قضایی بازداشت شده است - عکس از رسانه‌ها

امروز پنج‌شنبه ۲۲ اسفندماه خبرگزاری ایلنا در خبری کوتاه نوشت که  «محمد مختاری، کاپیتان ۳۶ ساله تیم داماش گیلان با حکم قضایی دادستان استان گیلان، توسط سازمان اطلاعات سپاه قدس گیلان بازداشت شد». 

به نوشته خبرگزاری ایلنا «پرونده نامبرده هم اکنون در حال طی مراحل قانونی است».

در این خبر کوتاه آمده است که دلیل دستگیری این بازیکن فوتبال استان گیلان اظهارات تند محمد مختاری علیه مسئولان کشور درباره نحوه مدیریت بحران شیوع ویروس کرونا در کشور بوده است. 

گیلان از جمله استان‌های ایران است که به گفته مقامات آن، تمام نقاط این استان شمالی کشور آلوده به ویروس کروناست. 

نمایندگان مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در روزها و هفته‌های گذشته مکررا هشدار داده بودند که در صورت عدم مدیریت بحران شیوع کرونا در این استان با یک فاجعه انسانی روبرو خواهیم شد. 

از سوی دیگر گفته می‌شود که مهدی حاجتی عضو شورای شهر شیراز هم امروز به دستور مقام‌های قضایی بازداشت شده است. 

این عضو شورای شهر شیراز در صفحه توئیتر خود از نحوه مدیریت بحران کرونا انتقاد کرده بود و نوشته بود که : «دشمن ملت ایران امروز آن کسانی هستند که برای رو کم کنیِ  دشمن فرضی حاضر شدند بر سر جان هموطنان ما قمار کنند.»

صفحه رسمی توئیتر این نماینده شورای شهر شیراز از دسترس خارج شده است. در فضای مجازی نیز بسیاری از کاربران نسبت به دستگیری مهدی حاجتی واکنش نشان داده‌اند.

این نماینده شورای شهر شیراز پیش‌تر هم به دلیل پیگیری وضع دو شهروند زندانی بهایی به زندان محکوم شده بود. 

روزهای گذشته نیز خبرهایی مبنی بر احضار مصطفی فقیهی و حسین دهباشی ، روزنامه‌نگار و فعال فرهنگی،  به دادسرا به خاطر انتشار برخی اخبار و انتقاد‌ها در مورد بحران کرونا در ایران گزارش شده بود. 

به نظر می‌رسد نهاد امنیتی اطلاعات سپاه در با کنترل همه‌جانبه فضای امنیتی کشور می‌خواهد در این شرایط بحران‌زده، سرکوب اطلاع‌رسانی را تا حد ممکن افزایش دهد و نگذارد که روشی جز روش اطلاع‌رسانی که خود تعیین کرده، درباره کرونا و شیوع این ویروس در سطح جامعه باب شود. 

مهم‌تر از آن ترس شدید حاکمیت از نمایش هرچه بیشتر ضعف مدیریت بحران و آشکار شدن ناتوانی نظام در کنترل اوضاع بحران‌زده و پیچیده نیز مساله‌ای‌ست که نهادهای امنیتی هم‌چون اطلاعات سپاه را بر آن داشته تا مانع نشر خبری خلاف روایت حاکمیت شوند. 

روز گذشته هم دادستانی تهران با انتشار بیانیه‌ای و با هدف «جلوگیری از اضطراب، ناامنی، تشویش اذهان عمومی و حفظ نظم عمومی» از مجازات افرادی که در این خصوص اطلاع رسانی می‌کنند خبر داد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بیانیه وزارت دادگستری آمده بود که «با لحاظ وجود در شرایط حساس کنونی و ضرورت ارائه اطلاعات واقعی در خصوص این بیماری و جلوگیری از اضطراب، ناامنی، تشویش اذهان عمومی و حفظ نظم عمومی (که هدف همیشگی دشمنان قسم خورده نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده)، دکتر القاصی دادستان عمومی و انقلاب تهران، با توجه به انطباق موضوع معنون با ماده ۷۴۶ قانون مجازات اسلامی و نیز بند ۱۱ از ماده ۶ قانون مطبوعات و در راستای مواد ۹۸ و ۶۷۱ قانون آ. د.ک، دستور قضایی صادر تا نسبت به شناسایی، مستند سازی و احضار عوامل سازنده و منتشر کنندگان اخبار کذب (از جمله کانال های خبری، پیج های اینستاگرام، سایتها و سایر منابع خبری) به همراه شناسایی منشاهای اصلی و منتشر و تشکیل پرونده قضایی اقدام گردد.»

بر اساس آخرین آمار رسمی در ایران تاکنون ۴۲۹ نفر در ایران در اثر بیماری کووید-۱۹ فوت شده‌اند. اما بسیاری معتقدند که آمارهای رسمی ارائه شده از سوی مقامات درمانی کشور بسیار کم‌تر از است. 

بیشتر از