مسئولان کاخ سفید اعلام وضعیت ملی اضطراری را در خفا بررسی می‌کنند 

ترامپ برخی تمهیدات اضطراری برای تحکیم اقتصاد را بررسی کرد

مایک پنس٬ معاون رییس جمهور آمریکا در جمع خبرنگاران - Drew Angerer / AFP

به گزارش واشنگتن پست، کاخ سفید در خفا امکان اعلام وضعیت اضطراری در سطح ملی به دلیل انتشار ویروس کرونا را بررسی می‌کند. 

بنا به این گزارش دستیاران دونالد ترامپ در دولت، درباره اعلام وضعیت اضطراری ملی مذاکرات اولیه کرده‌اند. چنین تصمیمی به آژانس فدرال مدیریت اضطراری امکان می‌دهد در سطح بروز فاجعه با موضوع برخورد کند. این گزارش پس از آن منتشر می‌شود که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، توییت‌هایی را در تلاش برای کم‌‌اهمیت جلوه دادن ویروس کرونا نوشت. 

او در یکی از این ده‌ها توییت، در روز دوشنبه نوشت: «سال گذشته ۳۷ هزار آمریکایی بر اثر ابتلا به آنفلوآنزا جان باختند. این شمار سالانه بین ۲۷ هزار تا ۷۰ هزار نفر است. هیچ چیز تعطیل نمی‌شود، زندگی و اقتصاد ادامه می‌یابد. در حال حاضر ۵۶۴ مورد ابتلا به ویروس کرونا و ۲۲ مورد مرگ داریم. به این موضوع فکر کنید!»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک مقام ارشد دولتی به واشنگتن پست گفت که آقای ترامپ از این که به افراد بگوید «جایی نروند» یا «فلان صنعت را تعطیل کنند» خودداری کرده است. 

در عین حال آقای ترامپ روز دوشنبه و با وضعیت بد بازارهای جهانی و سقوط بهای نفت، برخی تمهیدات اضطراری برای تحکیم اقتصاد را بررسی کرد. 

رئیس‌جمهور ایالات متحده سپس به خبرنگاران گفت که با قطع مالیات بر درآمد و دیگر سیاست‌هایی که موجب اطمینان خاطر نیروی کار می‌شود موافق است و این تمهیدات را «بسیار ناگهانی» توصیف کرد. 

مشخص نیست که کنگره این پیشنهادات را چگونه بررسی خواهد کرد چرا که قانونگذاران دمکرات و جمهوریخواه، عملکرد رئیس‌جمهور در نحوه برخورد با انتشار ویروس کرونا را مورد انتقاد قرار داده‌اند. 

لری هوگان فرماندار جمهوریخواه ایالت مریلند، رویکرد آقای ترامپ را زیر سئوال برد و گفت: «گاهی هرچه به ذهنش می‌آید را می‌گوید یا توییت می‌کند و بعد یک نفر در تلویزیون برعکسش را می‌گوید. اهمیت زیادی دارد که پیام کاملا صریح و مشخص و بر اساس واقعیت به مردم بیان شود.»

کریس مورفی سناتور دموکرات به واشنگتن پست گفت:‌ «این از بسیاری جهات برای ما لحظه ترس است. یک تهدید امنیتی واقعی علیه ملت و رئیس‌جمهوری که نمی‌تواند حقیقت را بگوید، نمی‌تواند واکنشی با‌ثبات را سازمان‌دهی کند و افراد مجرب را مسئول رسیدگی به این کار نکرده است.»

رئیس جمهور ایالات متحده تلاش کرده تا نگرانی از گسترش ویروس کرونا را بی‌اهمیت جلوه دهد و در گذشته بر «مهار شدن» آن تاکید کرد و گفت‌ دلیل این بود که «ما در مرزهایمان بسیار قوی عمل کرده‌ایم.»

© The Independent