به گفته اقتصاددانان، ویروس کرونا اروپا را به سوی رکود می‌برد

با گسترش ویروس کرونا اقتصاد منطقه یورو در نیمه نخست سال ۲۰۲۰ دستخوش رکود می‌شود

بانک مرکزی فرانسه هم پیش‌بینی کرد که اقتصاد این کشور در سه ماهه نخست امسال رشدی نخواهد داشت - Kenzo TRIBOUILLARD / AFP

اقتصاددانان هشدار داده‌اند با توجه به آن که شیوع سریع ویروس کرونا لطمه سنگینی به کسب‌وکارها و اعتماد مصرف‌کنندگان زده است، اقتصاد اروپا به سوی رکود پیش می‌رود.

هم بانک سرمایه‌گذاری مورگان استنلی و هم بانک برنبرگ، پیش‌بینی کرده‌اند که اقتصاد منطقه یورو در نیمه نخست سال ۲۰۲۰ دستخوش رکود شود و در کشاکش بدترین افولی که بعد از سقوط مالی سال ۲۰۰۸ در بازارهای جهان رخ می‌دهد، پیش‌بینی‌های جدیدشان را منتشر کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق پیش‌بینی برنبرگ، جی‌دی‌پی (تولید ناخالص داخلی) منطقه یورو در سه ماه نخست امسال ۰.۴ درصد افت می‌کند و این افت برای سه ماهه دوم برابر با ۰.۵ درصد خواهد بود.

تحلیل‌گران می‌گویند ایتالیا سومین اقتصاد بزرگ منطقه یورو است و قرق کامل یک ماهه‌ای که برای ۱۶ میلیون نفر از جمعیت خود برقرار کرده «اختلالاتی فراتر از پیش‌بینی ما ایجاد کرده است.»

هولگر شمیدینگ، اقتصاددان ارشد این بانک آلمانی می‌گوید: اقدامات ایتالیا و احتمال رفتن سایر بخش‌های اروپا به همان سو در هفته‌های آینده می‌تواند در کوتاه مدت به اعتماد مصرف‌کنندگان لطمه چشم‌گیری بزند.

طبق پیش‌بینی این بانک، افت اقتصادی ایتالیا در پایان سال ۲۰۲۰ به ۱.۲ درصد خواهد رسید و نیز طبق پیش‌بینی این بانک، برای چند ماه آینده «اثرگذاری شیوع ویروس کرونا، خیلی بیش‌تر از اصول بنیادی اقتصاد یا تغییرات خط‌مشی پولی یا مالی خواهد بود.»

بانک مرکزی فرانسه هم پیش‌بینی کرد که اقتصاد این کشور در سه ماهه نخست امسال رشدی نخواهد داشت و رشد ۰.۳ درصدی را که برای جی‌دی‌پی (تولید ناخالص داخلی) این کشور پیش‌بینی کرده بود، به ۰.۱ درصد کاهش داد.

برونو لومیر، وزیر اقتصاد فرانسه می‌گوید اقتصاد اروپا که از قبل ضعیف شده بود، برای دفاع در برابر شیوع ویروسی که زنجیره عرضه شرکت‌ها را مختل کرده، شرکت‌های هواپیمایی را به کاهش دادن ظرفیت وادار کرده و سبب شده در برخی کشورها مردم به انبار کردن مواد غذایی رو بیاورند، باید «آماده‌باش» بدهد.

این ارزیابی‌ها که از رکود خبر می‌دهند، مقدمه‌ای ناخوشایند برای نشست سیاست‌گذاران بانک مرکزی اروپا(ای‌سی‌بی) است که این هفته در فرانکفورت برگزار می‌شود و ممکن است آن‌ها را وادار کند که نرخ بهره را کاهش و فروش اوراق قرضه را افزایش دهند. این در حالی است که بانک مرکزی ایالات متحده پیش از این واکنش نشان داده و هفته قبل به طور غیرمنتظره‌ای نرخ بهره را کاهش داد.

بانک مرکزی اروپا بیش از ۳۵۰۰ کارمند دارد و روز دوشنبه اکثر آن‌ها را برای دورکاری به خانه‌های‌شان فرستاد تا چگونگی مقابله با رکود کرونایی را محک بزند. این بانک اکثر گردهمایی‌های عمومی یک ماه آینده خود را لغو کرده است، اما اعلام کرد جلسه شورای حاکمیتی خود برای تعیین نرخ بهره را در همان زمان برنامه‌ریزی شده یعنی پنج‌شنبه برگزار خواهد کرد.

جنگ قیمت تمام عیار بین عربستان و روسیه نیز، که به سقوط بازار سهام و قیمت نفت در سراسر جهان منجر شد، به اختلال در بازارهای جهان دامن زده است.

© The Independent

بیشتر از اقتصاد