امیدواری برای برخورد گروه ضربت با رسانه‌های فارسی‌زبان

وزارت امور خارجه مدعی‌ست رسانه‌های فارسی‌زبان اخبار جعلی درباره کرونا منتشر می‌کنند

در حالی که هر روز بر تعداد آمار مبتلایان و قربانیان ویروس کرونا در ایران افزوده می‌‌شود و از سوی دیگر آمارهای ارائه شده از سوی مقامات دولتی و مسئولان بهداشتی کشور هم منبع چندان موثقی برای بخش زیادی از جامعه نیست، مسئولان امور خارجه دولت حسن روحانی از برخورد «ضربتی» با رسانه‌های فارسی‌زبان سخن می‌گوید.

امروز عباس موسوی در نشست خبری خود که زیر سایه شیوع کرونا به شکل غیرحضوری برگزار می‌شد در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما درباره «تشکیل تیم ضربت در انگلیس برای مقابله با اخبار جعلی و انتشار اخبار غلط» و اینکه آیا سفارت ما در لندن توان برخورد با رسانه‌های فارسی زبان در لندن که اقدام به انتشار اخبار جعلی در خصوص وضعیت کرونا در ایران می‌کنند، دارد؟» گفت: «امیدواریم گروه ضربت در انگلیس شامل حال رسانه‌های فارسی زبان هم بشود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران «رسانه‌های خاص در انگلیس»  در شرایط حساس و بحرانی کنونی شروع به «اقدامات خلاف واقع و اخبار جعلی کرده‌اند» و ا سفارت ایران در لندن هم «بررسی‌های میدانی و حقوقی» انجام می‌دهد تا چنین درخواستی برای برخورد با آنها داشته باشد.

صبح امروز چهارشنبه برای دومین بار نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار شد. سایه کرونا فقط در شکل برگزاری آن نبود بلکه عباس موسوی در آغاز حرف‌هایش با اشاره به بحران دامن‌گیر نظام یعنی کرونا گفت: «تاریخ بشریت و تاریخ ایرانیان نشان داده است که نباید هیچ گاه تهدید را دست کم گرفت چرا که دست کم گرفتن تهدید زمینه شکست است هرچند که ما ملت قوی هستیم و از هر مسئله‌ای طنز می‌سازیم اما این مسئله نباید موجب دست کم گرفتن تهدیدات شود.»  

درباره حمله بیولوژیکی با شیوع کرونا باید صبر کرد 

سخنگوی وزارت امور خارجه به جمع معتقدان به تئوری «ویروس تروریسم» پیوست و گفت: «همه یک در یک کشتی نشسته‌ایم و کشورهای بسیاری در یک کشتی هستند و کسی حق ندارد این کشتی را سوراخ کند. بنابراین لازم است همگان این مسئله را جدی بگیرند و مبارزه با این ویروس و ویروس تروریسم نیازمند همکاری همه کشورها است». 

وی درباره برخی تحلیل‌ها درمورد حمله بیولوژیک برخی کشورها با شیوع ویروس کرونا، گفت: «تئوری مختلفی در کشور و سطح بین‌الملل در این زمینه مطرح شده و باید منتظر ماند و دید که نتیجه تحقیقات و بررسی‌ها در مورد این ویروس چگونه است.»

به گفته موسوی «در مورد این موضوع که آیا این ویروس یک بیماری واگیردار طبیعی با منشاء خاص یا حمله بیولوژیک است اطلاعی نداریم و زمانی که نتیجه تحقیقات در این زمینه مشخص شد می‌توانیم در این مورد اظهار نظر کنیم».

ایراد به نحوه سوالات «آژانس بین المللی انرژی اتمی»

عباس موسوی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ماجرای اخیر در آژانس بین‌المللی اتمی علیه جمهوری اسلامی و تاکید آژانس مبنی بر عدم همکاری جمهوری اسلامی در اجازه و امکان بازدید از سه سایت هسته‌ای مدعی شد: «ما بیشترین و فنی‌ترین همکاری‌ها را با آژانس داریم و بنا نیست هر ادعا و سوال بی‌پایه‌ای از سوی آژانس مطرح و ایران به آن پاسخ دهد.»  

موسوی گفت: «چارچوب همکاری ایران با آژانس مشخص است و آژانس هم باید اعتبار خود را حفظ کرده و هر ادعایی که هر فرد و رژیم پوچی مطرح کرد دنبال کند. ایران به سوالات پاسخ داده است مبنای آژانس درست و حقوقی نیست. سوالات باید براساس پایه‌های فنی و حقوقی باشد بلکه باید براساس سیاسی‌کاری برخی رژیم‌ها موضوعاتی را مطرح کند چرا که ایران آن را درست و سازنده نمی‌داند.»

او هم‌چنین به به واکنش اروپایی‌ها به گزارش اخیر مدیرکل آژانس گفت: «این مسئله به مقامات اروپایی ارتباطی ندارد. ما ابراز نگرانی‌ خود را بیان کرده‌ایم و در تماس تلفنی ظریف با بورل، این مسئله و همکاری‌های ایران با آژانس مطرح شده و از هر فرصتی برای تبیین اقدامات و مواضع خود استفاده می‌کنیم.»

موسوی درباره وی درباره «آخرین تحولات مربوط به برجام و اقدام ایران» هم گفت: «ما در مرحله‌ای که اقدام نهایی را انجام دهد، قرار نداریم. هنوز جای امیدواری است که تعهدات طرفین مجددا انجام شود. اگر این تلاش‌ها نتیجه نداد، ایران اقدام نهایی خود را اعلام خواهد کرد.»

ابراز نگرانی از  سلامت و بهداشت زندانیان ایرانی در خاک آمریکا 

موسوی در مورد احتمال ابتلای زندانیان ایرانی در زندان‌های آمریکا به ویروس کرونا مدعی شد که «با وضعیت بلبشویی که در آمریکا سراغ داریم، وضعیت بهداشتی زندان‌های آمریکا موجب نگرانی است. ایران به دلیل وجود برخی زندانیان ایرانی که به گروگان گرفته‌ شده‌اند، نگران وضعیت سلامتی آنها هستیم و امیدواریم دولت آمریکا سلامت آنها را تامین کند». 

سخنگوی وزارت خارجه در حالی این ادعا را درباره آمریکا دارد که در هفته‌های گذشته سازمان گزارشگران بدون مرز در دو بیانیه جداگانه نسبت به وضعیت زندانیان در زندان‌های ایران ابراز نگرانی نکرده بود و از سوی دیگر قوه قضاییه مدعی شده بود که نزدیک به هفت‌هزار زندانی را به دلیل شیوع گسترده کرونا مرخصی داده است.

موسوی با  بیان اینکه آماده‌ایم این زندانیان و گروگان‌ها را که «به هیچ دلیل محکمه پسند» در آنجا هستند به ایران بازگردانیم، گفت: «متاسفیم دولت آمریکا در یک اقدام مبتنی بر سواستفاده‌جویانه و فرصت‌جویانه وقتی در ایران یا چین یا هر کشوری که با آن زاویه داشت کرونا شیوع پیدا کرد، از این موضوع سواستفاده کرده و دولت‌هایشان را به ناکارآمدی متهم کنند ولی همانطور که گفتم این مسئله به خودشان هم بازمی‌گردد.» 

وزارت امور خارجه از تمامی ظرفیت‌ها برای مقابله بین‌المللی با کرونا استفاده می‌کند

موسوی به ماجرای کمک‌های بین‌المللی برای مبارزه با کرونا در ایران و اقدامات اخیر دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی و تشکر از علی لاریجانی در مجلس گفت: «اقدامات اخیر لاریجانی بسیار مناسب بوده است و از طریق معاونت‌های پارلمانی و اقتصادی به کمک دیپلماسی پارلمانی خواهد آمد و از تلاش‌های دیپلماسی پارلمانی استقبال کرده و امیدواریم این تلاش‌ها به نتیجه برسد».

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره ارسال کمک از سوی ایرانی‌ها در خارج از کشور و کانال مالی سوئیس هم گفت: «ما آمادگی خود را برای دریافت کمک‌ها به شکل مستقیم و غیرمستقیم اعلام کردیم. اگر مایل بودند می‌توانند به صلیب سرخ و سازمان جهانی بهداشت اینگونه کمک‌ها را ارسال کنند. 

این مقام مسئول هم‌چون بسیاری دیگر از مقامات جمهوری اسلامی درخصوص پیشنهاد کمک‌های  آمریکا گفت: «آمریکایی‌هایی‌ها ادعا می‌کنند راه را باز کردند و مانعی نیست و اگر مانعی نیست راهش را به همه اعلام کنند که چگونه و کجا می‌توانند اقدام به ارسال کمک کنند.»

چندی پس از شیوع گسترده کرونا در ایران مقامات آمریکایی با اعلام پیشنهاد کمک‌های پزشکی به ایران گفتند که در صورت خواست مقامات جمهوری اسلامی آمادگی دارند که کمک‌های خود را به ایران ارسال کنند. این پیشنهاد از همان ابتدا با مخالفت شدید مقامات جمهوری اسلامی همراه بود. 

بیشتر از