کن در تسخیر تارانتینو

گزارش اختصاصی ایندیپندنت فارسی از روز هشتم جشنواره کن

 مرتضی بهبودی

روزی که کوئنتین تارانتینو به کن می‌آید، قاعدتا جای چندانی برای سایر خبرها نیست. بیست و پنج سال از اولین سالی که این کارگردان آمریکایی برای بار  نخست به کن آمد، می‌گذرد و او حالا بار دیگر، همرا ه با سه بازیگر اصلی فیلمش، مهمان فرش قرمز این جشن بزرگ سینما است: برد پیت، لئوناردو دی‌ کاپریو (که حالا دیگر بازیگر همیشگی فیلم‌های او شده) و مارگو رابی، ستاره استرالیایی. اگر واکنش‌های کن را معیار بگیریم، باید انتظار داشته باشیم فیلم تارانتینو به موفقیت‌های بسیاری در سراسر دنیا برسد. حضار در کن بیش از چهار ساعت در صف ایستادند تا اولین نمایش جهانی این فیلم را تماشا کنند؛ اتفاقی که در کن کم‌تر می‌افتد. آیا این فیلم می‌تواند رکورد فروش فیلم قبلی تارانتینو «جانگوی زنجیرگسیخته» را بشکند؟ بازار پیش‌بینی داغ است. 

این‌ها همه خبرهای خوبی برای تارانتینو است، اما نه برای بونگ جون هو، فیلم‌ساز کره‌ای. آخرین ساخته او، «انگل»، همان دیروز درست پس از فیلم تارانتینو در بخش مسابقه نمایش یافت. جون هو دو سال قبل هم با فیلم «اوکرا» به کن آمده بود که مورد تحسین منتقدین قرار گرفت. 

در بخش «نوعی نگاه» دیروز هم شاهد نمایش دو فیلم با موضوعات متفاوت بودیم. الیور لکس، کارگردان اسپانیایی با «آتش می‌آید» آمده بود و لورنزو ماتوتی، با فیلم انیمیشن «حمله خرس‌ها به سیسیلی.» فیلم اول، استعاره تاریکی از رابطه انسان و آتش است؛ فیلمی زیبا و در عین حال خشن. فیلم دیگر اما ماجرایی رنگارنگ است که به مسائلی همچون جنگ و هویت می‌پردازد. 

ورای تماشای فیلم‌ها اما شاهد رویدادهای دیگری هم بودیم. صندوق فیلم فرانسه جلسه‌ای برای افراد درگیر در صنعت ساخت فیلم‌های مستند برگزار کرد. تاثیر فیلم مستند بر جامعه و راه‌هایی برای متنوع‌تر شدن این گونه فیلم‌ها و در بر گرفتن قشرهای بیشتری از جامعه، موضوع اصلی آن بحث بود. ارائه ‌دهندگان اصلی بحث‌ها، دو مستند ساز بودند: یولانده زوبرمن، که در سال ۲۰۱۲ با مستند «آیا حاضری با یک عرب سکس داشته باشی؟» آمده بود، و وعد ال کتائب، که «برای سما» اولین فیلم مستندش در مورد تجربه شهر حلب از جنگ سوریه، امسال در بخش خارج از مسابقه به نمایش درآمد. 

در بازار نیز دیروز مثل همیشه سر شرکت‌های فیلم‌سازی شلوغ بود. به پایان جشنواره نزدیک می‌شویم و معامله‌ها داغ‌تر و داغ‌تر می‌شوند. از فروش‌های مهم منطقه خاورمیانه را شرکت بلوم‌هاوس انجام داد که تهیه‌کننده فیلم‌های جوردن پیل، مانند «برو بیرون» و «ما» است. این شرکت موفق شد سه تا از فیلم‌های «تریلر» خود را که در دستساخت هستند، برای بازار خاورمیانه و آفریقای شمالی به فروش برساند.

کن همچنین دیروز شاهد دهمین سالگرد نشست «تنوع» بود که یولوندا برینکلیِ آمریکایی مبدع آن بوده است. هدف از این نشست که جنبش مستقلی از فیلم‌سازان پشت آن هستند، ترغیب به ایجاد «تنوع» در کن است. مراسم دیروز همچنین شاهد پخش فیلم‌های کوتاه، مراسم اهدای جایزه و البته پارتی پایانی با هنرنمایی دی‌جی‌ها و تفریححاضرین بود؛ پایان آشنای یک روز دیگر جشنواره کن.

بیشتر از فرهنگ و هنر