کرونا در ایران؛ همه‌گیری تصاعدی بیماری در آستانه سال جدید

نماینده وزیر بهداشت در گیلان از مرگ بیش از ۲۰۰ نفر به دلیل کرونا خبر داد

در ۲۴ ساعت گذشته ۷۴۳ مورد بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در ایران شناسایی شده و کل مبتلایان به این بیماری را به ۶۵۶۶ نفر رسانده‌- AFP

در حالی که کمتر از دو هفته تا پایان سال ۱۳۹۸ شمسی باقی مانده است، امروز یک‌شنبه هجدهم اسفندماه، خبرهای همه‌گیری ویروس کرونا در ایران هم‌چنان نشان از سیر صعودی تعداد مبتلایان و قربانیان این مهمان ناخوانده جهانی دارد.

در حالی که وزارت بهداشت جمهوری اسلامی آخرین آمار قربانیان کرونا در ایران را ۱۹۴نفر اعلام کرده، محمد حسین قربانی، نماینده وزیر بهداشت در استان گیلان گفته است که «بیش از ۲۰۰ نفر در این استان در اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند».

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان این مقام مسئول در استان گیلان گفته است که تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در استان گیلان را بین ۸۰۰ تا ۹۰۰ است. آماری که با عدد اعلام شده از سوی وزارت بهداشت هم‌خوانی ندارد. وزارت بهداشت اعلام کرده بود که تعداد مبتلایان در استان گیلان ۴۹۶ نفر است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز گذشته بود که دو نفر از نمایندگان مردم شهر رشت در مجلس شورای اسلامی وضعیت این شهر را بسیار بحرانی و «ترسناک» عنوان کردند؛ جعفرزاده ایمن آبادی، گفته بود: «آمار مبتلایان و قربانیان کرونا بسیار وحشتناک است و حتی کیت آزمایش برای اخذ تست از اشخاص مشکوک به این ویروس نیز در دسترس نیست.»  

این نماینده مجلس صراحتا گفته بود که «اگر اقدامات درخوری در زمینه مبارزه با کرونا در گیلان صورت نگیرد تا چندروز آینده شاهد بروز یک فاجعه انسانی در این منطقه خواهیم بود».

جبار کوچکی‌نژاد، یکی دیگر از نمایندگان رشت در مجلس این شهر را «بحرانی‌ترین شهر درگیر با ویروس کرونا در کشور و شاید هم در جهان» خوانده بود. 

از دو روز پیش نیز صحبت‌هایی درباره لزوم برپایی بیمارستان صحرایی در نزدیکی شهر رشت به گوش می‌رسد. بیمارستانی که گویا قرار است در «لاکان» برپا شود تا بیماران مبتلا به ویروس کرونا در آن مکان بستری و مداوا شوند. 

 محمد حسین قربانی گفته بود که «زیرساخت‌های استان گیلان برای مقابله با شیوع کرونا مناسبت نیست و بیماران به صورت پراکنده بستری ‌شده‌اند».

استان گیلان به یکی از مهم‌ترین مراکز شیوع ویروس کرونا در ایران تبدیل شده و در روزهای گذشته بارها مقا‌‌‌م‌های استانی و نمایندگان مجلس درباره وضعیت بحرانی در این استان هشدار داده‌اند.

مسئولان استانی در گیلان و نماینده تام‌الختیار وزارت بهداشت در حالی درباره آمارهای بسیار بالای قربانیان و مبتلایان در گیلان و به‌خصوص شهر رشت سخن می‌گویند که امروز کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت ایران آخرین آمار دولتی مبتلایان و جانباختگان از ویروس کرونا را در ایران ۱۹۴ نفر جان‌باخته و ۶۵۶۶ نفر مبتلا عنوان شده است. 

براساس این اعلام در ۲۴ ساعت گذشته ۷۴۳ مورد بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در ایران شناسایی شده که کل مبتلایان به این بیماری را به ۶۵۶۶ نفر رسانده‌ است.

براساس همین گزارش‌ها تاکنون ۲۱۳۴ بیمار بهبود یافته اند.

از سوی دیگر گزارش‌های زیادی از شهرهای دیگر ایران نیز به گوش می‌رسد که نشان از رودررویی جدی‌تر مسئولان شهری و هم‌چنین کنترل اساسی‌تر رفت‌وآمد میان بسیاری از شهرها و استان‌های کشور است. 

امروز، محمد قانعی، رئیس اتحادیه هتلداران مشهد، به خبرگزاری ایلنا گفته که «از هفته گذشته هیچ زائر خارجی در شهر نیست و با اعمال محدودیت ‌رفت‌وآمد و قرنطینه شهرها، ورود زائر داخلی نیز نزدیک صفر شده است».

به گفته رئیس اتحادیه هتلداران مشهد «تنها ۵ درصد هتل‌های شهر فعالیت دارند که آن هم به خاطر مهمانان ویژه است».

قرنطینه نشدن شهر قم،که به عنوان مرکز شیوع ویروس کرونا در ایران شناخته می‌شود، در روزهای گذشته باعث انتقادات زیادی شده بود. بسیاری معتقدند که اگر در همان روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا از شهر قم، این شهر و یا مراکز مذهبی شهر تعطیل می‌شد حتی در صورت عدم قرنطینه کامل قم، بازهم تا حدود زیادی از گسترش این ویروس در سطح کشور جلوگیری می‌شد. 

موضوعی که علیرضا رحیمی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز به آن واکنش نشان داد و در صفحه توییتر خود خطاب به نمایندگان شهر قم نوشت: «چرا شهر قم برای پیشگیری از شیوع بیماری قرنطینه نشد؟»

به اعتقاد این نماینده مجلس انتخابات مجلس شورای اسلامی در تاریخ دوم اسفندماه شیوع کرونا در این شهر را تحت‌الشعاع قرار داده است. 

روز گذشته هم ایمن‌آبادی نماینده مردم شهر رشت در مجلس بی‌آنکه از کسی نام ببرد گفته بود «آن‌که باعث شد قم قرنطینه نشود ظلم بزرگی به کشور کرد».  

بیشتر از