نماینده بهشهر: وضعیت قرمز است، مازندران را قرنطینه کنید

نمایندگان گیلان: وضعیت اضطراری است، گیلان را قرنطینه کنید

نماینده بهشهر هشدار داد که مسئولیت عدم قرنطینه بر عهده دولت و وزارت کشور خواهد بود-عکس از ایران‌گلوبال

علی‌محمد شاعری، نماینده بهشهر و رئیس مجمع نمایندگان استان مازندران در دو نامه جداگانه به رئیس‌جمهور و وزیر کشور از آنها خواسته باتوجه به وضعیت قرمز در مازنداران، این استان قرنطینه شود. او همچنین خواستار اعزام تیم درمانی و ارسال تجهیزات لازم برای مقابله جدی با کروناویروس (کووید-۱۹) در استان مازندران شده است.

رئیس‌ مجمع نمایندگان مازندران در این نامه به حسن روحانی و عبدالرضا رحمانی فضلی هشدار داده است که مسئولیت عدم قرنطینه استان مازندران و تبعات آن بر عهده دولت و وزارت کشور خواهد بود.

از سوی دیگر، اعضای مجمع نمایندگان استان گیلان در مجلس شورای اسلامی نیز در نامه‌ای به رئیس مجلس و وزیر بهداشت، وضعیت را «اضطراری» توصیف کرده و خواستار افزایش کمک‌ها به این استان شدند. در این نامه درخواست تعطیلی ادارات و قرنطینه استان گیلان نیز مطرح شده است. 

این در شرایطی است که محمد میرزابیگی، رئیس کل سازمان نظام پرستاری در گفتگو با ایرنا به کمبود تجهیزات حفاظتی برای کادر درمانی  از جمله ماسک و دستکش در استان‌های شمالی اشاره کرد و آن را «نگران کننده» خواند. 

استان‌های شمالی ایران یکی از بیشترین شمار مبتلایان و قربانیان کروناویروس در سطح کشور را دارند. روز گذشته باشگاه خبرنگاران به نقل از محمدحسین قربانی، نماینده وزیر بهداشت در استان گیلان، شمار قربانیان کووید-۱۹ در این استان را بیش از ۲۰۰ نفر و تعداد مبتلایان را حدود ۹۰۰ نفر اعلام کرده بود. در همان زمان تعداد رسمی قربانیان در کل کشور ۱۹۴ نفر و تعداد مبتلایان ۶ هزار و ۵۶۶ نفر اعلام شده بود. 

پیش از این جبار کوچکی‌نژاد، از نمایندگان رشت این شهر را بحرانی‌ترین شهر در ایران و یا جهان توصیف کرده و خواستار توجه ویژه به شرایط حاد آن شده بود.

این درحالی است که با گذشت ۳ هفته از اعلام رسمی شیوع کروناویروس در ایران، مقامات جمهوری اسلامی همچنان در برابر گزینه قرنطینه شهرها مقاومت نشان می‌دهند.

نخست، عدم قرنطینه قم به عنوان کانون شیوع کووید-۱۹ در ایران، موجب سرایت ویروس کرونا به دیگر شهرها شد و اکنون شهرهای شمالی ایران باوجود آمار بالای مبتلایان و قربانیان همچنان قرنطینه نشده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در شرایطی است که در نمونه‌های مشابه، دیگر کشورهای درگیر با کروناویروس، قرنطینه را برای یک یا چند شهر اعمال کرده و میلیون‌ها نفر را در ایزوله قرار داده‌اند. شهر ووهان چین که کروناویروس از طریق آن شیوع پیدا کرد، از اواخر ماه ژانویه قرنطینه شده و همچنان این قرنطینه ادامه دارد. در ایتالیا، کشوری که در اروپا بیشترین آمار مبتلایان و قربانیان کووید-۱۹ را به ثبت رسانده نیز قرنطینه اجرا شده است. عربستان سعودی نیز شهر قطیف که بیشترین آمار مبتلایان (۱۱ نفر) را دارد را در قرنطینه قرار داده است.

اما به نظر می‌رسد در ایران نحوه مقابله با یک ویروس که سلامت و جان شهروندان را به خطر انداخته  به یک مساله امنیتی تبدیل شده است. این نگاه  «قرنطینه» را نیز یک موضوع امنیتی-سیاسی می‌بیند.

در همین حال علیرضا زالی، فرمانده مدیریت عملیات مقابله با کرونا در تهران تاکید کرد که کرونا در تهران و سایر نقاط کشور کنترل نشده و باید مداخلات در سطح شهرها به طور جدی کنترل شود. زالی هشدار داد اگر تغییری صورت نگیرد، افزایش آمار مبتلایان شتاب بیشتری می‌گیرد.

به گفته زالی برخی در اطراف تهران در خفا در تالارها مراسم برگزار کردند و این در حالی است که تنها با قطع ارتباط اجتماعی می‌توان چرخه بیولوژیک ویروس را شکست داد.

او همچنین هشدار داد که قطع علایم فرد مبتلا به معنی بهبودی کامل  نیست و همچنان باید مراقب بود.

بیشتر از