بازار بورس تحت تاثیر نگرانی از شیوع کرونا سقوط کرد

افت ۱۸۰۰ واحدی شاخص صنعتی داوجونز

کرونا و جنگ احتمالی بر سر قیمت نفت بورس را تحت تاثیر قرار داد-ADEK BERRY / AFP

بامداد دوشنبه ۹ مارس، بازار بورس به خاطر ترس از شیوع ویروس و جنگ احتمالی بر سر قیمت نفت، شاهد سقوط قابل توجهی بود که وال استریت را مجبور کرد تبادل اوراق بهادار را برای مدت کوتاهی متوقف کند.

با گشایش بازار در بامداد امروز، شاخص صنعتی «داو جونز» نیز بیش از ۱۸۰۰ واحد سقوط کرد و شاخص «استاندارد اند پور» نیز به محض نواخته شدن زنگ‌ شروع کار بازار، حدود ۷ درصد کاهش یافت. 

به خاطر این سقوط قابل توجه، مبادله اوراق بهادار دقایقی بعد از گشایش بازار متوقف شد. این توقف برای ۱۵ دقیقه ادامه داشت که امیدی بود برای این که بازار به حالت پایدار سابق باز گردد. «وقفه در مدار» مبادلات اوراق بهادار، که منجر به توقف بازار می‌شود تا به تاجران به خاطر خسارات آنها آرامش بخشد، دفعه بعد وقتی اتفاق خواهد افتاد که بازار بورس شاهد سقوط ۱۳ درصد بیشتر باشد، که در آن صورت نیز تجارت دوباره متوقف خواهد شد.

وقتی تجارت دقایقی بعد دوباره از سر گرفته شد، سقوط شدید بازار کاهش یافت و سقوط میان ۵ تا ۷ درصد در تناوب باقی ماند.

این واکنش بازار بورس در نتیجه بروز ترس و وحشت در سراسر جهان به خاطر روند رو به افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا است که تاثیری شدید بر اقتصاد خواهد گذاشت. سرمایه‌گذاران اکنون به دنبال سرمایه‌گذاری در جایگزین‌های امن‌تر هستند که اگر اقتصاد ایالات متحده دچار رکود اقتصادی شد ثروت خود را از دست ندهند.

گرچه وقفه در مدار مبادلات توانست از سقوط بیشتر بازار جلوگیری کند اما امروز در حال تبدیل به یکی از بدترین روزهای وال استریت برای سال‌های متوالی است.

مشکلات کنونی در بازار بورس ایالات متحده در اقتصادهای سراسر جهان منعکس شده است. شاخص ۱۰۰ بورس اوراق بهادار «فایننشال تایمز» نیز شاهد بیشترین سقوط خود از سال ۲۰۰۸ با ۸ درصد بود که کمترین میزان برای سه سال گذشته این بازار است. اوراق بهادار در بازارهای آسیایی نیز شاهد سقوط شدیدتری بودند.

بازار نفت جهان نیز آخر این هفته شاهد سقوط بود چرا که عربستان سعودی و روسیه در حال رقابت بر سر قیمت نفت خام هستند. با آغاز شیوع ویروس کرونا، قیمت نفت شاهد کاهشی پایدار بوده است که نشانه‌ای برای سرمایه‌گذاران و حاکی از آن است که اقتصاد جهانی در حال افول و آهسته شدن است.

برای مقابله با کاهش قیمت، عربستان سعودی آماده کاهش تولید نفت خام خود بود تا به افزایش قیمت منجر شود. اما این برنامه با شکست مواجه شد وقتی روسیه بازار را غرق در نفت خام خود به قیمتی ارزان‌تر کرد که باعث کاهش بیشتر قیمت نفت خام شد.

افزایش ناگهانی عرضه نفت ارزان‌قیمت در بازار، برای تمام جهانیان امری ارزشمند نیست. کارشناسان نگران هستند که این مساله ممکن است منجر به بروز جنگی بر سر نفت خام میان عربستان سعودی و روسیه شود که دو کشور از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت خام در جهان هستند.

روز دوشنبه و در ادامه کاهش پایدار قیمت‌ها، نفت خام تقریبا یک چهارم ارزش خود در قراردادهای آینده را از دست داد. معمولا کاهش قیمت نفت باعث سود بردن شرکت‌های هواپیمایی می‌شود چرا که می‌توانند مسافران را به قیمتی پایین‌تر پرواز دهند. اما این بار حتی شرکت‌های هواپیمایی هم از آن نفع نخواهند برد چرا که تقاضا برای مسافرت‌های هوایی در سراسر جهان نیز شدیدا به خاطر ویروس کرونا کاهش یافته است.

توافقی مبنی بر کاهش تولیدات هنوز ممکن است رخ دهد، تا از جنگ بر سر قیمت نفت جلوگیری شود و ظاهرا روسیه آماده انجام مذاکرات بیشتر است.

© The Independent

بیشتر از اقتصاد