کرونا بهبودیافتگان را دوباره مبتلا می‌کند

بروز دوباره علایم کرونا در یک زن ژاپنی بهبودیافته نگرانی‌ها را در مورد برگزاری المپیک تقویت کرد

منطقه چینی‌ها در ژاپن-Philip FONG / AFP

مقامات محلی در ژاپن می‌گویند نتیجه دومین آزمایش کرونا بر روی یک زن ژاپنی که چند هفته پیش به این ویروس مبتلا شده و سپس بهبود یافته بود، مثبت بوده است.

این زن که راهنمای اتوبوس توریستی است، اولین شخص شناخته شده در ژاپن است که نتیجه دومین آزمایش کرونای وی مثبت بوده است. این در حالی است که بیش از ۱۸۰ مورد ابتلا به کرونا در این کشور ثبت شده است و نگرانی‌ها در مورد شیوع بیماری افزایش یافته است.

در چین، جایی که اواخر سال گذشته این بیماری شیوع یافت، چندین مورد که نتیجه آزمایش دوم آنها مثبت بوده گزارش شده است، اما گفته می‌شود این زن ژاپنی اولین مورد در خارج از چین است.

در بیانیه مقامات محلی ژاپن آمده است که این زن که ساکن اوساکا است و در دهه چهارم زندگی خود قرار دارد، روز چهارشنبه در پی احساس درد گلو و قفسه سینه آزمایش داده است و نتیجه آزمایش او مثبت بوده است. اولین بار در اواخر ژانویه تشخیص داده شد که این زن به کرونا مبتلا شده است و او پس از بهبود، در یکم فوریه از بیمارستان ترخیص شد.

این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که دولت ژاپن درخواست کرده است که گردهمایی‌های بزرگ و رویدادهای ورزشی به مدت دو هفته لغو یا محدود شوند تا شیوع بیماری مهار شود. در عین حال، وعده داده‌اند که بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ در این شهر برگزار خواهد شد.

علاوه بر ۱۸۶ موردی که توسط دولت ژاپن گزارش شده است، در کشتی تفریحی «دایموند پرینسس» نیز که اوایل ماه جاری در ساحل ژاپن قرنطینه شد ۷۰۴ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است.

در ژاپن تاکنون هفت نفر، از جمله چهار نفر از مسافران کشتی فوق، در اثر این ویروس جان باخته‌اند.

کاتسونوبو کاتو، وزیر بهداشت ژاپن، گفت لازم است که دولت مرکزی لیست بیماران را بررسی کند و کسانی را که پیش‌تر پس از دومین آزمایش مثبت ترخیص شده‌اند، زیر نظر بگیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فیلیپ تیرنو جونیور، استاد میکروب‌شناسی و پاتولوژی در دانشکده پزشکی دانشگاه نیویورک، در گفت‌وگو با رویترز گفت: «وقتی که این ویروس وارد بدن فردی می‌شود، می‌تواند با حداقل علایم و به صورت نهفته در بدن او باقی بماند، و اگر ویروس به شش‌ها راه پیدا کند، ممکن است وضعیت فرد مبتلا وخیم شود.»

پروفسور تیرنو افزود: «مطمئن نیستم که این بیماری مانند سیاه‌‌زخم دو مرحله‌ای است یا خیر.». منظور از «دو مرحله‌ای» این است که ابتدا به نظر می‌رسد بیماری رفع شده است، اما بعد دوباره عود می‌کند.

این استاد دانشگاه همچنین گفت که به نظر وی اگر این شرایط ادامه یابد، بازی‌های توکیو باید به تعویق بیفتد.

او هشدار داد که «بسیاری از مردم نمی‌دانند که این بیماری خیلی آسان از شخصی به شخص دیگر منتقل می‌شود.»

توشیرو موتو، مدیر اجرایی المپیک ۲۰۲۰ توکیو، گفته است که مقامات در حال بررسی محدود کردن مراسم انتقال مشعل المپیک هستند تا احتمال شیوع ویروس را به حداقل برسانند.

دولت همچنین گفته است که قصد دارد مراسم یادبود قربانیان زلزله و سونامی ۲۰۱۱ را که به مرگ حدود ۱۶۰۰۰ نفر انجامید، محدود کند. این مراسم ۱۱ مارس برگزار می‌شود.

ویروس کرونا به سرعت در سرتاسر جهان شیوع یافته است، حدود ۸۰۰۰۰ نفر را آلوده کرده است و جان حدود ۲۸۰۰ نفر را گرفته است.

اگرچه اکثریت قریب به اتفاق موارد ابتلا در سرزمین اصلی چین بوده است، شیوع بیماری در کره جنوبی و ایتالیا در روزهای اخیر باعث افزایش نگرانی در مورد جهان‌گیر شدن این ویروس شده است.

با این حال، سازمان جهانی بهداشت که در ماه ژانویه اعلام وضعیت اضطراری جهانی کرد، در جلسه مطبوعاتی خود در روز چهارشنبه، از اعلام جهانگیر شدن بیماری خودداری کرد.

تدروس آدانوم، دبیر کل سازمان جهانی بهداشت، گفت «افزایش موارد ابتلا در خارج از چین برخی از رسانه‌ها و مقامات سیاسی را بر آن داشته است تا خواستار اعلام پاندمی (همه‌گیر شدن جهانی بیماری) شوند. استفاده بی‌احتیاط از اصطلاح بیماری همه‌گیر جهانی هیچ فایده مشخصی ندارد، اما خطرات عمده‌ای دارد، چراکه باعث افزایش غیرموجه ترس و بدنامی، و در نتیجه، از کار افتادن سیستم‌ها می‌شود.»

وی افزود، سازمان جهانی بهداشت معتقد است که این ویروس قابلیت تبدیل شدن به یک «بیماری همه‌گیر جهانی» را دارد، اما تأکید کرد که مقامات بهداشتی در حال مبارزه‌ای هستند که می‌توانند در آن برنده شوند و از وقوع یک بحران جهانی جلوگیری کنند.

© The Independent

بیشتر از جهان